EttVanligtLiv

Alla inlägg under januari 2015

Av EVL - 13 januari 2015 09:12

Igår var det åter kaos med bilarna. Suck. SkrotPeugeoten vägrade ju starta sen i Söndags och när jag skulle till jobbet igår ville inte BMWn vara med heller. Dessutom var vägen utanför oss inte plogad som vanligt och jag börjar oroa mig för hur lätt det egentligen kommer att bli att ta sig till förlossningen när det är snökaos mest hela tiden. Jag fick ringa mamma som kom och hämtade mig (vi jobbar på samma företag) och i bilen på väg till kontoret var jag så frustrerad och hormonstinn att det var svårt att hålla tillbaka tårarna. Tankarna gick till mina yogavänner som nästan alla haft supersnabba förlossningar där värkarna varit intensiva och där krystningsfasen varit typ 10 minuter. Tänk att sitta fast hemma och ha panikont! Vad gör man? Tar man pulka till stora vägen? Ringer man ambulans? Kan de ens ta sig fram till vårt hus när det ser ut såhär... Kan barnvakten komma fram så att A-V inte måste följa med?!


Snön fortsatte piska ner över oss men som tur är lyckades E få igång BMWn under dagen så att vi kunde ta oss till barnmorskan för kontroll. När svaren på blodprovet (det sista sticket i fingret för denna graviditet) kom in på datorn utropade hon "MEN VET DU VAD DU HAR I JÄRNVÄRDE?! - 120!" Det är mer än jag någonsin haft...och jag som till och med har strulat lite med järntabletterna. Har legat kring 100 hela graviditeten. A-V som fått följa med som vanligt tyckte att "mamma är konstig" när jag la mig på britsen med magen i vädret. Det var svårt att ligga ner på rygg och jag kände direkt att jag blev illamående och liksom inte riktigt med i huvudet. Det började genast snirkla sig som små genomskinliga maskar framför ögonen på mig och jag övervägde att sätta mig upp igen men låg kvar och härdade ut. Den lilla kroppen i magen smög sig på en gång upp under revbenen och BM kom inte åt att mäta riktigt. Inte konstigt att jag får sådana svimningsanfall där jag känner att jag inte får någon luft - jag får nog inte så mycket alls av den varan trodde bm.


Allt såg bra ut med bäbisen, fast h*n gillade inte alls att bli jagad med avlyssningsmackapären. Det sprattlade små händer eller fötter på vänster sida magen. Hjärtljuden låg på 132, alltså fortsatt låga ljud under 140. Hon frågade ännu en gång om vi visste om det är en liten pojke där inne. Vi jämförde dock med A-Vs ljud och de låg också mestadels lågt. SF-måttet fick hon till 35 men det är nog lite mer eftersom hon tryckte och tryckte men kunde inte komma åt toppen på livmodern. Hon kände att bäbisen ligger fortsatt neråt men även där var det svårt att få ett grepp om hur resten av kroppen låg. Hoppas att hon känner rätt och att det verkligen ÄR huvudet som ligger neråt :O


Jag passade på att fråga om lite saker jag gått och tänkt på. Ex:

"Är det vanligt att det blir vattenavgång även andra gången?" - Nej det behöver det inte bli (men så vill jag gärna ha det).


"Spricker man lättare andra gången? (eftersom man är mer... skör/tunn där nere efter första förlossningen) - Nej


"Vad tusan gör vi om vi är insnöade när det är dags?!" - Ring vårdtaxi och säg att vi ska till förlossningen, de har fyrhjulsdrift och kommer snabbt. Fick nr av bm.


"Om vattnet inte går, hur vet man när man ska åka in?" - Om man är orolig, närsomhelst.. annars då man har 3 värkar som håller i sig i minst 50 sek under 10 min.


   


Efter att vi borstat av bilen all snö som lyckats falla under vårt korta besök hos bm kändes det inte lönt att åka tillbaka till jobbet. Vi begav oss därför till OKQ8 för att hämta åkpåsen (yey) och jag kunde inte hålla mig från att köpa med mig en massa gofika. Vi kokade kaffe och A-V fick ett glas apelsinsaft. Sen hade vi bullkalas i vardagsrummet innan middagen. Ibland måste man mysa till det! E lyckades äntligen få igång Peugeoten också så nu har vi två bilar igen. Har slängt iväg ett argt mejl till vägverket och klagat på snöröjningen. Hoppas de lyssnar!


När vi äntligen fått A-V i säng satte jag igång med ett projekt som legat på lut länge. Jag ville göra en bäbisfilt till lillebror/lillasyster, precis som jag gjorde till A-V innan hon kom. Tygerna hade legat i ett skåp i flera månader och det började kännas lite brådis att bli klar. ÅH vad tråkigt det var i början! Jag tycker ju mer om att fräsa, borra och svarva... är inte bra på att sy. Brukar mest på något märkligt sätt få nålen i handen istället för i tyget. Men. Det blev faktiskt en filt tillslut. En stor en. Och kanske mer förvånande lyckades jag även göra en liten mössa! Hoppas att bäbisen kan ha den när h*n kommer ut till oss. Nu väntar vi på att Mimmi Pigg-gosedjuret till A-V ska komma också så att vi har en present till henne när hon träffar bäbisen för första gången.

   




Uppdaterar gissningslistan:

Gissningslista:

Sarah: 27 Januari, pojke.

Inte som vi tänkt: 28 Januari, pojke, 3590 gram och 52 cm.

Kajsa: 29 Januari, pojke, 3340 gram och 52 cm.

A: 29 Januari, pojke.

Marielle: 30 Januari, pojke, 3274 gram och 51 cm.

Millis: 31 Januari, pojke, 3550 gram.

Syskonjakt: 1 Februari, flicka, 3810 gram och 49 cm.

Att vara mammor: 2 Februari, pojke, 3030 gram och 49 cm.

EVL: 3 Februari, pojke, 3640 gram och 50 cm.

Åren går: 3 Februari, flicka, 3555 gram och 50 cm.

Lilla jag: 4 Februari, pojke, 3470 gram och 51 cm.

C: 6 Februari, flicka, 3542 gram och 49 cm.

PiOmiO: 7 februari, flicka, 3670 gram och 51 cm.

Av EVL - 12 januari 2015 12:52

Helgen som varit var den näst sista jobbhelgen för E innan bäbis är beräknad att komma till oss. Det är verkligen tungt nu att bli ensam med A-V som har så mycket energi och jag tackar min lyckliga stjärna för att hon är lika morgontrött som jag är! Redan efter frukosten börjar tröttman göra sig påmind nuförtiden. På Lördagen kom mamma till undsättning och jag fick sova bort halva dagen i deras soffa.


Söndagen började med snöstorm och en halvmeter snö på vägen utanför huset. E sprang omkring och hade panik eftersom ena bilen vägrade starta och den andra bara körde fast i drivorna hela tiden. Det slutade med att han fick pölsa i snön till min mamma som kunde skjutsa honom till jobbet. Hon i sin tur hade inte sovit på hela natten pga någon alkisfest i lägenheten bredvid så tydligen hade turen mot jobbet varit rena rama mardrömsfärden för stackars E. Jag och A-V var rätt nöjda med att vara insnöade och gick upp sent på förmiddagen.


Men så frågade plötsligt min (också väldigt gravida) vän T om vi ville följa med till badhuset och det kunde/ville vi inte tacka nej till. Ända sedan vår tur till badhuset för några veckor sedan har A-V tjatat och tjatat om hur kul det var att bada i en stor bassäng. Som tur var hade snöplogen äntligen hittat vår gata vid den tiden så "allt" jag behövde göra var att packa, göra oss iordning (raka benen HERREGUD vilket träningspass) och skotta bort vallen bakom bilen. A-V hade så roligt åt mig när jag stod med benet uppslängt på badkarskanten och grymtade som en minigris när jag försökte nå ända ner till foten. Så roligt att hon hämtade kudde, filt, en liten kastrull samt en bok och la sig tillrätta på badrumsmattan för att titta på. "Mamma rolig" tyckte hon. "Mamma ovig" tyckte jag ;)


Vi hade en jättemysig badstund tillsammans med T och hennes fina familj.


Efter badet körde vi direkt till Ica där vi fyllde korgen med en massa godsaker. Väl hemma åt vi tjockpannkaka med mycket lingonsylt och gick sen direkt till min och E´s säng där vi drack saft, åt naturgodis (har världens cravings efter det nu) och såg på Jake och piraterna samt Spöket Laban. Mycket mysigt och precis som en seg helg ska vara. (Förutom att jag lyckades spilla ut min saft på mina ben och fick en flashback till hur det var när vattnet gått. NOTE TO SELF! Lägg ut plast under min del av sängen!)



Vi gick också in i vecka 38(!) igår vilket betyder att bäbisen nu är fullt utvecklad och liksom redo för leverans närsom egentligen. Märklig känsla. Nyfunna vänner från gravidyogan börjar få sina små nu och det blir på något sätt svårare och svårare att förstå att vi också är sååå nära en nykläckt liten minimänniska nu. Den finns ju där inne och ser ut som den ska och har redan en liten personlighet. Svårt att få in i huvudet!



Vecka 38

Magen är instabil. Fastän jag äter järntabletter som oftast gör mig förstoppad får jag då och då springa på toaletten pga magknip. Den är i något sorts mellanläge och magknipet varvas med små duster av mensvärk långt ner.


Bröstvårtorna är superkänsliga och det gör ont när jag vänder mig i sängen eller då brösten blir kalla när jag är ute och går (från bilen och in i huset är allt jag orkar).


Jag får extrema anfall av illamående och yrsel då och då. Nu senast för någon timme sedan då jag satt på mitt rum och instruerade en konsult i ett jobb han skulle få av mig. Märker hur jag känner mer och mer för att kräkas ner skrivbordet lite och hur magknipet bara växer. Försvinner bort i huvudet och får lite panik. Försökte stå upp, skruva på mig, dricka vatten, tänka på annat, skämta bort det och snabbt avsluta konversationen så att jag kunde springa ut i korridoren och få lite frisk luft. Som tur var gick det över efter några minuter utan att behöva kräkas.


Armar, ben och fingrar domnar bort jättelätt och ofta.


Höften gör ont och det är svårt att vända sig i sängen på natten.


Kissar minst tre ggr/natt.


Bäbisen är mindre rörlig nu. Inte lika mycket hopp och skutt utan mer buffar och knuffar.


Extrem trötthet och svårt att koncentrera mig. Dåligt humör, eller kanske mer kort stubin.


Hungrig nästan jämt. Tyvärr mest på söta saker som choklad och iskall läsk.



Uppdaterar gissningslistan:

Gissningslista:

Inte som vi tänkt: 28 januari, 3590 gram och 52 cm.

Kajsa: 29 Januari, pojke, 3340 gram och 52 cm.

A: 29 Januari, pojke.

Marielle: 30 Januari, pojke, 3274 gram och 51 cm.

Millis: 31 Januari, pojke, 3550 gram.

Syskonjakt: 1 Februari, flicka, 3810 gram och 49 cm.

Att vara mammor: 2 Februari, pojke, 3030 gram och 49 cm.

EVL: 3 Februari, pojke, 3640 gram och 50 cm.

Åren går: 3 Februari, flicka, 3555 gram och 50 cm.

Lilla jag: 4 Februari, pojke, 3470 gram och 51 cm.

C: 6 Februari, flicka, 3542 gram och 49 cm.

PiOmiO: 7 februari, flicka, 3670 gram och 51 cm.


Av EVL - 9 januari 2015 15:41

Så skönt att det är fredag. Mindre skönt att E jobbar till 19 ikväll och till 21.30 Lördag och Söndag. Det är tungt nu att ta hand om A-V på egen hand. Det värsta är att komma iväg på mornarna och att tvinga mig själv att göra middag när jag mår så illa och helst bara vill ha flingor.


Imorse blev jag så frustrerad när jag inte kunde ta på mig ena skon. A-V stod framför mig och tjöt om några vantar som hon inte alls gillade och magen kändes som om den skulle spricka så fort jag böjde mig fram. Det tar verkligen all min kraft att ta sig genom dagen. När vi äntligen kommer genom dörrn hemma river jag av mig kläderna i hallen och lägger mig i badet. Det är ett måste för att samla ork.


Tacksamt nog tycker A-V om det lugna tempot. Kanske hon känner av den här urladdningen som blir innan något stort ska hända? Hon badar gärna med mig och kramar magen. Då och då får hon känna hur det sparkar där innifrån. Ofta vill hon leka bäbis själv och slutar helt prata. "Na na" är allt hon säger och vill bli buren och kramad mest hela tiden. Det får hon.


Vet faktiskt inte alls vad vi två ska hitta på i helgen. A-V har tjatat om badhuset i några dagar och jag vet att hon tyckte det var typ det bästa någonsin sist hon var där...men det är ju så jobbigt! Det kanske får bli en snabb tur bara hon och jag. Jag vill också försöka norpa åt mig min systers symaskin så att jag hinner sy den där filten jag tänkte göra till lillasyster eller lillebror. Köpte tyget för flera flera månader sedan.


 

Jag lämnade A-V på dagis imorse och fick kommentaren "åh nu börjar det synas" haha. Tycker nog den är rätt så rejäl. Det är ju faktiskt bara 22 dagar kvar från och med idag.


Dras fortfarande med en sån jobbig förkylning. Tvingas använda nässpray då och då för att kunna

fungera på jobbet. Märker att jag sväller upp i kroppen rätt rejält under dagen. Mina vader är stenhårda och svinstora. När jag ska sätta mig på dom i badkaret tar de emot som två sprickfyllda ballonger. Förlovningsringen börjar sitta lite tajt. Huvudet är rundare. I love it!




Uppdaterar gissningslistan:

Gissningslista:

Kajsa: 29 Januari, pojke, 3340 gram och 52 cm.

A: 29 Januari, pojke.

Marielle: 30 Januari, pojke, 3274 gram och 51 cm.

Millis: 31 Januari, pojke, 3550 gram.

Syskonjakt: 1 Februari, flicka, 3810 gram och 49 cm.

Att vara mammor: 2 Februari, pojke, 3030 gram och 49 cm.

EVL: 3 Februari, pojke, 3640 gram och 50 cm.

Åren går: 3 Februari, flicka, 3555 gram och 50 cm.

Lilla jag: 4 Februari, pojke, 3470 gram och 51 cm.

C: 6 Februari, flicka, 3542 gram och 49 cm.

PiOmiO: flicka, 3670 gram och 51 cm.

Av EVL - 8 januari 2015 15:50

Nej jag kan inte koncentrera mig på jobbet. Antingen gör det ont pga hur jag sitter, eller ATT jag sitter... det gör ont att ens tänka pga tröttheten. Tankarna går hela tiden till den kommande förlossningen. Läste igenom bloggen från tiden strax innan A-V kom och till min förvåning mår jag nästan exakt likadant nu dom då! Måste ha totalglömt hur det var. Magen var hård av sammandragningarna och jag hade svårt att ens sitta upprätt. A-Vs hjärtljud låg på 133 i vecka 37 och det gjorde de även för denna bäbis vid den senaste kontrollen.


Idag tog min mamma med mig på lunch så att jag skulle få lite friskluft. Vi vaggde sakta genom Birsta och åt en god bakad potatis på Charm. Jag berättade att jag blivit så gråtig häromdagen då jag börjat tänka på hur det kommer att vara att lämna A-V hemma och åka på förlossningen. Det kommer att kännas lite hemskt att säga hej då till henne. För att inte tala om hur känslosamt det kommer att vara när hon ska få träffa sin lillasyster eller lillebror för första gången. Kan inte ens skriva om det nu utan att bli tårögd. Hoppas att det inte kommer att kännas som om jag svikit A-V på något sätt. Hoppas att hon inte kommer att känna sig åsidosatt.


De säger att det är att jämföras med att din man eller fru kommer hem med en ny partner helt plötsligt, som ska bo med er och dela allt med dig. Det skulle kännas... sådär!


Vi har beställt en jättestor Mimmi Pigg åt henne som hon ska få i samband med att hon träffar bäbisen. Allt för att det ska bli ett så bra minne som möjligt. Vi ville helst ha Musse men den såldes slut på bara någon dag. Idag beställde jag en åkpåse till den nya familjemedlemmen. Mamma insisterade på att få betala den vilket var väldigt snällt. Det blev en "Petite Chérie Åkpåse Angulus" tillslut. Suktade länge efter en Elodie details men det gjorde tydligen alla andra också så den tog slut på en sekund.


 


 


Av EVL - 8 januari 2015 08:25

Shit vad trångt det är i magen nu. Kommer inte ihåg att det kändes såhär med A-V alls. Den är oftast stenhård och jag tror att jag har väldigt mycket sammandragningar, mest hela tiden. Går omkring med en underliggande svag mensvärk och känslan i kroppen som när man ska bli dålig i magen. Flera gånger har jag sagt "nu måste jag ha förvärkar" till E, men det har känts så dovt att jag inte riktigt trott på det själv.


Något det inte går att ta miste på iaf är att bäbisen inte gillar när jag böjer mig framåt. Då trycks h*n neråt och borrar sig i bäckenet så att det svider/spricker/pirrar riktigt ordentligt.


Höfterna gör ont också och det är omöjligt att stå med vikten på ena benet. Speciellt ont gör det i vänster sida efter en natt då A-V gillrat en fälla för mig nedanför sängen. Hon hade parkerat sin lilla cykel med flak precis där jag ska sätta fötterna. Flaket var såklart fyllt med en massa livsfarliga och spetsiga småsaker :) Tacksamt nog slapp jag spetsas under foten men tog ett alldeles för stort panik-kliv åt sidan vilket gjorde att jag nu går som en cowboy/någon som skitit på sig :O


Brösten gör ont när jag tar på dom och de är väldigt känsliga för kylan. Eftersom jag inte kan stänga jackan har jag den öppen och skyddar halsen med en stor gul halsduk. Brösten är relativt oskyddade från väder och vind vilket de inte gillar. Det ilar och svider rejält i dom när det blir kyligt och jag försöker mitt bästa för att cowboyspringa till och från bilen.


Med A-V i magen så tyckte jag att kular var liksom halvmjuk och intakt hela tiden. Nu är den stenhårt och jag kan känna precis vart barnet ligger mest hela tiden. Ligger jag på rygg och lutar lite åt sidan går det nästan att se konturer och h*n rör sig väldigt mycket. Hela bullen guppar och flaxar när bäbisen är som mest aktiv (efter kl 23).


Jag dras fortfarande med en förkylning som vägrar försvinna. Börjar ställa in mig på att föda barn med halsont och täppt näsa.


Mår illa nästan hela tiden, förutom när jag är panikhungrig. De känslorna liksom varvar varandra. Törstig är jag exakt jämt och helst skulle jag sätta i mig en kall julmust i minuten.


Pannan är fortfarande känslig för värme och jag kan inte vara inne i en bastu eller öppna ugnsluckan utan att det gör riktigt jätteont. Märkligt gravidsymptom som hållt i sig ända från dagen innan testdan.


E lekte barnmorska igår och satte sina händer djupt i mina ljumskar. Han kunde känna bäbisens huvud och att den var djupare ner i bäckenet än sist. Fortfarande ruckbar men mindre så än för två veckor sedan.


Magen är lägre nu som om den sjunkit ner men då och då blir den hög igen. Jag känner själv att bäbisen roterar riktig rejält eftersom det ibland sticker ut en liten bulle långt långt ner. Antagligen är det en liten axel som petas ut när h*n ligger åt sidan.



Tack för ytterligare gissningar <3! Här kommer en uppdaterad lista:


Gissningslista:

Kajsa: 29 Januari, pojke, 3340 gram och 52 cm.

A: 29 Januari, pojke.

Syskonjakt: 1 Februari, flicka, 3810 gram och 49 cm.

Att vara mammor: 2 Februari, pojke, 3030 gram och 49 cm.

EVL: 3 Februari, pojke, 3640 gram och 50 cm.

Lilla jag: 4 Februari, pojke, 3470 gram och 51 cm.

C: 6 Februari, flicka, 3542 gram och 49 cm.

PiOmiO: flicka, 3670 gram och 51 cm.




Av EVL - 5 januari 2015 08:32

Komatrött är nästan en understatement idag. Klockan ringde 6.45 eftersom det var dags att jobba. Låg och drog mig tills klockan var 7.15 innan jag masade mig upp. Jag dras fortfarande men en förkylning som vägrar lämna mig och trots att jag inte varit ute i kalla luften någonting alls på sistone så kände jag direkt att jag lyckats bli ännu sämre över natten. Ska det inte försvinna snart? Vill inte föda barn och hosta och snora samtidigt.


Det känns inte alls roligt att komma tillbaka till kontoret och veta att det bara är tre veckor kvar. Sen finns inget att komma tillbaka till. När ska jag orka packa ihop alla mina saker? Vem ska ta över mina arbetsuppgifter? Har jag gjort något intryck här under mina sju år här?


Vad irriterande det är att det här ska gå ut över min upplevelse inför födseln!


Bäbisen i magen mår iallafall bra trots obekväma kontorsstolar och dålig frukost. Varje gång jag böjer mig framåt känner jag att det ilar rejält neråt men trycket över lungorna har inte släppt. Vi börjar bli nervösa inför förlossningen både jag och E. Igårkväll innan vi skulle sova klämde vi ner oss i badet och pratade lite om det. Jag märker att han försöker låta mer oberörd än han egentligen är.


Det här med att bada tillsammans är föresten både mysigt och bra. Förr, innan vi lyckades bli med barn för första gången, var badkaret det ställe där vi landade och pratade och grät ihop... eller det var väl mest jag som grät... på utsidan iallafall. Nu har vi mycket mer roliga saker att prata om, om än pirriga!



Tack för gissningarna <3! Här kommer en uppdaterad lista:


Gissningslista:

Kajsa: 29 Januari, pojke, 3340 gram och 52 cm.

EVL: 3 Februari, pojke, 3640 gram och 50 cm.

C: 6 Februari, flicka, 3542 gram och 49 cm.

Av EVL - 4 januari 2015 20:22

Imorse vaknade vi upp till vecka 37 och jag har lite panik över hur fort det går. När jag tänker tillbaka på tiden som gått sen Maj förstår jag ju att jag varit gravid väldigt länge men det har hänt så mycket på vägen som liksom tagit över. Mestadels har det varit tråkigheter och två begravningar har tagit ut sin rätt. Förhoppningsvis kom jag ihåg att njuta också precis som jag försöker göra nu varje dag.


För ett tag sedan tog vi ännu mer gravidbilder genom Pennan och Kameran. Önskar man kunde äta kakan och fortfarande ha den kvar.

                 




Såhär mår jag och magen nu:

 

Det är trångt där inne och eftersom bäbisen ligger med huvudet ner sen några veckor tillbaka är det bara fötter och knän och rumpan som trycker på uppåt. Den sticker gärna ut en fot under naveln eller drar ett litet ben på min högra sida. H*n reagerar på våra röster och när jag öser vatten över magen i badet.


Det är lätt att se vilka tider h*n är vaken eftersom det är ett sånt liv där inne. Ibland är det som om bäbisen liksom skuttar.


Jag har halsbränna hela tiden och speciellt när jag måste lyfta Anna-Vera mycket. Jag dricker minst ett glas samarin innan jag kan ligga ner i sängen på kvällen.


Det går inte att ligga bekvämt på vänster sida eftersom det på en gång börjar låta från magen och halsen då. Det liksom bubblar/gurglar sig och halsbrännan blir dubbelt så jobbig. Att sova på rygg går inte heller eftersom det känns som om jag blir sakta strypt.


Vaknar flera gånger varje natt av olika orsaker. Antingen gör höften superont och jag måste baxa mig till andra sidan (ligger fortfarande med A-Vs gosedjurshaj mellan benen), eller så måste jag kissa (ca 3-4 ggr/natt). Ibland vaknar jag och bara känner mig märklig. Kan inte somna om som om det är något kroppen irriterar sig på. Då provar jag att kissa eller att ligga på rygg ett tag och jag kan oftast somna om.


Jag har lätt för att få domningar i händerna av ingen anledning alls.


Kan ibland inte alls åka bil. Två gånger denna veckan har jag fått störta ur bilen då jag varit alldeles på gränsen till att svimma/kräkas. Innan nyår stod jag lutad mot biltaket utanför Coop och bara andades. Folk trodde nog att jag höll på att föda barn där på parkeringen.


Jag har börjat få små små mensvärkskänslor ibland men jag vet inte om det är förvärkar eller inbillning. Sammandragningar har jag då och då men de gör inte ont. Än.


Cravings är fortfarande frukt, iskall läsk och sura saker. Har fått dille på sån där Japansk snacksblandning också. Daim går alltid ner, alltid. Det är faktiskt prioriterat i förlossningsväskan...daim och julmust <3


Har börjat packa en förlossningsväska men har inte kommit så långt. För att tag sedan fick bäbisen och A-V ett jättefint paket från Therese som innehöll både kläder till bäbisen och till A-V. De är så fina och så välsydda! Tack igen Therese. (Kolla gärna in Thema´s syhörna på facebook eller http://themasyr.blogspot.se/  så får ni se vad jag menar) Body-setet och pyjamaspåsen finns redan nerpackade i väskan.

 


Magen är så spänd att det är jobbigt att gå och andas normalt ibland. Jag har nästan alltid på mig rätt tajta tröjor men det känns nästintill omöjligt nu. Så fort jag tar på mig något som sitter åt för mycket så börjar bäbisen trycka på innifrån magen och jag blir illamående. Går gärna omkring hemma utan tröja eller i någon av E´s stora t-shirts (som ändå inte täcker allting).


Bäbisen hickar fortfarande flera gånger om dagen. Huvudet ligger neråt men h*n roterar rejält då och då. Det ilar och liksom spricker neråt väldigt ofta. Ibland känner jag hur det buktar ut en axel långt långt ner.





Startar också en gissningslista nu om någon vill spekulera i vad som är i magen och när den kan tänkas komma. Vi är beräknade till den 31:a vid mitt senaste BM-besök i måndags (V36) låg sf på 34 och hjärtljuden på 133. De har alltid varit låga och hon frågade om vi visste att det var en liten pojke där i. E tror stenhårt på en tjej och jag gissar på pojke denna gång.


Gissningslista:

EVL: 3 Februari, pojke, 3640 gram och 50 cm.




Av EVL - 2 januari 2015 11:39

Hej! Jag har befunnit mig i ett slags vinter/jul-koma och har inte orkat sätta mig vid datorn förens nu... och även nu är det en kraftansträngning. Antar att det är nu det börjar, den där jobbiga tiden då man ska bli less och trött och vansinnig på att vara preggo. Tyvärr fungerar det inte särskilt bra på mig. Jag tror inte att jag kommer att bli less på det. Istället känner jag ett slags panik över att det går så satans fort nu på slutet. Fast trött är jag ju, i kroppen.


Sen jag gick hem på "vinterlov" från jobbet har vi bara koncentrerat oss på att mysa och vila och sova. Vi har:


     

Bakat mycket. Pepparkakor med mormor och gammelmormor och lussekatter tillsammans med mig.


   

Julaftonsmorgonen gick åt till att mysa hemma medans pappan var tvungen att jobba. A-V fick en grodväska samt ett marknadsstånd av tomten. Båda blev en hit och mormor fick köpa låtsasglassar för 9,8 kr.


 

A-V fick en efterlängtad snowracer av farmor och farfar så jag fick klämma på mig E´s täckbyxor och dra henne upp och ner för gatan ett tag.


   

 


 

Medans pappan skottade och skottade!



 

Vecka 35!



 

 

På nyår klämde jag in mig i en klänning och var sådär gigantisk som man känner sig i slutet av graviditeten. Var riktigt duktig och orkade vara vaken till nästan 2.



Anna-Vera blomstrar i sin kommande roll som storasyster men vill sen några veckor tillbaka gärna leka bäbis ibland. Då vill hon ligga i vår famn och bli myst med. Såhär är hon nu, snart 2.5 år:


-  Lägger ut sina sagoböcker på golvet och hoppar hage på dom.

-  Läser högt ur böckerna för sig själv och hittar på egna historier.

-  Sjunger mycket, gärna "sankta Lucia" och "se så stor jag är". Ofta blir det en mash-up av flera favoriter.

-  Vägrar pottan!

-  Vill och kan själv. Ska alltid vara med när jag lagar mat eller bakar.

-  Säger att klockan är 9,8 och allt vi får köpa i hennes låtsasaffär kostar 9,8. Hon säger det med världens gulligaste och märkligaste dialekt :)

-  Älskar att dansa och har sin egen lilla stil.

-  Frågar ofta om vi "älskar henne hela tiden?"

-  Kramas mycket och vill vara nära. Är väldigt mammig nu och vi hoppas att hon inte kommer att känna sig bortvald sen när bäbisen kommer.



Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards