EttVanligtLiv

Alla inlägg den 8 september 2014

Av EVL - 8 september 2014 09:20

Magen är inte alls så stor på morgonen och första delen av dagen, för att mot kvällen bli en riktig kalaskula. Däremot är bäbisen väldigt aktiv på morgonen för att röra sig mindre på eftermiddagen. På kvällen brukar det börja sparkas igen. Precis som med A-V känner jag att h*n kommer igång kring 9-tiden och sprattlar på rätt så rejält nu när jag skriver detta. Får hålla mig från att inte sitta och titta ner på kulan hela tiden. Men det är svårt! Helst skulle jag ha handen där 24-7 och bara mysa.


Jag tycker att jag mår precis som när jag var nygravid, förutom att illamåendet nästan är borta. Brösten är ömma, huvudvärk varje dag, trött som en sengångare, otroligt känslig (gråter för verkligen igenting) och väldigt dåligt tålamod. När jag väntade A-V hade jag ett jädra tryck i underlivet och det har jag nu också. Det gör ont att slappna av och det är inte kul att behöva kissa. Gör riktigt ont! Nytt från någon vecka tillbaka är att jag får sura uppstötningar väldigt ofta vilket gör det obekvämt att ligga ner och mysa i soffan på kvällarna. Magen blir en stor hård bulle när jag ligger på rygg. Ofta kan jag se vart bäbisen är genom att bullen står upp mer på ena sidan. Efter ett tag sjunker den ihop för att lite senare spänna upp sig igen. Fasiken vad coolt det är att en rätt stor bäbis verkligen ligger där inne! 16 cm ren kärlek från huvud till stjärt.


Imorse när jag vaknade var magen plattare än vanligt vilket gjorde mig lite orolig. Men så la jag handen där och kände att livmodern nu sträcker sig mycket längre upp än förra veckan. Nu kände jag den två fingerlängder ovanför naveln.


Idag håller vi tummarna och skickar positiv energi till finaste Kia och hennes man som just nu är i Falun för äggplock. Stort lycka till vännen! Hoppas och tror att det är nu det magiska händer <3!


Av EVL - 8 september 2014 08:21

  Har haft häcken full i helgen. E jobbade från 9-21.30 så jag och A-v fick underhålla oss själva. Hon är i en fas nu då hon själv bestämt sig för att sluta sova på dagen... fast hon behöver fortfarande sova vilket gör henne oerhört lättirriterad och knepig att ha att göra med. Rätt vad det är blir kläderna osköna och hon segnar ihop till en liten arg pöl eller så ska hon inte äta maten vi hjälpts åt att göra. Inget hjälper och tillslut blir jag så arg att hon får gå till ett annat rum. 


*Vi brukar köra med att om man är dum får man få till ett annat rum tills man lugnat ner sig. Hon brukar vara hemskt arg men alltid lyda och stanna kvar. Efter ett tag när hon är lugnare kommer hon tillbaka och får säga förlåt*


Som tur är går hennes utbrott över rätt snabbt men det är jobbigt när det händer ute bland folk. Hon fick t.ex ett utbrott på CityGross när hon inte fick smaka en godis innan vi betalat. Det gick inte att få tyst på henne så jag fick handla med henne skrikande allt vad hon kunde i vagnen.


Mellan utbrotten hade vi det såklart riktigt mysigt. På Lördagen åkte vi till Fyndlagret och köpte två nya barnböcker till henne och ett gammalt SNES-spel till E. Vi gick in på en närliggande affär och köpte med oss lite mellanmål som vi senare åt hos min farbror mf. Där fick hon leka med de större barnen. Hoppa studsmatta och klappa kaninen. På kvällen gjorde vi god mat tillsammans och innan hon skulle sova hade vi lördagsmys (eller "muuuuuus" som A-V säger). Då fick hon på sig en ny skön pyjamas, en liten skål med snackshjärtan och en festis. Vi satt nära varandra i soffan och tittade på Flubber. Efter ett tag gjorde vi iordning oss och jag läste den nya boken i sängen.

 

   


Natten mot söndag låg jag och E i sängen och pratade och klappade på magen. Då såg vi för första gången en tydlig spark från utsidan! Helt magiskt <3!! Det var en sån märklig känsla att vakna upp på morgonen och veta att vi faktiskt gjort halva tiden på graviditeten. Hur kan det ha gått så fort?!


Söndagen spenderade jag och A-V hos min fina vän Kia och vår gemensamma bästa vän - och våra barn. Det är så roligt att se dem leka bättre och bättre tillsammans. Lite senare på dagen åkte vi till min syster och hennes familj där vi myste framför en bra film i soffan. Senare åkte jag, A-V, min syster och hennes äldsta son till Arkens zoo för att titta på djur. Alla var mest fascinerad av kaninerna och fåglarna medans A-V blev helt extas över fiskarna. Hon skulle nog ha kunnat stå och stirra på akvarierna hur länge som helst. Vi lockade med glass och tillslut gick det bra att gå därifrån. (Fast först fick hon en meltdown när jag skulle betala glassen innan hon kunde äta den).


När vi kom hem la jag henne så att hon fick sova ett tag, vilket hon vägrade. Efter en timmes prat och bökandes innifrån hennes rum blev det äntligen tyst och jag kunde städa och laga mat i tystnad.


Kvällen blev väldigt lugn. Jag kokade potatismos och gjorde skomakarlåda som hon vägrade äta. Vi satt på golvet vid diskmaskinen och drack isvatten med ananas- och äppelmosisbitar i. Innan sovdags läste vi den andra boken som hon fått på lördagen. En mysig och intensiv helg var till ända.


     


Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards