EttVanligtLiv

Alla inlägg den 9 januari 2013

Av EVL - 9 januari 2013 13:44



Kl 9.30 - Jag vaknar av att du ligger och sparkar med benen högt högt så att täcket åker av. Du brummar och låter och vänder dig mot min sida av kudden och tar mig i ansiktet. När jag vänder mig mot dig skrattar du stort och ljudlöst. Du är nog aldrig så glad som på morgonen. Inatt sov du oroligt pga feber efter sprutorna och du ville amma hela tiden. Eftersom jag är supertrött så försöker jag få dig att sova bara liiite till.  Jag sätter in nappen som på en gång ploppar ut och så lägger jag täcket om dig. Du tittar upp i taket en nanosekund sen åker nappen ut och täcker ner. Jag ploppar i nappen igen och du spottar ut. Vi håller på så ett tag. Jag fumlar efter Ipaden och sätter den bredvid dig och mig. Letar fram Tom och Jerry på youtube. Du blir förstenad och fascinerad och jag får en powernap på ca 7 minuter. Vaknar av att du bläddrar mellan programmen på paddan. Du hittar Instagram och beundrar en bild på dig själv.


Pappa tittar in och pussar oss på pannorna. Han ska till jobbet och vi ska upp och äta frukost.



Kl 10 - På skötbordet. Här älskar du att vara! Du tittar omedelbart efter Bamsemobilen i taket och jag snurrar den tre ggr sådär som vi alltid gör. Du sträcker dig efter fiskarna fastän du vet att du inte når dom med det gör inget, de är roliga ändå. Jag sjunger som vanligt för dig. När vi torkar stjärten sjunger jag "Torke torka stjärten, torke stjärten torka stjärten... torka stjärten!" och du skrattar så att båda småtänderna syns. Idag blir du en blå bäbis med lila elefantdregglis. Vi stannar upp och tittar oss i spegeln på väg ut från badrummet. Du blir förvånad över att se dig själv och jag förundras över att jag verkligen får bära runt på något så fint, som är mitt!



Kl 10.30 -  Du ska få gröt och jag sätter dig i din Hokus Pokus. Nu kan du brumma med munnen och det sprutar dreggel över stolen. Jag tar en bild på dig och lägger ut på Instagram.

 


Du får äta banangröt och dricka vatten ur flaska. Idag var det inte så gott så jag spetsade gröten med blåbärspuré som du älskar. Nu gick det ner lättare. Jag ställde flaskan framför dig och du visade själv när du var törstig genom att ta tag i flaskan och föra den till munnen. Oftast kunde du dricka alldeles själv. Jag upptäckte att du börjat bita på nappen till flaskan och blev lite orolig för hur det skulle gå att amma dig sen :S

 


Efter maten lägger jag dig i ditt babygym. Såhär efter frukosten är igentligen den enda tiden då du är helt nöjd med att ligga där och leka för dig själv. Jag äter frukost bredvid dig och tittar på när du leker med den vibrerande masken och tomten som fått en uggla på axlen. Flera ggr är du nära att rulla från rygg till mage men varje gång rullar du tillbaka på rygg när du inser vad som håller på att hända. Du hatar verkligen att ligga på mage.


11.30 - Du börjar bli less på att leka själv så jag tar upp dig och vi dansar och sjunger ett tag. Du får sitta i gåstolen och läsa (äta på) en bok. Ganska snart gnuggar du dig i ögonen och jag tar upp dig i famnen och ger dig nappen. Det är dags att byta blöja och jag sjunger på vår blöjbytarlåt när vi går mot skötbordet.


"Nu ska vi byta, nu ska vi byta vadå? Vad ska vi byta, vad ska vi byta, vad ska vi hitta på? Ska vi byta skor? Nej! Ska vi byta byxor? Ska vi byta tröjja? Nej vi ska byta blöjja. Blöjjan är bytt blöjjan är bytt, nu väntar de andra på äventyr" Jag snurrar på Bamsemobilen tre gånger och du försöker nå dem med för korta armar. När vi är färdiga ställer jag dig upp på skötdynan så att du får känna lite på dem. Du ser alldeles förundrad ut. Vi tar en titt i spegeln på vägen ut. Båda ser lika förvånade och glada ut.


12.00 - Jag går in i sovrummet och lägger dig i sängen. Du protesterar inte och lägger huvudet åt sidan för att gosa med ett gosedjur. Jag pussar dig tre ggr på kinden och lämnar dörren på glänt. Medans du sover passar jag på att städa och äta. Väldigt snart börjar jag att sakna dig och flera ggr går jag in och tittar till dig.


14.00 - Äntligen hör jag din fina röst och hur den blir lägre när du hör att jag är på väg. Jag tittar ner i sängen och får världens finaste och gladaste leende tillbaka. Nu är du jättehungrig och visar det genom att smågny lite. Jag tar med din favoritfilt, den svarta mjuka och går mot soffan. Du är påväg att börja gråta men hejdar dig när du ser att jag drar upp tröjjan. Länge ligger du i min famn och äter. Länge sitter jag och bara tittar på dig. Du lägger en hand mot min mage och stryker den upp och ner. Den andra trevar efter mitt halsband och tar tag i det. Man ser på dina ögon hur mysigt det är för de ser så trötta ut. När du blundar blir ögonlocken liksom lite skrynkliga som när du håller på att somna djupt. Ibland försöker jag ta bort dig från bröstet men du suger tag och vill stanna ett tag till. Jag stryker dig på huvudet och över ryggen.


14.30 - Du har ätit klart och vi sitter still i soffan ett tag. Du passar perfekt under hakan och jag snosar dig på huvudet. Ganska snart börjar du titta efter dina leksaker och vi förflyttar oss till gymmet där du leker medans jag tittar på. Vi övar på att sitta upp och vi tar hjälp av den stora Nalle Puh-björnen som kan sjunga. När du tänker på annat sitter du länge alldeles själv. Sen kommer du på att du inte har något stöd och börjar genast svajja :)


15.30 - Jag dricker en kopp kaffe (eller tre) i soffan och du ligger bredvid och kramas med tomten och ugglan. Du får ligga i mitt knä medans jag sjunger ramsorna som du känner igen och älskar.


"Fötter, ben och kropp,

armar, hals och huvudknopp,

det....är.....DU!"


"Tåtilla

Fotbilla

Benborra

Knäknorra

Lårvecken och

piiiiiiip i lilla vällingsäcken"


16.00 - Dags för ännu en blöjja. Snurrar på Bamsemobilen. Sjunger byta blöja-låten. Du sprattlar med benen och lyckas riva ner paketet med våtservetter gång på gång. Det tycker du är roligt :) Sjunger torka stjärten-låten. Jag tar tempen på dig och du har fortfarande en halv grad feber. Vi går tillbaka till soffan och delar på ett päron. Jag mosar bitarna i ett glas och ger till dig. Du tycker verkligen om det och börjar gny när det inte går fort nog. Du får lite blåbärspuré också.

 

16.30 - Jag tappar upp ett bad med en massa bubblor till dig och mig. Du älskar att plaska och sitter på mig mage när du slår händerna mot vattenytan igen och igen. Varje gång det kommer vatten i ditt ansikte blir du lite förvånad. Efter några minuter blir du ledsen av att sitta upp. Jag lägger dig med din rygg på min mage och sjunger för dig medans du plaskar med fötterna. Hela tiden tittar du bakåt uppåt mot mitt ansikte och blir glad. Vi badar länge, säkert en halvtimme och när pappa kommer hem har vi precis gått upp och vi står vid skötbordet för att ta på dig kläderna. Bamsemobilen snurrar. Pappa lutar sig över dig och du blir jätteglad!


17.10 - Dags att äta igen. Vi sitter i soffan med pappa bredvid oss. Han kan inte låta bli att stryka dig på huvudet hela tiden och du kan inte låta bli att titta upp mot honom och le. Vi ser något på tv.


17.30  - Jag lagar pastasås och pasta medans pappa går runt och bär på dig. Plötsligt sprakar det till och ni går iväg och byter blöja. Jag hör att han sjunger torka stjärten-låten. Ni kommer till mig och håller mig sällskap tills maten är klar.


18.00 - Vi äter middag medans du sitter i gåstolen bredvid pappa och äter på en bok.


19.00 - Pappa leker med dig och jag börjar baka i köket. Då och då kommer ni in och säger hej. Pappa sätter upp hoppgungan i hallen utanför och du hänger i den ett tag. Jag kommer ut och hoppas lite framför dig för att du ska förstå hur man gör men du skrattar mest bara åt mig :)


19.30 - Pappa gör iordning välling till dig medans vi två sitter och myser framför tvn. Du sitter i hans knä och äter. Flaskan håller du själv men bara hälften av maten äter du upp. Jag tror att du sparar dig inför natten.


19.50 - Pappa tar på gröna pyjamasen som vi ärvt av kusin O och V. Du och han går in i sovrummet. Så fort du ser sängen börjar du skrika och vill inte sova. Han lägger ner dig och pussar på pannan men du skriker så att du blir röd. Du tar tag i apan som ligger bredvid dig i sängen och vevar den arg ovanför ansiktet. Vi sitter i soffan och lyssnar om du ska lugna ner dig. Då och då går vi in till dig och sätter i nappen, stryker över huvudet och pussar på pannan. Du vevar fortfarande med gosedjur men är så trött att du inte ens orkar titta upp.


20.45 - Nu somnar du. När jag tittar till dig har du huvudet tryckt intill apan och täcket vid knäna. Jag stoppar om dig och pussar tre ggr på pannan. Redan nu längtar jag tills du ska vakna i natt så att jag får hålla om dig.


23.50 - Vi går in och lägger oss i sängen. Jag drar din spjälsäng mot min och pussar dig på huvudet. Du suger lite på nappen som svar.


00.00 - Du vaknar för att få mat för första gången. Jag lägger över dig i min säng och du gråter tills du ser bröstet. Du ammar tills du somnar och jag låter dig snosa ett bra tag innan jag lirkar in nappen istället och lägger över dig i din säng.

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards