EttVanligtLiv

Alla inlägg den 1 juni 2011

Av EVL - 1 juni 2011 20:40

En mammawannabee skrev om hur Falun tackade nej när de ville köpa ett trepack pga att det gjort ett IVF-försök sedan tidigare. Detta gjorde mig fundersam. Om vi får ett gratisförsök i Umeå och misslyckas, får vi inte köpa ett trepack med graviditetsgaranti i Falun då? I sådanna fall kanske det är bättre att gå till Falun direkt? Har man kvar sitt gratisförsök ändå sen?


Jag slängde iväg ett mejl till Falun angående detta och hoppas att de svarar att det är ok att använda sitt gratisförsök först. Antagligen svarar de precis tvärtom. Är det inte typiskt att man hela tiden ska behöva tänka på nya bekymmer hela tiden? Man tycker att om man tagit sig så långt att man behöver hjälp att befrukta äggen utanför kroppen, då ska man kunna slappna av från barngörarstressen ett tag. Neehehej då, då ska man börja plannera det också. Suck.


I veckan filade jag på ett inlägg med rubriken "The one to blame" som beskriver hur det är att vara den i förhållandet som är orsaken till barnlösheten. Det kanske kommer i veckan, men här är en låt som jag återkommer till hela tiden. Ibland känner jag mig som ett ankare för stackars E. Han är den starka, den fungerande och den positiva i vårt förhållande. Ibland känns det som om jag tynger ner honom och han bara fortsätter att sträva frammåt med mig släpandes runt halsen. Han tänker nog inte så men helt uppenbart så upplever vi vår barnlöshet på två helt olika sätt, fast ändå tillsammans.

 

Av EVL - 1 juni 2011 08:03

Igår klockan 13.50 satt jag och E i soffan hos TF. Stackars E tycker inte om sjukhus eller något ställe som påminner det minsta om sjukhus så han satt stel som en pinne och svettades om händerna. Jag vilade mitt huvud mot hans axel och han höll sin arm om mig. Nuförtiden känner jag mig som en veteran i det där väntrummet.


Väl inne hos TF gjordes ett VUL som visade att ett ägg på höger äggstock kanske håller på att ta fart. Det låg precis på gränsen till 10mm. Pga alla lediga dagar framöver fick jag en ny tid på Tisdag men det finns ju en stor risk att ägglossningen sätter igång till helgen. Det blir alltså till att köra med stickor igen. En sak är iallafall säker och det är att får jag utslag på äl-stickan så sätter jag genast Ovitrellen i magen. Aldrig att jag tänker vänta 16 dagar på mensen igen.


Innan vår tid hos TF var över passade jag på att fråga om krampen/brännande känslan i livmodern. Han tyckte inte att det skulle vara något att oroa sig för eftersom det inte fanns några tecken på att något ska vara tokigt under VUL eller spolning. Antar att jag får släppa det där nu. När jag berättade hur ont spolningen gjorde så svarade han att det är så olika hur man upplever den. Vissa tycker att det gör ont och andra inte. Det betyder inte att det finns något fel. Skönt att höra! Släpper det med.


Så till den viktigaste frågan - IVF. Vi berättade att vi vill bli uppsatta på kö till IVF och fick till svar att det kan bli svårt. Vi har ett känt hinder men man anser att det kan behandlas med stimulering. Detta gör att vi ligger i en gråzon. Han skulle försöka få till en remiss i Augusti men det kan bli så att vi måste vänta ETT ÅR TILL!!  Vi fick nöja oss med det. Fast vi var inte nöjda såklart.


Resten av dagen sket vi fullständigt i vad jobb heter och åkte hem till E´s föräldar för att dricka kaffe. Min svärmor är jättefin och underbar på alla sätt och vis men hon vågar inte riktigt prata med mig på samma sätt som med E om känsliga saker. Ganska dumt faktiskt eftersom E hatar att prata känslor med sina föräldrar. Enda sedan E ringde och berättade om vår kamp för dom så har jag önskat att de ska fråga någonting om hur det går, men hitills hade de inte vågat. MEN igår när vi berättade att vi varit hos TF började svärmor äntligen fråga hur det går och hur vi mår. Som jag längtat efter att hon ska göra det! Det var svårt att inte bli grötig på rösten men vi pratade ett bra tag om sprutorna och vår plan.


Såhär ser vår plan ut föresten:

Vid nästa besök eller då jag ringer för att avboka min tid pga att ägglossningen kommit i helgen så ska jag be om Pergotime. (Inte för att jag tror att det ska fungera utan för att mensen inte ska försvinna under sommaren och för att vi ska ha en liten chans till ägglossning iaf).

Jag ska också be om en ny tid i Augusti och fråga om TF har möjlighet att skicka förfrågan om remiss till IVF redan då.


Får vi avslag på remiss till IVF i Augusti kommer vi att gå privat till IVF-kliniken i Falun. Där kan man köpa ett trepack med "Graviditetsgaranti" för 55000kr.


 

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards