EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 19 mars 2012

Besök hos barnmorskan vecka 24 (23+5)

Av EVL - 19 mars 2012 11:02

Idag var det dags för ett efterlängtat besök hos barnmorskan. Både jag och E har sett fram emot det och självklart har det också räknats ner :) Samtalet gick jättebra tycker jag. Innan jag ens frågat om det berättade hon att vi får ett TUL kring vecka 32. Jag tog upp min oro kring att nästan alla kvinnor på mammas sida haft sådana problem när de fött sina första barn. Mamma kunde inte föda vaginalt pga för trångt bäcken och min syster, mina kusiner och min moster har alla behövt ta till sugklocka för att få ut bäbisen. Det har också dragit ut väldigt på tiden.


Barnmorskan frågade om jag vill föda vaginalt och blev nästan förvånad när jag svarade ja. Det kändes lite konstigt att hon antog att jag skulle propsa på snitt. Vi bestämde att vi ska få en tid för att kolla bäckenet i graviditetsvecka 36. Vet att min lillasyster försökte tjata sig till det när hon väntade sitt första barn men det fick hon aldrig tillåtelse till. Igentligen tror jag nog inte att jag är för trång, men både jag och E kommer att känna oss lite lugnare inför förlossningen när vi vet med säkerhet att det finns plats för bäbisen där nere.


Tillslut var det äntligen dags att lyssna på hjärtljuden och mäta magen. Pyret simmade omkring hela tiden så det var svårt att få till ett bra ljud från början. Efter ett tag kunde vi höra älsklingens små snabba hjärtslag. E såg helt salig ut och satt bara och log. Tillslut tyckte pyret att det räckte och sparkade till mig ovanför naveln. Då stängde BM av högtalaren och konstaterade att hjärtljuden låg på 150. BM mätte också SF-måttet (från bäckenet till livmoderns kant) och det låg på 24 cm. Måttet ligger mitt emellan medel och det övre strecket men enligt BM ligger de flesta ungefär likadant.


Innan vi gick förklarade jag att jag fortfarande har ont i underlivet när jag sätter mig på huk eller sitter på toaletten, alltså när jag slappnar av där nere. Hon misstänkte först åderbråck (!!) men efter en snabb gynundersökning förklarade hon det antagligen berodde på den ökade blodmängden. Inte mycket att göra åt alltså. Skönt att det inte beror på sammandragningar eller att livmodern trycker på neråt iallafall. Är det helt ofarligt så kan jag lätt leva med det :).


Nästa besök är inbokat den 23:e April kl 10.30 Dagen efter vår bloggträff :)!


 

 
 
candra

candra

19 mars 2012 14:12

Det där ömma känner jag igen, det kändes ibland som om man blivit sparkad x-antal gånger. Min BM sa detsamma, ökad blodmängd.

Kommer ni att ta reda på kön eller vill ni ha den överraskningen när det är dags?
Stor kram till er alla tre i alla fall!

http://www.dontbother.com

EVL

20 mars 2012 16:47

Åh ja precis så. Skönt att höra att någon annan kännt samma sak!

Vi kommer inte att ta reda på det men vi tyckte att man kunde se en liten snopp på ultraljudet. Får se om det kommer att synas ännu tydligare på tillväxtultraljudet :) Innan trodde jag att det skulle bli en tjej. Kul att du tror att det blir det

 
Ingen bild

Bodolskij

19 mars 2012 18:16

Vad ska jäntan heta? ;)

EVL

20 mars 2012 16:46

:D Vi håller på namnen lite till :). Kul att du tror att det är en tjej!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards