EttVanligtLiv

Alla inlägg den 19 augusti 2014

Av EVL - 19 augusti 2014 12:57

Åh vad bra det gick! Både jag och E höll på att vibrera sönder av nervositet och jag var som vanligt tvugnen att kissa innan så E satt själv i väntrummet och bläddrade i en damtidning. Lite nostalgiskt där inne på toaletten, där jag stått så himla många ggr. Efter ett tag fick jag komma in till Titti som frågade hur det var och tog ett blodvärde på mig. 114 hade jag nu vilket var bättre än på inskrivningen men fortfarande under önskvärda 116. Hon tyckte att jag såg lite blek ut runt munnen så tydligen är det ett tecken på dåliga värden.


Vi pratade lite om droppet och jag fick tipsa om hur jag gick tillväga för att få droppet i vår hemstad. Det tyckte hon var jättebra att höra eftersom det kommer fler och fler nu som ska få prova på detta. Kändes skönt att jag kunde hjälpa dom med något som omväxling. Tacksam som tusan för Falun och för att jag fick prova på droppet så tidigt!! Kanske var det det som gjorde att embryot valde att stanna denna gång.


Efter en evighet i soffan bredvid E (typ 7 minuter) kom Torbjörn ut och ropade in oss. Vi skakade hand i dörren som vanligt och han frågade om allt var bra. Sen var det bara av med kläderna och hoppa upp i stolen. Till en början tog han fram vul-staven och jag tänkte "jaha, det var märkligt". Så förde han upp den och vi såg typ bara en stor ring. Tyckte det tog jättelång tid innan han hittade något som tickade och jag låg och skrek i huvudet "hitta hjärtat, hitta hjärtat".... Jag såg små armar och ben swischa förbi och så tillslut fick vi se en bröstkorg med ett fint tickande hjärta! Åh lättnaden!

"Eh, vilken vecka är du i sa du?" frågade TF och jag svarade 17. "Jaha, just det ja. Då ska vi ju ta vanliga ul för här är ju allt så ihoptryckt.


Han klickade ut lite gele på magen och tog fram ultraljudsmanicken. Bäbisen ligger precis som jag misstänkte väldigt långt ner just nu. Får springa på toaletten så fort jag ens tittar åt lite vatten och kissar typ nån matsked bara varje gång. H*n är alldeles för stor nu för TF´s maskin så det var svårt att få till någon bra bild. Vi såg en jätteskarp bild på lilla handen och lilla lårbenet. Magen, huvudet, hjärnan, moderkakans placering (glömde såklart fråga vart den ligger!) och rörelsemönstret såg jättefint ut. Vid ett tillfälle fick vi se en fin profil och jag såg hur lill*n svalde lite vatten. H*n låg och kände med sina små händer runt omkring sig <3! Så himla fantastiskt. En liten minibäbis ligger där inne! Det känn lika fantastiskt och överväldigande som första gången.


Jag frågade om immunförsvaret och om det kunde påverka negativt vid detta läget och TF svarade att det kunde det inte. Han såg det som en otroligt liten risk att något skulle hända nu när vi tagit oss så långt. Skönt att höra. TF tyckte att det var fint att denna bäbis gjordes samtidigt som A-V och därmed är lika gammal. Han önskade oss lycka till med ett stort leende och vi gick ut till Ellen och Titti och sa tack så hemskt mycket för hjälpen. Ord räcker ju faktiskt inte till att beskriva hur viktiga dom varit för oss men det var det enda jag fick fram. Även de sken som solar och önskade oss lycka till.


Efter besöket gick vi som på moln direkt till donken. Jag blev kissnödig direkt då jag steg utanför dörren till kliniken men försökte hålla mig. I bilen på väg hem åt jag hamburgare och drack iskall cola. Vi lyssnade inte på någon musik som vanligt utan bara log fåniga leenden och påminde varandra om vad vi sett. E tyckte att bäbisen var lik Anna-Vera, haha. Jag tror mer på att det är en liten pojke där inne, men å andra sidan trodde jag det förra gången också. Oavsett - så himla välkommen!!



Vi fick tyvärr ingen bild vilket var synd men RUL är bara två veckor bort så vi får väl tålmodigt vänta tills dess. Det betyder att vi håller graviditeten för oss själva (och er och familjen) ett tag till. Det får bli koftor på jobbet tills dess, och uppknäppta jeans.

Av EVL - 19 augusti 2014 11:25

Av EVL - 19 augusti 2014 08:47

Nervositeten är på topp och jag kan inte koncentrera mig på jobbet alls. Klockan 11.40 har vi tid hos Torbjörn och jag får hoppa upp i stolen för kanske sista gången denna graviditet. Undrar om moderkakan ligger i framkant, det måste jag passa på att fråga. Känns lite sentimentalt faktiskt att vi inte ska dit mer sen, om vi inte försöker få ett tredje barn någon gång i framtiden (om orken och pengarna finnes).


En nära vän som är vecka 14 var på ultraljud igår och tyckte att det var så himla fint eftersom det ju verkligen är en liten bäbis som sprattlar och simmar omkring där inne. Ofattbart att tänka sig att vi också kommer att få titta på vår bäbis, som är rätt stor nu. Vid alla ultraljud vi gjort innan har h*n ju varit från 6mm till kanske 6 cm stor. Nu är h*n ca 16 cm!


A-V är faktiskt väldigt engagerad i att det ligger en bäbis i min mage. Hon brukar klappa sig på sin mage och sen klappa på min och säga "bäbis". Lägger örat mot och försöker lyssna. Är väldigt snäll och stojjar inte vid magen när jag påminner om vad som finns där inne. Hon har till och med bestämt vad bäbisen ska heta. Fast jag tror nog att vi väljer något av våra namn ändå ;)



Anna-Veras namnförslag:

Om det är en tjej: Yoghurt

Om det är en kille: Sessan, alt Eddit


Hon är väldigt bestämd på just namnet Yoghurt. Antar att det är en favorit :D

Haha, lilla Yoghurt Dahlberg.

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards