EttVanligtLiv

Alla inlägg den 26 september 2014

Av EVL - 26 september 2014 15:41

Min pappa ringde precis och berättade att min farmor ligger på sjukhus. Hon är jättedålig och njurarna har plötsligt slutat att fungera. Hon kommer att gå bort, snart. Jag hann aldrig se henne en sista gång. Kommer aldrig att få se henne sitta i sin stol vid köksbordet i lägenheten. Kommer aldrig mer att få prata med henne. Vårt sista möte blev på sjukhuset efter hennes stroke, när hon åt tråkig sjukhusmat och tittade på mig med ögon som lyste av frånvaro men med ett leende på läpparna. Hon var inte samma person men fortfarande någonstans där inne min farmor. Jag trodde verkligen att jag skulle få höra hennes röst igen. Men jag hann inte.



Av EVL - 26 september 2014 08:45

Usch vad jag gruvat mig för den första magsjukan. Den är ju oundviklig, speciellt när barnet går på dagis men ändå. Varför finns det inte bara något botemedel?!


Så fort E ringde och berättade började katastroftämjaren i mig arbeta och jag skrev en massa lappar med saker som måste inhandlas. På lunchen burnade jag iväg till ICA och köpte rengöringsmedel och bra-att-ha-grejjer för typ 700 spänn. Jag satt ett litet tag i bilen utanför huset och hade ångest. Fy vilken ångest att behöva gå in i ett hus där jag vet att magsjukan härjar. Självklart tog jag mig i kragen, jag är ju ändå mamma nu och då får man inte följa impulsen att fly till Kanada istället för att torka kräks.

 



Så fort jag kom innanför dörren kom hon springandes, hur glad som helst. Jag fick en puss på benet och noterade helt ofrivilligt i min hjärna att jag måste hålla händerna borta från den fläcken nu. Som tur var hade hon inte kräkts mer sen imorse och så länge hon inte åt något mådde hon bra och var som vanligt. E fick ett par diskhandskar och instruktioner om att slänga allt i tvätten, ALLT, oavsett färg och tvättråd. Bara bort med det och tvätta det! Han lydde lydigt för han vet hur jag är i krislägen.


Själv tog jag på mig handskar och greppade en flaska klorin. Det första som rengjordes grundligt var hennes matstol som hon kräkts på. Nu var allt borta men jag baxade den till badkaret och sprejade med klorin och tvättade med varmt vatten, länge. Sen tog jag rum efter rum och torkade alla ytor. Vi la ut handdukar överallt istället för sängkläder. A-V fick vara nakis i bara blöjan och alla leksaker förutom hennes röda favoritväska och katten Findus som hon fått av mig helgen innan gömdes undan. Jag vädrade alla rum... ja ni hör ju. Paniken.


E stod i köket och lagade mat när jag gick. Hur han lyckas äta och vila i ett hus med äckelbaciller förstår jag inte men jag är glad att vi inte är lika panikslagna båda två. Jag tog vitpepparkorn, en kapsel med mjölksyrebakterier, lite blåbärssoppa och en shot med proviva innan jag åkte tillbaka till jobbet. Där fick jag äta "lunch" bestående av en yoghurt och en snickers. Handspriten stod också redo såklart.


 



När jag kom hem efter jobbet var det fortfarande lugnt och det luktade klorin överallt. A-V hade fått lite att dricka och äta och det hade stannat kvar. Hon hade blivit väldigt förbannad över att hon inte fått dricka upp allt och det var ju ett bra tecken. Jag fick fler pussar på benen och noterade även de ställena ofrivilligt i hjärnan. A-V fick sova/titta på tv i soffan, omringad av en massa handdukar, medans jag och E tog med oss risgrynsgröt och mackor till sängen och såg på tv där inne. Snart kom A-V och ville vara med och äta av min gröt. Hon fick de sista skedarna och sen fick hon ligga i fotändan på en massa handdukar. Mot kvällen satt hon i mitt knä och surplade proviva med blåbär låååångsamt. Hon var så snäll och protesterade inte över att hon fick så lite att äta. På tv:n såg vi ett family guy-avsnitt och det handlade om tomtefar som var sjuk. A-V sa "mamma tomten sjuk... jag också sjuk....jag har kräkits".

 



Hon somnade tidigt och sov skönt hela natten. Det kan man verkligen inte säga om mig. Jag hade ont i magen och mådde dåligt, antagligen pga att jag var så orolig. Låg och våndades och väntade på att E skulle säga att han börjat må dåligt. Hade dessutom ingen kudde eftersom jag i panik slängt in den i tvättmaskinen. Tacksamt nog var E frisk hela natten och även när jag lämnade honom för att åka på jobbet.


Frammåt 6 imorse började hon ropa efter oss. Hon försökte med en massa saker som vanligt men inget fungerade, tills hon ropade:

"Mammis....Älskling" Det var första gången hon någonsin sagt älskling <3!

Då smälte jag och gick upp. Hon fick min plats i sängen med en massa handdukar och innan jag gick fick hon små bitar av vitt bröd med smör på. Det tyckte hon om och sa "mer mat" men jag sa att hon fick vänta lite eftersom hon varit sjuk. "Ja jag har kräkits" svarade hon. "Ja men nu är du väl bra? Har du ont i magen?" frågade jag och hon svarade nej och klappade mig på kinden. Jag smälte ännu mer men gick direkt och tvättade med handsprit.

 

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards