EttVanligtLiv

Alla inlägg den 7 juli 2011

Av EVL - 7 juli 2011 09:54

Jag hade tur och fick en tid hos KK nästan direkt och fick träffa två jättetrevliga unga läkare. En man och en kvinna. Vi satte oss ner och jag berättade som det var, att jag har pco-äggstockar och äter pergotime i väntan på IVF till hösten. Att jag haft ont i magen i flera dagar och att jag ska ta en ovitrellespruta när jag får ett positivt ägglossningstest. Jag berättade också om krampen i livmodern.

Lite stolt över mig själv som numera klarar av att prata om sånt här med doktorer utan att vilja börja gråta.


Vid undersökningen kände de först hur det står till "där inne". Den kvinnliga läkaren förde in två fingrar och tryckte samtidigt på utsidan magen precis ovanför livmodern. Jag var rejält öm där och när hon tryckte så framkallades de där kramperna jag kännt förut. De kunde inte säga vad kramperna beror på men troligast hör det bara ihop med ägglossningen.


 Efter det gjorde de ett VUL. Jag berättade att jag antagligen kommer att ägglossa från vänster sida vilket också konstaterades. De såg att det dominanta ägget var nästan 3cm! vilket förklarar en del. "Det kommer antagligen att göra rejält ont när den där spricker" sa den manliga läkaren. Jag skrattade.

Slemhinnan i livmodern var tjock, fick inte veta hur mycket men de sa att det var dags för ägglossning.


Eftersom testet som jag tog bara några timmar innan besöket var väldigt negativt bestämde vi att jag skulle ta ovitrellesprutan för att sätta igång allting.

Innan jag gick frågade jag om endometrios men de tyckte inte att jag skulle kunna ha det eftersom jag inte har några andra symptom. Frågade också om bakteriell vaginos och det hade jag inte. SKÖNT! De båda skrattade till flera ggr under undersökningen eftersom jag hade sån stenkoll på allting.


Efter besöket åkte jag direkt hem och stack Ovitrellen i magen. Skönt iaf att kunna veta att mensen kommer om 14 dagar. 48-14 = 34 så då är det nästan bara en månad kvar till IVF!


Ägglossning idag alltså!

   


Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards