EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 27 december 2011

Sista dagen vecka 12

Av EVL - 27 december 2011 11:40

Imorgon går vi in i vecka 13 vilket innebär 12 fulla veckor. Det går inte att beskriva hur magiskt det är, bara att få skriva det. Eftersom jag vill göra om bloggen till en bok sitter jag ofta och läser igenom gamla inlägg och kastas då på en gång tillbaka till gamla tankar och känslor. För att inte bli alldeles för ledsen tar jag det i omgångar och försöker påminna mig själv om att det faktiskt bor någon i magen nu. Men det är ju faktiskt otroligt svårt att få in!

Innan vi gick på julledighet på jobbet smög min chef fram till mig och viskade glatt att det börjar synas på magen. Tänk vad magiskt det blir när jag kan visa upp den utan att maskera eventuell bula med stora tröjor och koftor. Efter nästa ultraljud kanske det blir lättare. Då kanske jag tillochmed vågar mig på att sätta in en ticker <3


Det känns konstigt att andra snart kommer att kunna se att jag är gravid. Hitills är det ju bara jag som känt förändringarna, mest på insidan. Natten till igår märkte jag att jag nuförtiden inte längre känner när jag är kissnödig. Urinblåsan måste ha flyttat sig eller så ligger något ivägen. Jag vaknar som vanligt på morgonkvisten, men istället för kissnödigheten känner jag istället bara ett obehag som om det är något jag måste göra innan jag somnar om. Det är omöjligt att somna om. När jag trycker på magen känner jag ingenting men så fort jag sätter mig på toaletten kan jag kissa hur mycket som helst. Lite skumt men samtidigt ett tecken på att saker och ting fortsätter växa där inne :)


Julen har varit lugn och spenderats med mestadels E´s släkt. Allt kretsar såklart kring det nyfödda barnbarnet men då och då får även vi lite uppmärksamhet. Då det delades ut paket på kvällen fick vi en smällkaramell av min systerson innehållande en liten body och texten "Till kusin-vitamin som jag ska lära allt jag kan". E´s mamma som agerade tomte utbrast "åh det var tidigt"... vilket gjorde mig lite irriterad. Senare visade det sig dock att svärmor och svärfar gett oss en "mitt första år-bok" i julklapp. Lite dubbelt kanske :)


Nu börjar alla vänner föda sina barn och både jag och E kan med den största tacksamhet konstatera att gåvan vi fått skonat oss från en riktigt fruktansvärd tid. Det var ovant att sitta på julafton och för en gångs skull känna hopp och glägje istället för sorg. Varje dag känner jag att det växer där inne i magen och det är den absolut bästa känslan i världen. Trots att molvärken ofta kan göra mig väldigt rädd. Både jag och E försöker ändå ha tillit till den lilla i magen.


 

 
 
Lila

Lila

27 december 2011 14:26

Visst är det härligt när man känner hur det händer grejjer "därinne"!! Jag har redan fixat en såndär "ticker" men upptäckte att den försvunnit från min blogg:) -får nog göra om den. Kram L

http://www.minbloggvarld.blogspot.com

EVL

28 december 2011 09:02

Ja det är otroligt härligt! Längtar tills jag kan känna rörelser och sparkar

 
Emelie

Emelie

27 december 2011 17:56

Hej!
Satt och surfade runt på olika gravidbloggar och barnlösbloggar. Så hamnade jag på din blogg och blev så glad av att läsa att du och din E är gravida, trots att jag inte känner er. Utan att själv ha haft någon som helst erfarenhet har jag förstått på andras historier att barnlösheten är ett trauma. Jag håller alla tummar och tår för att det ska gå vägen för er.

http://emeliesvardagsbetraktelser.blogspot.com

EVL

28 december 2011 09:02

Hej Emelie,

Vad snäll du är, tack så mycket! Ja det är verkligen en livskris som ingen borde behöva gå igenom. Tack för dina fina ord!

 
Mitt här och nu

Mitt här och nu

27 december 2011 18:33

Åhhh grattis till att snart ha gått de första 12 veckorna. Vad härligt! Är så glad över att ni är gravida denna jul och att ni känner hopp och glädje. Det är ni verkligen värda! Det är er tur nu! Kram på dig

http://www.mittharochnu.blogspot.com

EVL

28 december 2011 09:01

Tack så mycket! Känns skönt att snart vara över den där magiska gränsen. Kanske kan man andas ut lite mer då :)

Tänker på er och hoppas att lilla pyret tittar ut snart. Kramar

 
Fia

Fia

27 december 2011 20:40

Bra beskrivet om urinblåsan! Precis så upplever jag det också, kan inte längre trycka på magen och känna om jag är mycket eller lite kissnödig. Skumt. ;-) God jul på're!

http://fiavillhaenunge.blogspot.com

EVL

28 december 2011 08:58

:) Undrar vart den flyttat sig :P
God Jul på er med

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards