EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 12 juli 2012

Öppen två centimeter!

Av EVL - 12 juli 2012 13:38

Hade värkar hela natten men så fort det var dags att gå upp klingade det av. Typiskt. Det verkar bara hända grejjer på kvällen och natten för mig. Det blev ett (förhoppningsvis) sista barnmorskebesök istället för att åka till förlossningen.


SF-måttet är nu 37 cm. Pyrets hjärtljud ligger på 128 och mitt blodtryck var lite högre än förut. Bm gjorde en gynundersökning och kunde direkt känna bäbisens huvud. Tappen är förkortad men tillbakalutad och jag är öppen ca 2 cm. Det var alltså riktiga värkar jag drogs med inatt (yey!). Bm kunde inte säga om det är lite fostervatten också eller om det bara är slemproppen som spökar men nu är det iallafall ganska mycket blod i det, och det kommer mycket hela tiden. Speciellt nu efter att hon varit där och bökat. Jag fick med mig några trosskydd hem för att kunna se vad som är vad... men det är ju jättesvårt. Sitter i valet och kvalet om jag ska våga lägga mig i badet eller inte. Glömde såklart att fråga om det. Hakade bara upp mig på att det verkligen är på gång!


Värkarna inatt kändes som ett tryck/ilande i höfterna som sen övergick i ganska kraftig mensvärk långt ner längst fram på livmodern för att sedan gå lite lite upp på magen. Hela magen blev stenhård och det var jobbigt att behöva vända på sig. Jag frågade om det är så det ska kännas och det tyckte Bm var en bra förklaring. Nu väntar vi bara på att det ska dra igång igen. Tror ni att det är safe att bada? Självklart utan en massa schampo och balsam i vattnet.


  

Vecka 41 (40+1)


 

 
 
Ingen bild

Hannah

12 juli 2012 13:57

Om badkaret är rent är det inga problem att bada. I många länder är det vanligt att hela förlossningen sker i vattnet. Jag läste att det inte längre finns någon svensk offentlig rekommendation att man inte ska bada efter att vattnet har gått, men att många ändå säger så av gammal vana.

Vad spännande att det är på gång. Tänk, snart får ni hålla Pyret i famnen. Jag har följt er sen innan Pyret blev till och jag är så otroligt glad för er skull. Jag hoppas att du får en fantastiskt förlossning.

 
Ingen bild

e

12 juli 2012 14:09

Jag badade hemma efter att vattnet börjat sippra :) även borta på förlossningen är vattnet gått riktigt :):)

 
Ingen bild

Jenny

12 juli 2012 14:16

Wiiiiiiiii!!!! Nu är det så himla spännande :) :) Såå kul att du uppdaterar så ofta :) Jag vill veta hur det är!! Eftersom man får föda i vatten så antar jag att det inte kan vara någon fara men, som sagt, jag är ingen expert.

Kämpa på!

Kram

 
Sara

Sara

12 juli 2012 14:30

Herregud vad spännande! Blir alldeles pirrig, ni kommer vara med om något helt underbart. Det är verkligen en häftig upplevelse att födda barn! Heja er fina L och E!

Ang bad ska det vara lugnt så länge vattnet inte gått tror jag. Om du har, ta med vetekudde till förlossningen. En jättevarm sån tyckte jag lindrade smärtan jättebra!

Lycka till vännen!
Kramar

http://Miraklensmamma.blogspot.com

 
lilla jag

lilla jag

12 juli 2012 16:16

Vad spännande!! Nu är han/hon snart här! :-)
Hoppas hoppas det blir i natt :-D
Har ingen aning om bad, men jag skulle inte våga chansa. Kan du inte duscha varmt och länge istället?
Lycka till nu!!!

http://minblivandebebis.blogspot.com

 
Flugans Mamu

Flugans Mamu

12 juli 2012 17:09

Å va kul att få bekräftat att det är på gång. Jag har aldrig haft några känningar med mina barn och det tar verkligen på psyket :-) Håller tummarna för att det drar igång ordentligt snart.

http://flugansmamu.blogspot.se

 
C

C

12 juli 2012 18:16

Gud så spännande det är!
Uppdaterar nog både din blogg och facebook flera ggr om dagen för att se om det hänt något nytt :)
KRAMAR

http://spyor.blogg.se

 
Cecilia summerar

Cecilia summerar

12 juli 2012 18:26

Iiiiiiiiih så spännande! Nu händer det!
Kram och stort LYCKA TILL!

http://cecilia.ekhemmanet.se

 
Marielle

Marielle

12 juli 2012 18:38

Åhhh, men herregud vad spännande!!! :D Lycka till nu vännen!!

Och tack så jätte, jätte mycket för din kommentar. :) Det värmer! Ingen igångsättning än, får se vad BM säger på besöket där i morgon, hoppas riktigt mycket på att blodtrycket iaf har gått ner lite..
Jaaa, underbara tanke va!! <3 Att vi snart äntligen sitter där med våra små! Tack också för ditt lycka till!

Många kramar!

http://mariellear.blogg.se

 
Ingen bild

Fia

12 juli 2012 19:12

Jaså, det var därför du var vaken i morse! Se om jag får amningssällskap även imorgon. Nä, hoppas det sätter igång ordentligt nu!

 
Evelina

Evelina

12 juli 2012 20:14

Ja! Det är ju perfekt under latensfasen.. :)

http://cuteewe.blogg.se

 
Morgonpigga Evelina

Morgonpigga Evelina

12 juli 2012 20:45

Åh, herregud. Jag tror att alla vi läsare sitter som på nålar nu. Jisses så spännande! Jag håller tummarna för att förlossningen har börjat och att allting ska gå bra. Heja bebisen!

http://morgonpigg.nu

 
kajsa.

kajsa.

12 juli 2012 21:35

Woooop woooop! Snaaaaaaart så är ni tre! <3

http://www.honhanochbullen.blogspot.com

 
Ingen bild

XB

12 juli 2012 21:53

Ojoj, spännande nu! Lycka till, snart är hen här ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards