EttVanligtLiv

Alla inlägg under april 2014

Av EVL - 9 april 2014 09:52

Ellen ringde upp. Som jag trodde går det inte att göra varken hystroskopi eller skrapning denna gången. TF är borta hela veckan så det fanns aldrig någon chans. Dessutom tyckte hon också att det inte låter som ett optimalt läge att försöka med ett FET. "Din kropp har bestämt sig för att blöda nu"...


Vi hade kunnat börja med Menopursprutorna imorgon men då hade vi inte kunnat göra skrapningen och allting hade känts som de två första frysförsöken. Vi vill ju prova något nytt denna gång och Ellen som nyss varit på kurs om just skrapning sa att det är något som påverkar väldigt positivt.


Planen nu är att börja med Provera igen den 23:e April. Samma dag som jag hade tid hos TF. Mensen är beräknad att komma ungefär den 10:e Maj och den 12:e har jag fått en tid för skrapning. Det finns ingen tid att göra en Hystroskopi så jag antar att jag får lägga det åt sidan och lita på att allt står rätt till där inne.


En positiv sak är iaf att Ellen lovade att vi skulle planera ett IVF så att vi kan sätta igång direkt när kliniken öppnar. I vanliga fall gör de inte så men eftersom vi "är veteraner" och vet hur det går till så var det ok. Kommer att kännas skönt över semestern och sommaren att veta exakt när vi ska börja med medicineringen ist för att bara gå och vänta på ett planeringssamtal där jag redan vet precis vad som ska hända. Stod ett tag i valet och kvalet om jag skulle be om pergotime över semestern men ångrade mig snabbt. Det sista vi behöver är påtvingat sex som inte leder någonstans. Har faktiskt hellre inget hopp än världens minsta de två månaderna. Sätter hoppet till IVF isåfall.


Grät ett tag på kontoret när vi lagt på. Nu känns det bättre och jag ska försöka att inte tänka mer på besvikelsen över min kassa kropp. Man tycker ju att jag inte borde bli så förvånad varje gång den inte gör som vi tänkt!


Ser fram emot att vi sätta igång igen och att få försöka med vår sista lilla frysis.

Av EVL - 9 april 2014 08:35

Jag gick och la mig och grät mig till sömns igår för första gången på rätt länge. Kände sån otrolig frustration över att det aldrig bara kan gå smidigt med någonting. Alltid måste det vara någonting som inte är i fas eller som strular. Grät tills jag fick huvudvärk och sen lyckades jag somna. Drömde om tant L och att hon sa att jag hade jättemycket bakterier som gjorde att jag inte kunde bli gravid. Vaknade och mådde pyton bara för att upptäcka att jag fått mens! Mörkmörkt rött blod som bara hånade mig.


Mens nu?! Så himla tidigt, cd16 och proveratablett 8 idag... Varför? Varför varför varför blir det såhär nu när jag alla andra gånger med provera fått mensen en vecka efter avslutad tablett? Det är 10 dagar för tidigt och det innebär att vi antagligen inte kan göra skrapningen för TF ska vara ledig i påsk.


Det innebär en månads extra väntan och faktiskt börjar jag känna "varför gick vi inte på IVF direkt"... Det känns helt ärligt som om någon försöker säga oss något. Förstår inte varför det ska strula hela hela tiden.


Väntar på svar från TF men jag vet att han ska vara ledig och att det förmodligen är kört denna månad... och även om det skulle gå att göra ett frysförsök nu, kan jag lita på kroppen som verkar sätta igång och blöda lite när den vill?? Jag kanske är lika mycket i ofas i kroppen som jag känner mig i psyket just nu.


Kropp och knopp helt körda i botten. Kanske bäst att gömma sig och försöka andas tills det blir dags för IVF efter sommaren??



Av EVL - 8 april 2014 21:07

Jaha, nu blöder jag. På cd16 och proveratablett nr7. Inte mycket men ändå blod. Förra cykeln kom det lite på cd 10 kring ägglossningen men jag avfärdade det som ägglossningsblödning. Nu vet jag inte alls... Varför har jag börjat få mellanblödningar nu helt plötsligt?! Ett tecken på att allt inte står rätt till i livmodern??

Fan, varför måste jag oroa mig för nya saker hela tiden!! Jävla skitkropp.

Av EVL - 7 april 2014 10:47

Det verkar som om det kanske ordnar sig med jobbet, vilket är skönt såklart men de stora projekten som rullat in innebär också en del mindre trevliga saker. Bla har vi ett jättestort projekt i Kina och det kan mycket väl vara så att jag måste åka dit i flera veckor (!). Jag som hatar att flyga och redan innan vi fick A-V, när det bara var jag och E, tyckte jag att det var jättejobbigt att vara hemifrån (och då var jag bara i Gävle*) *läs 25 mil ifrån där vi bor...


Eftersom jag varit anställd mindre än 5 år (jobbade som konsult innan) skulle jag bli återbetalningsskyldig för fyra veckors semester vilket skulle innebära en väldigt fattig semester iår för oss... men som tur är verkar det som om jag slipper det med!


Om vi måste vänta på ett IVF över sommaren kan vi iaf slappna av i att vi kommer att få undan pengar samt att jag har ett jobb att komma tillbaka till. Enda sedan vi började försöka få syskon har detta varit något vi hela tiden haft i bakhuvudet - hur ska vi ha råd?? Skönt att slippa behöva oroa sig för det iaf.



Det är jättemycket att göra nu och det är jag tacksam för eftersom jag slipper sitta och stirra i kalendern. Stressigt på jobbet betyder att jag kan koppla bort kroppen och slippa känna efter.


För känner jag efter är det en sån otroligt stor skillnad på kroppen nu än innan alla göra-barn-hormoner. Kroppen har verkligen fått vila efter graviditeten med A-V. Det krampar ofta i livmodern och äggstockarna är liksom känsliga, brösten är ömma nästan jämt, jag har huvudvärk oftare och humöret är svajjigare. Jag sover jättedåligt också men det är kanske för att jag har mycket att tänka på.


Idag tog jag min sjätte Provera-tablett och det borde vara ca 10-11 dagar innan mensen kommer. Ser fram emot skrapningen och att få terrorisera TF med ytterligare 10000 frågor.

Av EVL - 4 april 2014 13:50

Idag ringde Falun upp och de tycker absolut att vi ska försöka med det vi har i frysen. Det är som sagt fästningen som det strular med och blastisen i frysen är av toppkvalité. Vi kommer antagligen att få ännu mer medicin efter återförandet men annars blir det ingen skillnad. Däremot gör vi ju skrapningen hos TF innan och även fast både Falun och Tf säger att det inte behövs progesteron innan återföringen så kommer jag att börja med det på egen hand, precis som innan ET:t som gav oss A-V. Jag känner verkligen att min kropp inte klarar detta på egen hand. Den behöver all hjälp den kan få.


Enligt Falun är det inte ovanligt att det strular såhär mycket andra gången. Det är mer ovanligt att lyckas på första IVF-försöket. "Tillslut går det" sa sköterskan och någonstans vet jag också. Någon gång måste det fungera igen och vi ger inte upp innan det går. MEN det är inte "bara" att göra flera försök. Det handlar om pengar, tid, ork och det sliter på kroppen. Det värsta är att det går ut över vår tid med A-V pga att vi går omkring och tänker på det hela tiden och planerar våra liv omkring detta. Igår satt jag på hennes rum och såg henne leka. Tänkte på hur mycket jag missat i hennes liv under bara de här två försöken. Jag kanske funnits där kroppsligt men inte helt i sinnet. Jag som redan har panik för att livet bara svischar förbi och att jag inte ska hinna med att njuta av tiden då hon är liten...



Jobbet gör iaf att jag måste tänka på annat. Nästa vecka kör jag utbildningsgruppen helt själv och får besök av en Japan som ska tas om hand. Det är snack om ett stort projekt som isåfall innebär en eller flera resor till Kina (hjälp!). Musik i lurarna och massor av projekt. Om det inte vore för att Proveran ska sväljas så hade jag nästan kunnat tänka bort syskontankarna, iaf tills klockan slår 15 och det är dags att hämta A-V.

Av EVL - 3 april 2014 11:04

Det tog inte många minuter innan Falun ringde upp och än en gång fick jag höra "jamen det ser ju så bra ut för er".

Jag förklarade att jag tycker att om allt ser så bra ut så borde något ha fäst, iallafall lite. Det kanske är naivt att tro så... Sköterskan skulle iallafall visa upp våra resultat för läkarna och återkomma.

Av EVL - 3 april 2014 10:30

Vi är igång igen men vi är inte på banan. Båda sover verkligen jättedåligt och när vi låg i sängen igår och pratade innan vi skulle sova kom det fram en hel del. E går omkring med samma tvivel som jag har. Grubblar hela dagarna på om vi gör rätt som provar FET ist för ett nytt IVF. Båda känner sig avtrubbade inför detta sista frysförsök. E tycker fortfarande att han ska vara den starka och känner inte att han har något utrymme för att vara ledsen eftersom jag går sönder så när vi misslyckas. Lite orättvist tyckte jag eftersom han aldrig ens ger mig chansen att få ta hand om honom någon gång. Man kan vara ledsna tillsammans. Vi var dåliga på det förra gången också.


Det känns inte som om han förstår ur jobbigt det är att vara den som förstör allt hela tiden. Klart han älskar mig ändå och han lägger inte skulden på mig, men det tar inte bort det faktum att det faktiskt är min kropp som strular. När vi misslyckas sörjer jag inte bara det som inte blev utan också det jag inte kan.


Vi pratade om känslan vi hade när vi lyckades med A-V. Hur det kändes som om en stor sten bara släppte och att vi kunde andas för första gången på länge. Vi måste försöka hitta tillbaka till det, ett normalt liv, över sommaren om vi måste vänta på ett ivf... men hur släpper man tankarna?


Det skulle kännas så mycket lättare om vi bara kunde få ett råd från läkarna. "Gör såhär!" Försök igen eller börja om. Allting vi hört är "det borde ju gå", "det ser ju bra ut". Ja men någonting är ju fel!


Jag mejlade Falun för någon dag sedan och bad om råd men de har fortfarande inte svarat. Idag skickade jag mejlet igen. Vi får se om de svarar.

Av EVL - 2 april 2014 08:29

Då börjar vi om igen.

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards