EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 13 december 2012

Första Luciatåget och blödig mamma

Av EVL - 13 december 2012 14:50

Idag samlades hela babysångsgruppen i Skönsmohuset för att ha Luciatåg för de äldre och för att samtidigt ha en avslutning innan det nya året. Anna-Vera var på toppenhumör och charmade alla med sina stora ögon. Vi gick bland borden och sjöng med bäbisarna i våra famnar. Många pensionärer sträckte sig efter henne och ville gosa ett tag. De flesta träffar inte småbarn så de hade nog sett fram emot det här länge. E stod i bakgrunden och filmade. Efteråt bjöds det på kaffe och lussekatt.


 


Igårkväll innan jag gick och la mig satt jag uppe och editerade i vår förlossningsberättelse. Det händer ganska ofta att jag tänker tillbaka på graviditeten och hur det var att ha vår lilla i magen. När vi kämpade för att få barn stod tiden ofta stilla, samtidigt som det ibland kändes som om åren rusade iväg. Nu känns det som om vi satt oss i en racerbil och tryckt plattan i mattan. A-V fyller hela 5 månader imorgon och hon är inte längre en liten groda. Snart börjar jag jobba igen och vips kommer hennes ettårsdag. Det har fått mig att tänka på allt som kanske aldrig kommer igen. Mammaledigheten är snart över, amningstiden likaså. Faktiskt får jag lite panik över allt som bara svischar förbi.



Min egen mamma är inte alls blödig. Hon har inte sparat några kläder från när jag var liten och jag har nog bara några få bäbissaker kvar. Häromdagen frågade jag om hon någonsin tyckte att det var tråkigt på ett sätt när hon fått både mig och min syster, att småbarnstiden aldrig skulle komma tillbaka, men det tyckte hon inte alls. Jag däremot verkar vara hennes raka motsats. Jag sparar på nästan allt och då jag inte tar kort så filmar jag eller skriver om det som händer i vår vardag. I A-Vs bok skriver jag om det hon lär sig, hur vi har det på dagarna, när det händer något speciellt och vad det är för musik vi spelar här hemma. Mamma tyckte att det är onödigt att försöka bevara så mycket men jag kan inte låta bli. Tänk om man kunde stoppa tiden...

 




Idag tänker vi extra mycket på fina Längtan som ligger inne på förlossningen då vattnet gått i vecka 33. Hoppas att lillen stannar några veckor till innan ni får träffas. Evelina och hennes man har äntligen fått sin son, stort grattis till er! Min fina barndomsvän som lyckades efter 9 år av barnlöshet åker imorgon till kliniken för att sätta tillbaka två tinade embryon i ett försök att få syskon till deras mirakel Benny - all lycka till till er! Grattis också till Jenny_Maria som fått en underbart vacker dotter!

 
 
Åren går

Åren går

13 december 2012 15:53

Vad söt A-V är i sitt glitter!
Jag vill också spara på allt och försöker att skriva ner så mycket som möjligt. Men sen jag började jobba går tiden ännu snabbare och jag hinner inte med att dokumentera allt som jag vill.
Om du känner vemod över att sluta amma så vill jag bara flagga för att det (för mig) fungerar utmärkt att amma en till två gånger om dagen utan att mjölken sinar. Så just den delen behöver inte ta slut så fort om man inte vill. Just nu känner jag mig dock ganska redo att sluta amma, men dottern vill fortsätta och jag är ännu inte redo att ta fighten, så vi får se vem av oss som vinner till slut. ;-)

http://arengar.wordpress.com

EVL

14 december 2012 17:42

Hihi, tack så mycket! Ja det är nog så planen är idag och jag hoppas att det kommer att fungera. Bättre för mitt psyke också om vi slutar sakta men säkert.

 
C

C

13 december 2012 19:09

Förstår om du blir blödig! Jag blir sjukt blödig bara av att se alla andras barn. Så underbart det måste vara med sin egen :) Jag tycker det är bra att du sparar på alla minnen. De kommer ju aldrig igen och täbk när A-V kan se tillbaka sedan. Kramar <3

http://spyor.blogg.se

EVL

14 december 2012 17:42

Ja det går inte att beskriva med ord. Tack!
KRamar!

 
Luiza

Luiza

13 december 2012 19:18

Jag skriver under på varje stavelse!!!!

Kramar
Luiza

http://www.mellanhoppochfortvivlan.blogspot.com

EVL

14 december 2012 17:41

Fina du! Kramar!

 
Linnea.

Linnea.

13 december 2012 20:08

Jag tycker det är jättefint och bra att du sparar och försöker föreviga så mycket av A-V:s barndom! Jag är likadan som du och för mig hade det betytt jättemycket om det hade funnits sådana saker om mig när jag var liten. kan ofta tycka det är tråkigt att mamma inte minns om jag vill fråga henne om något särskilt med babytiden.

Kramar!

http://linneabatsman.blogspot.com

EVL

14 december 2012 17:41

Tack så mycket! Så tänker jag också, min mamma kommer inte ihåg någonting från min bäbistid.
KRamar!

 
mammaTEA

mammaTEA

13 december 2012 20:42

Mysigt att sjunga för de äldre!

http://mammatea.se

EVL

14 december 2012 17:41

Ja jättemysigt!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards