EttVanligtLiv

Alla inlägg den 26 augusti 2014

Av EVL - 26 augusti 2014 14:32

 

Dagens mage. Börjar bli svårt att dölja på jobbet. Kanske dags att komma ut.

Av EVL - 26 augusti 2014 12:55

Herregud, var tvungen att dubbelkolla i kalendern vilken vecka jag var i innan jag började skriva. Det är en sån skillnad från första graviditeten. Då hade jag tid att skriva ner minsta lilla symptom och känning. Nu springer bara veckorna förbi utan att vi hinner med! Snart har vi gjort hälften... HÄLFTEN av graviditeten! Det är ju faktiskt obegripligt.


Jag blev såklart sjuk. Men tacksamt inte av någon magsjuka utan av en helt vanlig förkylning. A-V började hosta lite natten till Lördag och sen småhostade hon i helgen. Jag däremot fick hela paketet och låter som en isolerad karl när jag pratar. Jag var tvungen att sitta uppe hela natten mellan lördag och söndag och då passade bacillerna på att gripa tag i mig. Tacksamt nog känns det lite bättre idag så det går nog åt rätt håll.


Vi gick in i vecka 18 i Söndags och i samma veva hände något med magen. E såg det också. Vi var på middag hos några vänner och min mage bara liksom exploderade. E hade suttit och tittat på den och förundrats över att jag helt plötsligt såg så himla gravid ut. På Söndagen fick jag också för första gången frågan om när jag ska föda barn, från någon som inte visste att jag var gravid. Har inte haft tid att ta någon bild än men vi måste få fingrarna ur så fort E är hemma i vettig tid.


Såhär är det nu:

Jag är trött, trött, jättetrött. Går gärna fortfarande och lägger mig i vilorummet på lunchen. Har svårare att sova men måste liksom få ligga ner ett tag.

Fortfarande äckelmagad ofta och mår illa av saker jag var i kontakt med när jag var nygravid.

Mår illa av: min deo, aprikoste och kaffe, tanken på kaffe, bilden av kaffe, minnet av kaffe, min parfym.

Ont i huvudet hela tiden i olika grader.

Pulsen slår genom kroppen jättestarkt och råkar jag springa lite känns det som om huvudet ska sprängas av pulsen.

Jag har fortfarande ont i brösten när jag tar på dom. Känns som hemska blåmärken och blodådrorna syns jättetydligt. De är jättevarma och ibland stenhårda.

Bröstvårtorna och mitt eldsmärke på magen är mycket mörkare hela tiden.

Känns som om jag har feber nästan jämt.

Jag kan känna bäbisen tydligt utanpå magen. Ibland ryggen och ibland något litet knä eller liknande.

Mycket fosterrörelser nu som små bubblor/puffar. E har kännt små sparkar.

Byxorna är jättetrånga men mammabyxorna sitter inte bra än.

Förstoppad något så fruktansvärt men fortfarande dåligt järnvärde antagligen för jag känner mig så himla orkeslös och yr hela tiden.



Har också ångest över att jag inte dokumenterar lika mycket om Anna-Vera längre. Här kommer därför en liten påminnelse till framtida mig.

Anna-Vera 2 år och 1 månad:

- Pratar så himla bra. Det dyker upp ord som vi inte visste att hon ens hört förut. Exempelvis armbåge. "Mamma jag har ont i armbågen"... va? hur vet du vad det är?!

- Älskar dagis och varje gång vi hämtar henne säger de att hon är en liten solstråle och att de tycker så mycket om henne. Hon vill helst inte gå hem när jag ska hämta och att lämna är en piece of cake.

- Är väldigt bestämt och provar att få sin vilja igenom då och då utan resultat. Hon har lärt sig att man kan vara ledsen, glad eller arg och har olika gester och miner till varje känsla. Om hon inte får titta på tv exempelvis säger hon "mamma jag är ledsen" och gnider händerna i ögonen.

- Älskar Musse pigg och Mimmi. Har sett alla deras filmer på Netflix 100 ggr och blir inte nöjd. Lärde sig säga svarte Petter i helgen.

- Älskar att bada och vill gärna tvåla in sig och andra. Kan sitta hur länge som helst och blir alltid arg när vi tar upp henne. Insisterar på att springa vid badkarskanten efteråt trots att hon vet att hon kommer att snubbla på det blöta.

- Hjälper till att laga mat och baka. Dukar. Tar undan sin tallrik efter sig och slänger skräp på rätt ställe.

- Har lärt sig namnen på de flesta i släkten. Kusin Odd är en av favoriterna  och de brukar gömma sig på hennes rum och bygga koja tillsammans.

- Äter all mat. Tycker jättemycket om fetaost och oliver. Dricker alltid jättebra med vätska. Skulle nog kunna dricka en liter mjölk till maten alldeles själv om vi inte sa ifrån.

- Ska helst gå själv men får perioder då hon bara vill vara i min famn. Speciellt när vi har bråttom någonstans och jag behöver göra mig iordning.

- Vill klättra upp själv i bilbarnstolen och när hon sitter där bak håller hon koll på alla bilarna. Rätt var det är skriker hon "En bil, titta mamma"..."många bilar".... "Åh bussen!!! Titta!"


Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards