EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2012

Dopet, what to do?

Av EVL - 18 oktober 2012 16:33

Sitter och funderar lite över det kommande dopet. Planerar att baka en massa kakor månaden innan och lägga i frysen men problemet är att vi har glutenallergiker, nötallergiker och laktosintolleranta i släkten... What to do? Biskvier är ju bra gör nästan alla och går att frysa, men de innehåller ju mandel.

Ska jag göra egna tårtor eller beställa... Nä kommer inte så långt med planeringen men inbjudningskorten är iallafall designade och kan skickas på måndag. Alltid något :)!

 
 
A

A

18 oktober 2012 21:44

Du kanske kan baka kakor som är laktos och -nötfria. Så beställer ni glutenfritt fika? :-) Så har mamma gjort under kalas osv, vi har också många allergiker i släkten.

Tack för i dag <3
Kram!

http://www.hjartatbloder.bloggplatsen.se

EVL

19 oktober 2012 13:14

Vilken bra ide, tack vännen! Tack också för igår!
Kram

 
Ingen bild

Fia

19 oktober 2012 13:21

Vi hade inget dop, men ett kalas i alla fall, och då bakade min mamma maaaassor av kakor och så beställde vi tårtor och glutenfritt.

Vi gjorde fotavtryck på papper där vi hade skrivit ut namn, datum och klockslag för födelsen och vad namnet betyder. Det blev en rolig grej på kalaset och en fin tavla till barnrummet. :-)

EVL

19 oktober 2012 18:17

Ja det blir nog till att beställa tårtor för oss också :-) skönt om man slipper stressa och får njuta lite av stunden också.
Vilken fin ide med fotavtrycken :-)!
Kram!

 
Monica

Monica

19 oktober 2012 17:33

Men dopet är ju i första hand en religiös ceremoni för att er dotter skall upptas i Svenska Kyrkan gemenskap och omfattas av Guds godhet! Att döpas innebär att man bekänner sin kristna tro och att man förlitar sig på att Jesu död på korset innebär frälsning för oss alla.

Fokusera på det, och strunta i tårtor och kakor.

Om fikat känns viktigare än upptagandet i Svenska kyrkan, kanske det är på sin plats att fundera över varför barnet skall döpas.

/M

http://XXXXXXXXXXX

EVL

19 oktober 2012 18:14

Ja tack jag vet vad dopet innebär och vad som ska ske. Men själva cermonin kan jag själv inte styra så mycket över mer än låtval så det behöver jag inte tänka på. Man döper bara sitt barn en gång och det är en stor grej, därför tycker inte jag att det är ett dugg konstigt att man vill lägga lite tid och plannering på det. Det ena utesluter inte det andra eller hur?!

 
Ingen bild

Sarah

19 oktober 2012 20:39

Fokusera på fikat också! Jag är säker på att ni båda vet vad dopet innebär :) Haha! Men som någon ovanför sa, nöt och laktosfria kakor går lätt att göra, krångligare med gluten kanske.. Men vad gulligt av dig att tänka på allergikerna! Jag tål inte nötter, och det är såå jobbigt att alltid behöva fråga två gånger vad saker innehåller..

EVL

21 oktober 2012 22:01

Haha, ja det ska vi göra :) det blir nog så som du skriver.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards