EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 8 december 2014

Veckan som varit och Anna-Vera 2 år och 5 månader

Av EVL - 8 december 2014 12:01

 

Jag har inte alls ansträngt mig särskilt mycket inför denna julen men en adventskalender har jag gjort iaf. En överbliven limfog kapades till formen av en gran och målades vit. Sen slog jag i 24 spikar och hängde upp mina paket på dom. A-V uppskattar den men inte lika mycket som 10 kronors-kalendern från farmor som innehåller choklad :D


   

Jag och A-V har också bakat lussebullar, det var mysigt. I början. Sen blev det för mycket "sluta stoppa degen i munnen" och ont i ryggen/svimningskänslor mot slutet. Bullarna blev rätt goda iaf fast A-V är inget fan. Hon vill hellre ha en till liten chokladbit från farmors kalender :D


 

Magen växer. Detta är från vecka 32. Nu börjar det komma små små rödlila markeringar ovanför A-V-bristningarna och jag vet allt för väl vad det betyder. Snart börjar de vandra upp mot brösten. Smörjer in som en tok med bio oil och det hjälper nog lite iaf. Det klias ofta på magen och jag tål inte när jag har för tajta kläder. Det trycker på rejält neråt och klias rejält på ovansidan.  Naveln är oftast obefintlig och huden är ansträngd runt om, liksom blå. Bäbisen gillar att peta ut en fot precis under naveln så att det känns som om det ska gå hål. Det har det inte gjort, än. Vissa gånger kan bäbisen få för sig att lägga sig liksom runt om naveln och då kommer den tillbaka. Då ser magen ut som en munk och jag skrattar åt den ett tag. Får ofta tag i en liten fotsula som jag brukar gosa med. Det gillar bäbisen tror jag.


 

I helgen var det julfest med jobbet och jag fick många kommentarer om hur stor eller hur liten magen är. Fick också höra att jag inte gått upp i vikt, att det snart måste vara dags att kalva, blev klämd på magen och blev stött på av min kollega som gav mig komplimanger om hur jag sminkat mig "precis lagomt" och att jag är så lugn i varje situation och att jag borde dansa med honom fast jag sa nej tre ggr.


Det är alltid lika...spännande att gå på fest och inte dricka. Tror jag ska bli nykterist.


Anna-Vera fick följa med och julhandla på Lördagen och det gick över förväntan. Förvånas ofta över hur lugn hon är, trots att hon börjat försöka få sin vilja igenom allt oftare på sista tiden. Vi spenderade flera timmar på affärerna men hon gnällde inte en enda gång. Ibland åkte hon vagn och ibland gick hon bredvid oss. Extra spännande var det att gå inne i leksaksaffären. Hon flämtade till ljudligt när hon upptäckte något hon sett på tv eller lekt med på dagis. Skrek "pappa, pappis... jake o piraterna!" och pekade glatt. Några saker som en mimmidocka vill hon ta med i famnen och tittade med sina rådjursögon på oss "du köpa den åt mig mamman?" samtidigt som hon nickade. Vi hjälptes åt att hitta styrkan att säga nej. Hon gick oväntat med på det när jag sa att hon får önska sig den av tomten till jul.



Det är verkligen en rolig ålder. Såhär är hon nu:


Ett litet godismonster. Försöker hela tiden få något sött och bryter rätt lätt ihop om hon inte får som hon vill. Som tur är går det över lika snabbt.


Leker affär och skriker "kom o sööp, glass av mig". Hon sätter sig under sin matstol och kikar ut genom fotspjälorna. När man frågar vad det kostar säger hon "pengar" och sträcker fram handen.


Sjunger mycket och ofta. Gärna "Huvud, asslar, knä o tå...ööööööööögon, sinden kappen tå".


Vill alltid ringa på dörren innan vi går in någonstans. Tittar upp på mig och säger "jag ping ping på?". då hon plingat på bär jag in henne och säger "men VEM är det som ringer på dörren!" och hon svarar skrattande "haha, Anna-Era!"


Hon vet alla sina namn och presenterar sig gärna för oss. När vi är ute presenterar hon ofta mig och Emil som "min mamma där" och "min pappa här".


Nu kan jag ringa hem från jobbet och prata en stund med henne när hon är hemma med E. Hon berättar vad hon gör och hur hon mår. Oftast får jag svaret att hon och han har "lekit" eller "busats".


Älskar vår ipad och vill alltid spela pussel på den. Hon har blivit riktigt duktig och bemästrar alla spel vi har.


Ritar och ger bort teckningar till höger och vänster. Gillar att ge presenter. Det är också viktigt för henne att hon påminner oss om vad hon gjort och till vem.


Har fått dille på att hon ska ha ont någonstans. Är det inte magen är det armen eller håret elller tån. Hon kommer på småljug om att någon på dagis gjort illa henne eller att hon ramlat hemma. Hon vill gärna ha plåster och sätter ofta låtsasplåster på oss.


Hon pratar ofta om bäbisen i magen och lägger gärna handen eller huvudet där för att känna.


Vägrar oftast sova på dagis. Kraschar istället i bilen på väg därifrån. De middagarna som följer en sådan hämtaning är inte de enklaste.


Har svårare att somna själv nu och behöver mycket närhet.

 
 
c

c

8 december 2014 21:49

Det är så roligt att läsa om alla saker som händer med A-V och bebis. Hoppas påm att få befinna mig i en liknande situation framöver ;) Kramar

http://spyor.blogg.se

EVL

9 december 2014 08:53

Mysigt :) snart är ni där! Kramar!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards