EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 20 maj 2012

Tröttheten, foglossning och TUL

Av EVL - 20 maj 2012 12:00

Jag är såå trött nuförtiden och den största boven är nog en begynnande foglossning. Det gör ont i bäckenet mellan/under benen när jag går och står och på nätterna vaknar jag varje gång jag måste rulla över till en annan sida. Då är magen så tung att höfterna liksom rullar över först och drar med sig resten vilket resulterar i att någonting hoppar till och klonkar i höften. Jag vet inte riktigt hur det gick till men nu både ser jag ut och känner mig höggravid helt plötsligt :)


Kan inte hjälpa att tänka "vart tog gravidveckorna vägen?" snart är det ju slut och jag hann inte riktigt med på något sätt.


TUL gick jättebra men oj vad svårt det var att se någonting. Det är ju så trångt där inne nu :) Vi var lite "rädda" innan att vi skulle råka se könet på Pyret men det var verkligen ingen risk. Det låg ben och armar överallt som blockerade andra kroppsdelar. Pyret låg precis på normalkurvan för en bäbis som kommer att väga 3500 gram vid födseln. Längden tror jag inte att hon sa men vi var som vanligt lite uppe i det blå så det kan vara så att vi bara missade det. Även denna gång fick vi filma på skärmen så här kommer en liten filmsnutt på Pyret i magen.



 

Läkarbesöket efter TUL som skulle handla om eventuell bäckenröntgen var ju en rejäl waste of time, som väntat. Läkaren som knappt pratade svenska hade ingen aning om varför vi var där och pratade mest bara på om foglossning. När han var klar frågade han om vi undrade något annat och när jag då tog upp det här med bäckenröntgen tittade han på mig som om jag var dum i huvudet. Han frågade om jag hade brutit bäckenet någon gång eller om vi har bensjukdommar i släkten. När jag sa nej förklarade han att det är de enda faktorerna som kan orsaka bäckenträngning. På frågan om varför min mamma inte alls kunde föda vaginalt och varför alla kvinnor i släkten haft problem när bäbisen ska ut genom just bäckenet hade han inget riktigt svar.

Till slut blev både jag och E less och ville bara därifrån. Läkaren sa att han skulle skriva att vi önskade bäckenröntgen och att man isåfall kunde göra det i vecka 38 om man tror att bäbisen är för stor. Precis före det hade han förklarat att vi inte får några mer ultraljud så hur de ska kunna misstänka att pyret är stor vet jag inte. Det kommer alltså inte att ske någon röntgen. Inte helt oväntat men väldigt irriterande att ingen tog mig på allvar. Hade velat prata med någon som var införstådd i vad jag ville redan från början och jag hade velat ha en riktig plan.
Ska ta upp det med BM nästa gång vi ses.

 


Vecka 33 (32+4) 

 
 
mammaTEA

mammaTEA

20 maj 2012 15:35

Skönt att allt gick bra på tul

http://mammatea.se

 
Anna

Anna

20 maj 2012 16:39

Vilken fantastisk film på pyret. Vilken lycka :)

Känner igen det där med att vända sig på natten, inte precis att det hoppar till i höften med att det är tungt och att man måste "ta fart" för att komma över. Ibland tar jag tag i älsklingen lite och drar mig runt ;)

Ps, du är jättefin på bilden som jag skrev på FB också :)

Synd med läkaren som inte hade någon förståelse, hoppas det är något positivt som innebär att det säkert ska gå problemfritt för dig!

Många kramar!!

http://www.enmammawannabe.blogspot.com

EVL

22 maj 2012 12:33

Tack så mycket Anna :) ja obeskrivlig lycka

 
Ingen bild

Annette

20 maj 2012 17:06

Hej! Brukar följa din blogg men kommenterar inte så mycket. Tycker det är kul att följa er resa. När det gäller bäckenrtg och att det skulle vara enda orsakerna till att man är för trång låter som rena s**tpratet. Jag födde mitt första barn vaginalt. Läkaren sa redan vid första besöket på Mvc att jag skulle göra en bäckenmätning när jag var i v36. Den mätningen-röntgen- visade att jag-mitt bäcken-skulle klara en normal förlossning om barnet kom med huvudet först och inte vägde över 4 kg. Kan ju säga att jag är INTE en smal liten kvinna så detta är inte något man kan se "utanpå". Min bästa kompis är riktigt smal över höfterna och hon har inte haft några problem med sina vaginala-jättesnabba-förlossningar. Jag tycker du ska stå på dig och kräva en bäckenröntgen. Jättebra att du tar upp detta med din bm. Vid min andra förlossning blev det snitt och det ångrar jag inte för en sekund.
Lycka till!
Annette

EVL

22 maj 2012 10:23

Hej Anette, vad kul att du följer mig blogg :). Tack! också för bekräftelsen. Min mamma var ju som sagt för trång och hon är inte supersmal, har inte någon bensjukdom och inte heller någon fraktur på bäckenet.

Tack så mycket!
Kram!

 
Evelina

Evelina

20 maj 2012 20:27

Jag kanske sagt det förut men jag får själv uppfattningen om att första graviditeten blir något slags "försök". Det är svårt att ens få till tex TUL, trots stora SF-mått, eller diskutera igångsättning tidigare än tex 16 dagar efter BF (som det är i mitt landsting). Jag förstår inte riktigt varför man inte är mer lyhörd inför sånt där. Jag har en kollega som påtalade x 100 att barnet säkert är mkt stort eftersom pappan vägde 5 kg och hon 4 kg vid födsel samt att pappan fått tagits ut med snitt efter att huvudet trängt ner, de fick liksom dra tillbaka honom, oerhört traumatisk (nu var ju det några år sen...). Hon hade enorma sf-mått men ändå gjordes inget TUL och hon tilläts gå 17 dagar efter Bf. Barnet vägde 4,7 kg, det var en långsam och jobbig förlossning. Man fick prova sugklocka men till slut snittades hon. Lite onödigt kan jag tycka. Då var inte mamman bäckentrång heller.

Nu verkar ju ert barn bli "normalstort" om man kan uttrycka sig så, men jag bara menar att det ofta verkar väldigt svårt att få till saker och kontroller första graviditeten, men om det blir något galet med den så kontrollerar man å de grövsta nästa graviditet... Skumt!

Inte långt kvar nu!

http://cuteewe.blogg.se

EVL

22 maj 2012 10:11

Ja det verkar vara så, men det känns ju inte särskilt rätt mot kvinnan. Det läkaren kom fram till är att om det är för trångt kommer bäbisen inte ut och då blir det ju snitt iallafall, alltså ingen skillnad. Förutom då att man får ligga och lida i kanske ett dygn innan som gravid kvinna... men det verkade han inte ha en tanke på.

Nu är jag inte rädd för att JAG måste ligga och lida. Det jag är rädd för är att bäbisen ska fastna typ med axeln på väg ut och att den ska få syrebrist.

Men äh, det går nog bra :) Ja nu är det inte alls långt kvar!
Kramar!

 
C

C

20 maj 2012 20:54

Härligt att bebis växer som h*n ska! :)
Tråkigt att det alltid verkar som att man ska behöva ligga på om det är något man är orolig över.. Kanske ni kan få till en röntgen om du pratar med din Bm. Skulle säkert vara skönt att kunna släppa tankarna på det.
Kram

http://spyor.blogg.se

EVL

22 maj 2012 10:08

Tack fina du! Ja det verkar visst vara så med allt. Man får ligga på och tjata hela tiden. Önskar man kunde sköta denna del med TF också :).
Kram!

 
Ingen bild

Elin

21 maj 2012 13:43

Hej! Jag fick göra en bäckenröntgen och gå på flera TUL eftersom jag är kortväxt o tydligen kan vi ha lite sämre bäcken. Tycker att du ska prata med din BM om att duvill att de ska kolla. Bättre att kolla en gång för mkt än en gång för lite. Stå på dig!

EVL

22 maj 2012 10:07

Hej Elin, ja jag ska definitivt ta upp min besvikelse med henne när vi träffas igen. Tyvärr tycker jag att hon inte kan påverka så mycket :/

 
Monia - mamma till Tuvalie

Monia - mamma till Tuvalie

21 maj 2012 22:38

Missa inte bloggvärldens fetaste goodiebagtävling hos mig! Sponsrade priser värda över FEMTON TUSEN kronor! Bagen för gravida/småbarnsföräldrar är GRYM :)

Här hittar du den:

http://moniasundgrenjansson.blogg.se/category/tavlingar.html

http://moniasundgrenjansson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards