EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 29 november 2011

7+6 VUL och starka hjärtslag!

Av EVL - 29 november 2011 10:13

Åh vad vi var nervösa idag! Sådär nervös att det liksom hackar när man andas. Vi kom till kliniken när det var 5 minuter kvar och självklart blev de lite försenade så vi fick vänta till klockan 9. Varken jag eller E kunde läsa en tidning utan satt bara och höll varandra i händerna och andades hackigt. Jag fick lämna ett urinprov och lite blod och sen ropade plötsligt TF mitt namn.


Vi skakade hand i dörren som man alltid gör och han frågade lite om hur jag mår. Snart var det dags att hoppa upp i stolen. Stora stora tomma mörka hål uppenbarade sig på skärmen och jag kände för att kräkas. TF berättade att det var äggstockarna som fortfarande inte "hämtat sig" från hormonbehandlingen. De var ca 6 cm stora så det förklarar ju varför jag haft sådanna hugg och kramper i sidorna de senaste veckorna. Efter en titt på varje äggstock försökte han hitta embryot. Det tog en evighet (ca 5 sekunder) och när vi först såg det lilla pyret kunde jag inte se några hjärtslag, fast TF sa "där har vi embryot och det ser fint ut med fina hjärtslag". Så vinklade han staven lite och då såg vi det! Ett flimmrande tickande litet litet hjärta! Vilken otroligt fantastisk och overklig känsla!! Jag har fortfarande inte landat.


Embryot är ca 17 mm långt och ovanför den kunde man se gulkroppen som en liten sol. Runt omkring vårt lilla pyre fanns det fostervatten. Den låg och vilade med ryggen mot sidan på livmodern. Vi fick en liten bild med oss hem :)

Innan vi gick från TF´s rum passade jag på att fråga om allt sånt där som man går och ältar hela tiden och här kommer det svart på vitt:


INGEN fara om symptomen går upp och ner

Man behöver INTE må illa och ha jätteont i brötsen

Efter att man sett hjärtslag och att allt ser bra ut i vecka 8 är risken LITEN att det ska hända något

Nu när jag slappnar av mer kommer jag antagligen att känna av tröttheten mer än innan.
Den värk i svanken och rumpan som jag haft sen igår är pga graviditeten och innebär ingenting farligt.

(Snälla EVL, kom ihåg det här nu!)



 

Jag förklarade att jag är så orolig av mig och fick därför en tid för ytterligare ett VUL nästa år den 10:e Januari kl 8.20 Vi kommer då att vara i vecka 14 (13+6). När vi gick från kliniken fick vi många grattis, även från en fin tjej som satt i väntrummet. Jag lämnade över ett ex av Cecilias otroliga bok Väntrum och förklarade vad den betytt för mig och min familj. De blev jätteglada och skulle läsa den. Förhoppningsvis hamnar den tillslut i väntrummet så att fler får chansen att upptäcka den.


Nu är jag tillbaka på jobbet och ska försöka jobba. Min chef smög in på kontoret och undrade hur det gått. När jag berättade om hjärtslagen grät hon. Det är så himla fint att så många andra kan känna glädje med oss. Tack för alla fina kommentarer, sms och lyckönskningar!

 

 
 
minutredning

minutredning

29 november 2011 10:50

åhh grattis=) Gud va skönt att allt är bra=) Har väntat på denna dagen och att få läsa detta inlägget=) Åter igen GRATTIS!=)
Kramar

http://minutredning.bloggplatsen.se

EVL

29 november 2011 13:43

Tack så mycket fina vän! Snart får jag skriva detsamma hos er!
Kramar!

 
Ingen bild

Sandra

29 november 2011 10:51

GRATTIS!! Nu ska du njuta och lyssna på vad läkaren sade om symptom :)

EVL

29 november 2011 13:40

Tack Sandra! Ja jag ska läsa det om och om igen så att jag inte glömmer bort det :)

 
Åsa

Åsa

29 november 2011 10:57

Stort grattis! Det där första vul:et är magiskt.

http://maj09.blogspot.com

EVL

29 november 2011 13:40

Tack så mycket Åsa, ja det var det verkligen!

 
Ingen bild

sara

29 november 2011 11:13

ohh vad underbart!!! sa glad for din skull

EVL

29 november 2011 13:40

Tack så mycket Sara!

 
candra

candra

29 november 2011 11:13

Jag är så otroligt glad för eran skull så jag sitter och gråter, åh va skönt att allt var normalt. Jag hoppas att du kan slappna av lite nu och skönt även att ni får komma tillbaka i januari.

Stor kram

http://hizukiblogg.cryptorize.com

EVL

29 november 2011 13:40

Åh tack så mycket älskade vän

 
Längtan

Längtan

29 november 2011 11:22

Grattis. Visst är det underbart att se det lilla hjärtat. Hoppas att jag snart ska få se det igen.

Kram

http://langtantillbarn.blogspot.com

EVL

29 november 2011 13:37

Tack så mycket fina du. Ja det är en obeskrivlig känsla! Jag både hoppas och tror att ni får se det snart!

Kramar!!

 
Sandra

Sandra

29 november 2011 11:38

Underbart! Njut nu! Fota av VUL-bilden med mobilen, om du inte redan gjort det, så kan du smygtitta på den när du vill!

http://sandraromby.blogspot.com

EVL

29 november 2011 13:37

Ja det är helt fantastiskt! Ska göra det, bra idé!

 
M

M

29 november 2011 12:12

Åhhhh.....visst är det fantastiskt att se sitt lilla barns hjärtslag för första gången :) Det kommer bara fortsätta att kännas så, varje gång ni ser det lilla pyret. Är så glad för er skull!! Försök att inte oroa dig för mycket (jag vet, lätt att säga...) för att symtomen går upp och ner, det gjorde det hela tiden för mig. Titta dig själv i spegel, klappa den lilla magen och säg till dig själv att...jag ska bli mamma :)

En stor kram till dig!

http://myhartfordhome.blogspot.com

EVL

29 november 2011 13:35

Ja det är helt obeskrivligt! Tack så mycket fina vän

 
Ingen bild

VTN

29 november 2011 12:18

Å vad underbart att läsa! STORT grattis till er!!!
kram

EVL

29 november 2011 13:33

Tack så mycket! :)

 
Mitt här och nu

Mitt här och nu

29 november 2011 12:21

Åhhh stort grattis! Vad underbart! Vad glad jag blir för er skull. Är inte långt från tårarna när jag läser.....Skönt att ni fick en tid för ytterliggare ett vul, det är alltid skönt. Det blir på min födelsedag, så det kan ju inte gå fel då:-)Ska önska mig att ni då får ytterliggare ett lyckat VUL. Ha en underbar dag nu, det förtjänar ni. Kram

http://www.mittharochnu.blogspot.com

EVL

29 november 2011 13:33

Tack så mycket vännen

 
Fröken solstråle

Fröken solstråle

29 november 2011 12:23

Jaaaaaaa!!!!!! Grattis gumman!!!!!!:)
SAAAA ju deeeeet!!!!!
Åh jag blir så glad jag ska genast kräva ett till vul jag med är så orolig nu...

Kramar i massor!!!!!

http://www.solensstralar.blogspot.com

EVL

29 november 2011 13:31

Tack fina du! :) Ja gör det du med. Men var inte orolig :)

Kramar i massor tillbaka

 
Medan Du Finns

Medan Du Finns

29 november 2011 12:39

Åh, så underbart! Grattis!

http://medandufinns.wordpress.com

EVL

29 november 2011 13:30

Tack så hemskt mycket!!

 
Mrs L

Mrs L

29 november 2011 12:47

Fina underbara du!!
Jag blir så lycklig att tårarna forsar när jag läser detta.
Grattis tusen gånger om.

Kram (Den största av alla)

http://inteutanf.blogg.se

EVL

29 november 2011 13:27

Tack fina du

 
Tea

Tea

29 november 2011 12:55

underbart grattis!

http://langrean9manader.blogspot.com

EVL

29 november 2011 13:30

Tack så mycket Tea :)

 
A

A

29 november 2011 13:08

Åh ja! Fast det visste jag ju redan, att det skulle gå bra :-) Är så glad för eran skull!! Många kramar.

http://www.hjartatbloder.blogg.se

EVL

29 november 2011 13:28

:) Tack fina du! Snart är det er tur! Många kramar tillbaka!

 
Varjehjärta

Varjehjärta

29 november 2011 13:25

GRATTIS! STOR LYCKA TILL ER!!!

Kram!!

http://www.varvagtillenkotte.blogspot.com

EVL

29 november 2011 13:28

Tack så hemskt mycket! :)
Kram!

 
Lila

Lila

29 november 2011 13:28

Grattis till hjärtat som slår!! Vi var oxå på UL idag och fick se ett litet hjärta. Vi är lika långt gånger så det är roligt att ha en att följa :)

//Lila

http://www.minbloggvarld.blogspot.com

EVL

29 november 2011 13:30

Åh vad roligt att vi är lika långt gången! Grattis till er med! Ska bli kul att följas åt.
Kramar!

 
Ninna /villblimammanu

Ninna /villblimammanu

29 november 2011 13:34

Så underbart!!! Grattis :-)

http://www.villblimammanu.blogspot.com

EVL

29 november 2011 13:35

Tack så mycket Ninna :)

 
Ingen bild

Fröken S (från Mrs L)

29 november 2011 13:53

Grattis grattis grattis!!!! Så kul och skönt för er att allt är bra!!!!
Massor av kramar

EVL

29 november 2011 14:07

Tack så mycket Fröken S!

 
Marielle

Marielle

29 november 2011 13:54

Åhhhhh, jaaaaaa!!! Vad underbart! :) Så jätte glad för er skull för att ni fick se ett tickande hjärta! <3 Grattis!!

Kramar!

http://mariellear.blogg.se

EVL

29 november 2011 14:07

Tack så mycket Marielle! Ser fram emot att läsa detsamma hos er om några veckor

 
Orättvisan.

Orättvisan.

29 november 2011 14:42

Och här sitter jag och gråter, såklart! Så himla fantastiskt underbart! Grattis, grattis, GRATTIS! Underbara fina ni! NJUT NU! :D

http://www.orattvisan.blogg.se

EVL

29 november 2011 16:32

Fina du

 
Mia

Mia

29 november 2011 15:53

Grattis! Skönt att allt såg bra ut :)

Kram

http://swimmia.blogspot.com

EVL

29 november 2011 16:33

Tack så mycket Mia!
Kram!

 
Ett plus ett blir vadå?

Ett plus ett blir vadå?

29 november 2011 16:59

Åh vad härligt att läsa att det gick så bra. Stort grattis! :D
Så bra att du passade på att ställa de där frågorna, svaren lugnar även mig. Tack!

http://ettplusettblir.blogspot.com

EVL

29 november 2011 20:36

Tack så mycket! Skönt att det lugnar dig med :)
Kram!!

 
Åren går

Åren går

29 november 2011 17:00

Så otroligt skönt för er att få se hjärtat! Vilken lättnad! Stor kram till er

http://Arengar.wordpress.com

EVL

29 november 2011 20:35

Tack fina du!
Stor kram till er med

 
Anna

Anna

29 november 2011 17:09

GRATTIS vännen!!! <3<3 Underbart!! (Våran lilla plupp var också 17mm på första ul ;)) Hälsa mannen o gratta också!

Kraaaaam!

http://www.enmammawannabe.bogspot.com

EVL

29 november 2011 20:35

Tack så mycket vännen! Ja det är obeskrivligt

 
Evelina

Evelina

29 november 2011 18:14

Åh vad fantastiskt! Där ser du! Skit i symtomen, de säger ingenting :) Vi är alla olika, likaså alla graviditeter. Du har aldrig varit gravid förr, du vet inte hur du reagerar på graviditet. Jag är så glad för er skull! :) Njut nu!

http://cuteewe.blogg.se

EVL

29 november 2011 20:35

Tack fina, ja jag ska försöka komma ihåg det :)
Kram!

 
Cecilia summerar

Cecilia summerar

29 november 2011 20:24

Jag är så glad! Över ert ljuvliga lilla pyre och dessa otroligt efterlängtade hjärtslag. Som sagt; kom ihåg det här nu EVL! :-)
Och så är jag fantastiskt GLAD för det du gör för mig och mitt författande! Detta var ju en helt underbar idé. Och du gjorde det mitt i din nervositet! TACK! TACK! TACK! Tusen kramar!

http://cecilia.ekhemmanet.se

EVL

29 november 2011 20:34

Tack vännen. Ja jag ska försöka komma ihåg det. Får gå tillbaka och läsa det några gånger om dagen kanske :)

Klart jag ville göra det för dig. För dig men också för att jag vet att det hjälper andra i samma situation. Men jag var så nervös att boken var alldeles full i handsvett när jag lämnade över den :)
Tusen kramar tillbaka!

 
Sara

Sara

29 november 2011 20:59

Åh grattis så underbart!!!

http://www.lillaunderbarn.blogg.se

EVL

30 november 2011 08:16

Tack så mycket Sara :)!

 
Fia

Fia

29 november 2011 21:20

... och nu gråter jag lite igen. Fantastiska nyheter!

http://fiavillhaenunge.blogspot.com

EVL

30 november 2011 08:17

Men åh, fin du är. Tack så mycket!

 
Teddy

Teddy

29 november 2011 22:22

Meeeeen så underbart!!!! Ni fick äntligen träffa eran lilla räka för första gången;) grattis till en miljon. Nästa gång kommer hen att sprattla och slå volter!!!
Då är den så stor att det blir ett vanligt UL. Elller???

http://Www.caitlin.blogg.se

EVL

30 november 2011 08:21

Ja det var helt fantastiskt. Kan inte förstå att den där lilla simmar runt i min mage as we speak! Och att den hade ett litet hjärta som slog så fint

 
halvbonden

halvbonden

11 februari 2013 14:40

Visst är det helt underbart att få ett sånt besked, att få se sin lilles hjärta slå! Jag kom in på din blogg via google och jag antar att det gick bra sedan med eftersom jag såg beräknad förlossning 2012.
Själv har jag lidit av ofrivillig barnlöshet i form av upprepade missfall och har fått se ett antal foster där hjärtat inte slår, men till slut gick det bra även för mig. Nu har jag hållit på ett tag med kampen för att få ett syskon till min lille.
Önskar dig allt gott, från en ofrivilligt barnlös till en annan!

http://halvbonden.wordpress.com

EVL

12 februari 2013 09:03

Hej!
Ja det var verkligen underbart! Så kul att också ni lyckades tillslut. Lycka till med syskonförsöken

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards