EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 22 september 2014

Vår helg :)

Av EVL - 22 september 2014 10:47

Vi har haft en jättemysig helg tillsammans. Det är så skönt när man inte har en massa planerat utan tar det som det kommer. A-V var på jättebra humör när jag hämtade på dagis och jag tog tillvara på det och handlade saker till middagen med henne. Vi gjorde pizza och hon fick bestämma vad vi skulle ha på. Mozarella, fetaost, svamp, skinka, ost och oliver blev hennes val. E fick göra degen medans vi tittade på. Vi har varit noga med att förklara att man på helgen har mys och hon verkar gilla idén. Hon springer inte iväg och leker utan hänger med oss i köket då vi lagar mat.


   

Den här röda lilla väskan ÄLSKAR hon och så fort vi ska någonstans tar hon med sig den runt armen. Hon har stoppat sin lilla tutt där i och tar fram den när hon ska åka bilen. "Jag har äskan" brukar hon säga och när vi frågar "vad har du i den då?" får vi till svar "jag ha saker där".


  


Som Fredagsmys efter maten fick hon en liten skål med snacks, stjärnor. De åt hon med andakt och sa "muuuus" (mys) flera gånger.




På lördagen begav vi oss till skogen för att plocka svamp. Anna-Vera tyckte att det var jätteroligt och njöt av att vara ute. Det märktes dock att hon håller extra koll på mig just nu, för de gånger jag var på egen upptäcktsfärd i skogen och hon var någon annanstans med E och hennes farmor, ropade hon ändå hela tiden på mig för att se vart jag var. Hon uppdaterade mig om hur många svampar de hittat och vart de gick osv. Gullunge.


Det var jättemysigt att vara ute i friska luften men rätt så snabbt blev det jobbigt att sitta på huk. Magen är mycket längre ner denna gång och det började trycka på rätt rejält i ljumskarna. Vi nöjde oss med någon halvliter trattisar och en halvliten gula kantareller. Innan vi åkte hem fikade vi i solen. A-V fick äta sina turtleskakor och dricka MER. Hela familjen var helt slut när vi kom hem så vi halvsov och åt vindruvor i sägnen framför något barnprogram.


 

Cooling i skogen :)


 


Efter det gick vi ut på gården och jobbade. E klippte gräset och jag och Anna-Vera klippte ner träd och häckar. Hon var jätteduktig och hjälpte till genom att lägga alla grenar i en stor hög. Då och då sprang hon till rutchkanan och slängde ner ett äpple eller en gren.


Söndagen regnade bort och vi myste bara inomhus. Det är nästan de bästa dagarna. Jag åkte iväg och fotade en liten spädis medans E och Anna-Vera myste framför en film. Det var så gulligt. Då jag åkt hade hon ropat på E och sagt "pappa sitt här med mig". Hon klappade på soffdynan bredvid henne. Då han satt sig hade hon tagit tag i hans arm och sagt "mmm pappa... mamma på jobbet".


På kvällen tog vi en prommis till min gammelmormor för att fika. Till sin stora förtjusning var mormor där också och hon fick följa med till tvättstugan för att fixa med tvätten. När vi gick hemmåt var det nästan alldeles kolsvart ute och knäpptyst. Bara vi tre (fyra) som sakta gick hemmåt mot vårt hus. Mys på högsta nivå!





Idag måste E jobba (annars är han ledig med A-V varje måndag) och jag fick som vanligt göra iordning henne på morgonen. Hon var ovanligt pigg och glad med tanke på att hon tjatat sig över till vår säng klockan 3 och sedan tillbringat ca två timmar med att peta mig i ansiktet istället för att sova. Tillslut kom jag på att fråga henne om hon behövde en ny blöja och hon sa ja. "Har du bajsat?" frågade jag och hon svarade "nej mamma, bara kiss" :) så jag bytte i mörkret i sängen och sen fick jag äntligen sova!


Det är känsligt det här med kläderna. Varje gång jag ska ta på henne ett plagg är det som att desarmera en bomb. Försiktigt försiktigt trär jag på del för del med vetskapen om att det kan brista när som helst. Idag gick det väldigt bra. Ett litet meltdown när byxorna hasade ner men annars en glad morgon.


Hon har lärt sig att säga "bara en" och det applicerar hon nu på allt. När hon ska ta en kaka, när hon ska ta en tugga av sin mat osv. "Bara en mamma". Det är så roligt och fascinerande att se allt hon lär sig. Vart får hon det ifrån? Igår t.ex visade hon att hon förstått att man kan vara en gubbe och att man kan rita en gubbe. Hur har hon förstått skillnaden?



 
 
Pernilla

Pernilla

22 september 2014 22:31

Låter precis som helg bör vara, mys och harmoni på hög nivå.
Ta hand om varandra!

http://langtarefterdig.bloggplatsen.se

EVL

25 september 2014 09:20

Absolut :) Hoppas du hade en mysig helg du med! Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards