EttVanligtLiv

Alla inlägg den 4 mars 2014

Av EVL - 4 mars 2014 08:13

Ok, så gårdagen... jag räknade ju kallt med att det skulle bli ett besök där det konstaterades att det var på gång men inte riktigt dags än (eftersom jag bara var på cd9). Samtidigt hade jag börjat få väldigt ont i äggstockarna men tänkte att det var menopuren som "kickade in".


Det första jag ser på ultraljudsskärmen är en slemhinna på ca 7.5 mm. Sen svänger han staven åt min vänstra sida och en jätteblaffa till ägg uppenbarar sig. Förstod direkt vad det skulle betyda och blev riktigt orolig att vi skulle behöva ställa in hela försöket. 21 mm mätte blåsan och TF sa "oj oj..." "den här måste du hålla koll på".


Jag förstår inte varför kroppen inte bara reagerar likadant på menopuren varje gång? Vad är det som har fått äggblåsan att växa så här snabbt?? Ordinationen var att sänka menopurdosen till 50 ie ist för 75 ie och hålla koll med ägglossningsstickor så att jag inte ägglossar utan att veta om det. Så fort jag fick omslag skulle jag ta Ovitrellen och ringa till Falun. Helst ville TF att det skulle få gå några dagar, iaf till Onsdag...


Jag fick Trombyl utskrivet och *suck* Lutinus eftersom TF tycker att det är allra bäst. Innan jag gick frågade jag lite om kvalitén på våra blastisar, om vi ska vara oroliga pga att två inte klarat sig men TF tycker att man ska se alla små som individer. Att vi misslyckats betyder inte att resten är av dålig kvalité och kanske är det just våra två bästa som ligger kvar i frysen. *Hoppas* Han sa också "med dina äggstockar och din ålder har ni så bra förutsättningar så det ska bara gå igen" "det värsta som kan hända är att ni får göra en till IVF". Det kändes jätteskönt att höra!


Jag gick direkt till apoteket och hämtade ut Trombylen och två paket Lutinus. Köpte för första gången på väldigt länge ett paket Clearblue ägglossningstest. Hade rikigt ont i vänster sida när jag körde hemmåt.


På kvällen var vi på kalas hos några vänner så jag fick smuggla med mig testet och ett plastglas i en påse. 19.30 smög jag iväg på toaletten och testade. Stod med stickan i handen och mässade "ingen glad gubbe, ingen glad gubbe, ingen glad gubbe" men efter tre långa evighetsminuter visade sig en smiley på displayen. Fasiken också, på CD9! Nu blev det panik för just på Måndagar har Falun telefontid på kvällen till klockan 20 och jag spelade in två halvt panikslagna meddelanden. Skulle jag ta Ovitrellen på kvällen eller kan man vänta till nästa dag för att dra ut på det?? Trodde inte att de skulle ringa upp men 19.56 ringde det äntligen.


Det var en snäll men något förvirrad sköterska som ringt upp mig och då jag gav henne mitt personnummer började hon prata om att vi skulle börja medicinera för ett FET. Jag svarade, också förvirrat, "nej nej jag har redan tagit menopur i en vecka, jag har ägglossning nu men det är jättetidigt".

Hon -"Va?"

Jag -"ja... vi ska ju göra ett frysförsök, igen"
Hon - "Men det står det inget om här??"
Jag - "Va?"

Jag säger bara vilken jädra tur att man lär sig så mycket när man går igenom något sådant här. Eftersom all info saknades fanns det ingenting på oss och pga att jag kunde rabbla upp storleken på slemhinnan och äggblåsan, doser och ordinationer ordnade det sig ändå. Det här med Ovitrellen kunde inte sköterskan svara på och jag hörde att hon hade lika mycket panik som jag hade. Tillslut la vi på för att hon skulle jaga fatt i läkaren Staffan. Efter några minuter ringde hon upp och sa att hon fått tag i honom mitt under en hockeymatch (faan vilken bra läkare som svarar på sin fritid, kärlek till Falun <3) Staffan tyckte att jag skulle vänta till imorgon (läs idag) med äl-sprutan och vi bestämde att de skulle ringa mig under Tisdagen med mer info.


Det blir alltså återföring på Måndag den 10 mars. Samma datum som förra FET:et men en månad senare. Har ingen aning om hur tjock slemhinnan kommer att hinna växa till sig men förutsätter att det inte ska vara något hinder att det blev så tidigt i cykeln.


Nu sitter jag på jobbet med ägglossningsvärk som snart ska bli värre pga sprutan. Hoppas jag får ta den mitt på dagen så jag slipper springa och smyga med det ikväll när hela E´s släkt kommer på besök.





Föresten, TIPS TIPS TIPS!!

TF berättade om en behandling som kommer mer och mer nu. Tidigt under cykeln kan man rispa försiktigt på slemhinnan i livmodern för att stimulera tillväxten extra mycket. Speciellt bra för kvinnor med tunn slemhinna. Kan vara bra att känna till Du är i IVF-svängen!

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards