EttVanligtLiv

Alla inlägg den 8 januari 2015

Av EVL - 8 januari 2015 15:50

Nej jag kan inte koncentrera mig på jobbet. Antingen gör det ont pga hur jag sitter, eller ATT jag sitter... det gör ont att ens tänka pga tröttheten. Tankarna går hela tiden till den kommande förlossningen. Läste igenom bloggen från tiden strax innan A-V kom och till min förvåning mår jag nästan exakt likadant nu dom då! Måste ha totalglömt hur det var. Magen var hård av sammandragningarna och jag hade svårt att ens sitta upprätt. A-Vs hjärtljud låg på 133 i vecka 37 och det gjorde de även för denna bäbis vid den senaste kontrollen.


Idag tog min mamma med mig på lunch så att jag skulle få lite friskluft. Vi vaggde sakta genom Birsta och åt en god bakad potatis på Charm. Jag berättade att jag blivit så gråtig häromdagen då jag börjat tänka på hur det kommer att vara att lämna A-V hemma och åka på förlossningen. Det kommer att kännas lite hemskt att säga hej då till henne. För att inte tala om hur känslosamt det kommer att vara när hon ska få träffa sin lillasyster eller lillebror för första gången. Kan inte ens skriva om det nu utan att bli tårögd. Hoppas att det inte kommer att kännas som om jag svikit A-V på något sätt. Hoppas att hon inte kommer att känna sig åsidosatt.


De säger att det är att jämföras med att din man eller fru kommer hem med en ny partner helt plötsligt, som ska bo med er och dela allt med dig. Det skulle kännas... sådär!


Vi har beställt en jättestor Mimmi Pigg åt henne som hon ska få i samband med att hon träffar bäbisen. Allt för att det ska bli ett så bra minne som möjligt. Vi ville helst ha Musse men den såldes slut på bara någon dag. Idag beställde jag en åkpåse till den nya familjemedlemmen. Mamma insisterade på att få betala den vilket var väldigt snällt. Det blev en "Petite Chérie Åkpåse Angulus" tillslut. Suktade länge efter en Elodie details men det gjorde tydligen alla andra också så den tog slut på en sekund.


 


 


Av EVL - 8 januari 2015 08:25

Shit vad trångt det är i magen nu. Kommer inte ihåg att det kändes såhär med A-V alls. Den är oftast stenhård och jag tror att jag har väldigt mycket sammandragningar, mest hela tiden. Går omkring med en underliggande svag mensvärk och känslan i kroppen som när man ska bli dålig i magen. Flera gånger har jag sagt "nu måste jag ha förvärkar" till E, men det har känts så dovt att jag inte riktigt trott på det själv.


Något det inte går att ta miste på iaf är att bäbisen inte gillar när jag böjer mig framåt. Då trycks h*n neråt och borrar sig i bäckenet så att det svider/spricker/pirrar riktigt ordentligt.


Höfterna gör ont också och det är omöjligt att stå med vikten på ena benet. Speciellt ont gör det i vänster sida efter en natt då A-V gillrat en fälla för mig nedanför sängen. Hon hade parkerat sin lilla cykel med flak precis där jag ska sätta fötterna. Flaket var såklart fyllt med en massa livsfarliga och spetsiga småsaker :) Tacksamt nog slapp jag spetsas under foten men tog ett alldeles för stort panik-kliv åt sidan vilket gjorde att jag nu går som en cowboy/någon som skitit på sig :O


Brösten gör ont när jag tar på dom och de är väldigt känsliga för kylan. Eftersom jag inte kan stänga jackan har jag den öppen och skyddar halsen med en stor gul halsduk. Brösten är relativt oskyddade från väder och vind vilket de inte gillar. Det ilar och svider rejält i dom när det blir kyligt och jag försöker mitt bästa för att cowboyspringa till och från bilen.


Med A-V i magen så tyckte jag att kular var liksom halvmjuk och intakt hela tiden. Nu är den stenhårt och jag kan känna precis vart barnet ligger mest hela tiden. Ligger jag på rygg och lutar lite åt sidan går det nästan att se konturer och h*n rör sig väldigt mycket. Hela bullen guppar och flaxar när bäbisen är som mest aktiv (efter kl 23).


Jag dras fortfarande med en förkylning som vägrar försvinna. Börjar ställa in mig på att föda barn med halsont och täppt näsa.


Mår illa nästan hela tiden, förutom när jag är panikhungrig. De känslorna liksom varvar varandra. Törstig är jag exakt jämt och helst skulle jag sätta i mig en kall julmust i minuten.


Pannan är fortfarande känslig för värme och jag kan inte vara inne i en bastu eller öppna ugnsluckan utan att det gör riktigt jätteont. Märkligt gravidsymptom som hållt i sig ända från dagen innan testdan.


E lekte barnmorska igår och satte sina händer djupt i mina ljumskar. Han kunde känna bäbisens huvud och att den var djupare ner i bäckenet än sist. Fortfarande ruckbar men mindre så än för två veckor sedan.


Magen är lägre nu som om den sjunkit ner men då och då blir den hög igen. Jag känner själv att bäbisen roterar riktig rejält eftersom det ibland sticker ut en liten bulle långt långt ner. Antagligen är det en liten axel som petas ut när h*n ligger åt sidan.



Tack för ytterligare gissningar <3! Här kommer en uppdaterad lista:


Gissningslista:

Kajsa: 29 Januari, pojke, 3340 gram och 52 cm.

A: 29 Januari, pojke.

Syskonjakt: 1 Februari, flicka, 3810 gram och 49 cm.

Att vara mammor: 2 Februari, pojke, 3030 gram och 49 cm.

EVL: 3 Februari, pojke, 3640 gram och 50 cm.

Lilla jag: 4 Februari, pojke, 3470 gram och 51 cm.

C: 6 Februari, flicka, 3542 gram och 49 cm.

PiOmiO: flicka, 3670 gram och 51 cm.




Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards