EttVanligtLiv

Alla inlägg den 8 januari 2011

Av EVL - 8 januari 2011 12:08

Jag har alltid haft tvångstankar redan som mycket liten. Det började med det vanliga "inte gå på A-brunnar", "hinna till nästa lyktstolpe innan bilen åker förbi" och att jag alltid ville göra saker ett jämnt antal ggr (exempelvis släcka lampan).


När jag blev lite äldre utvecklades det där till något större och lite jobbigare tvångstankar. Efter ett trauma hemma hos mina morföräldrar så blev jag väldigt rädd för att kräkas. Fick någon magsjuka hade jag panik och kunde nästan inte vara kvar hemma. Mina tvångstankar fick mig att tro att om jag rörde en viss bok i bokhyllan så skulle någon i min närhet kräkas. Jag rörde inte boken på tre år. Då min morfar gick bort tvingade jag min själv att säga godnatt till honom högt 4-18 ggr (alltid ett jämnt antal) innan jag fick sova.


Idag är tvångstankarna nästan borta, jag hittade ett sätt att kontrollera dem på,

men vissa saker har stannat kvar hos mig. Tex:

     



I min garderob har jag en brun tröja som jag köpte ungefär samtidigt som vi började försöka skaffa barn. Dumt nog började jag tänka tanken att den tröjjan skulle jag ha på mig när vi berättade att vi är gravida. När gravtesten hela tiden visade minus och månaderna bara försvann så övergick tröjjan till att bli en symbol för vår graviditet. Jag får absolut inte ta på min den om jag inte är gravid! Detta har resulterat i att tröjan alltid ligger vikt längst ner i klädhögen. Ibland tar jag upp den och tittar på den, har tillochmed tillåtit mig själv att ha den på högst en minut.


Jag tror nog att många ofrivilligt barnlösa har något liknande, exempelvis bäbiskläder som ligger och väntar eller en viss fantasi om hur de ska berätta den roliga nyheten för släkt och vänner * jag har en otroligt fin och utarbetad historia*. Hoppas att vi snart får använda dem!

  

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12 13
14
15
16
17 18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards