EttVanligtLiv

Alla inlägg den 18 september 2014

Av EVL - 18 september 2014 13:45

Vad stor hon blivit! Varje gång hon drar iväg en hel ramsa ord blir jag lika förstummad. När blev hon så lillgammal och när lärde hon sig uttryck som "det var nära ögat" och "jäktigt nu mamma"?!


Såhär är hon nu:

Mörkrädd och tycker att monster är läskigt
Hon har blivit rädd för mörkret och kan vakna och vara riktigt rädd och ledsen mitt i natten. Då och då vill hon inte gå in i något rum för hon säger att det finns monster där. Detta måste vara något de läst om på dagis. Häromnatten skrek hon och stod med lilla filten i famnen när jag kom in i hennes rum. "Sova i mammas och pappas säng"... Inte lätt att säga nej då.


Sover fortfarande i spjälsängen men försöker lägga sig i "pippi-sängen" varje kväll
Det går inte bra att vänja henne vid att sova i hennes stora säng (som hon kallar pippisängen eftersom hon har sängkläder med pippi på i den). Hon kan helt enkelt inte motstå att kliva upp igen. Tror hon känner sig osäker utan spjälorna. Den gamla sängen står nu och tar upp all plats mitt på golvet i hennes rum men hon är nöjd med det så.


Är världens mest exemplariska barn på dagis men sover nästan aldrig där
Varje gång jag hämtar henne säger de att hon är så himla fantastisk och underbar. Alla fröknar kallar henne för små gulliga smeknamn och jag ser att de gärna umgås med henne. Hon leker gärna med alla barn och passar liksom in överallt. När hon kommer dit på morgonen får hon många kramar och man ser att hon tycker att det är jätteroligt att vara där, vilket är skönt. Hon vinkar lite smått i fönstret när jag går till bilen men fröken är mer engagerad än vad hon är. Ingen separationsångest där inte.
Tyvärr så har hon nästan slutat sova där på dagarna och det visar sig direkt i bilen på väg hem. Då blir hon ett litet monster. Många många ggr har jag fått lägga henne när vi kommit hem för att hon inte klarar av att vara vaken.


Har små traditioner och är väldigt bestämd på vissa saker
Hon ska alltid klättra upp i bilbarnstolen alldeles själv. Men först stannar hon alltid upp och tittar på en liten våg som sitter på sidan av den och frågar "vad är det?" fastän jag förklarat 1000 ggr. När vi kommer hem ska hon gå själv till dörren och upp för den långa stentrappen. Hon stannar alltid till efter tre trappsteg för att titta in på en fotboll som sitter fast i en buske. Sen stannar hon efter fem trappsteg till för att titta efter myror (en gång såg vi några myror där och det fastnade verkligen). "Myrorna inte hemma brukar hon säga".

Hon vill alltid ringa på ringklockan när vi kommer hem till farmor och farfar. När vi kommer hem från dagis ska vi direkt till vår säng och titta lite på svampbob. Jag ska ligga på min sida och hon på E´s. Hon hatar att ta på sig kläder och ofta ofta bryter hon ihop ett tag efteråt. Vi har lärt oss att inte försöka resonera utan går bara därifrån, då kommer hon gående helt som vanligt efter ett tag... om hon inte lyckats dra av sig klädesplagget såklart, då kommer hon springandes jätteglad och naken.



Hjälper till i köket
Dukar gärna och försöker bära bort sin tallrik efter maten. Så fort hon hör att jag är i köket kommer hon springande och drar sin lilla stol nära nära så att hon också får hjälpa till. Ibland får hon laga maten, om vi inte har bråttom. Den första måltiden hon lagade med lite hjälp av mig såklart var lax-lasange. Jag försöker låta henne smaka på allt och förklarar vad det är för ingredienser vi lagar med.

Hon tycker om det allra mesta. Oliver, rödbetor och stark ost är en favorit. Fetaost också. Hon älskar att doppa saker och den första gången hon fick prova strips var hon överlycklig!


Är jättemammig just nu
Hon måste känna att saker och ting kommer att ändras, eller så känner hon liksom ett ansvar för mig nu... för hon ska alltid ha koll på vart jag är och vad jag gör hela tiden. Hon lämnar sina leksaker och går för att titta till mig då och då. Vill hela tiden vara nära. Vi har alltid myst och gosat mycket och det har vi nog lyckats föra över till henne. Hon vill gärna sitta när men oss på varsin sida. Ibland för hon ihop vår huvuden och säger "familjekraaaam". På natten när hon vaknar till och inte är rädd för mörkret kan hon ropa "mamma?" och nöjer sig med att höra att jag ligger i rummet bredvid.


Vet att hon ska bli storasyster
Hon pratar ofta om magen och bäbisen. Tar mig på magen och säger "min bäbis, sen ut" eller "mammas mage stor". En gång sa hon "putar ut". Hon tycker att det är mysigt att höra om att hon ska få någon att leka med.


Pratar så himla mycket
Hon kan säga nästan vad som helst nu och pratar gärna med oss. Ibland i långa haranger. Då hon inte kan göra sig förstådd blir hon riktigt ledsen. Vi försöker vårt yttersta för att försöka förstå henne. Oftast missförstår vi för att vi tror att hon säger något mycket mindre komplicerat än vad hon verkligen säger. Ord och meningar man hör mycket just nu är:
Pappa är på jobbet
Mamma jobbar pengar
Nära ögat pappa!
Titta Kitten (vår katt heter så) är hemma
HEMMA! (varje gång vi närmar oss huset)
Musse Pigg! (Hon kan inte få nog!)
Mamma, vill se Musse pigg!
Lördagsmuuuus (lördagsmys)
Vill inte ha mössa, keps!

Jag klarade det!


Smeknamn

Hon kallar oss för olika saker vid olika tillfällen. Ofta säger hon mamma och pappa men är det mysigt säger hon "mami och papi" eller "mima och piipa". Hon vet att vi heter Emil och Lise och det lägger hon också till ibland. Själv kallar hon sig för Knyttis, eller "Tyttis". Ibland säger hon Anna-Vera eller "AnnaEera".

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards