EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 4 februari 2016

Elvis 1 år och tröttheten.

Av EVL - 4 februari 2016 16:33

Jag sitter på jobbet och är SÅ trött! Så trött att jag tror att jag ätit ett päron alldeles nyss men jag är inte säker. Så trött! Våra barn har liksom slutat sova helt plötsligt. Tackar högre makter att jag dricker kaffe så att det finns något som kan ta mig igenom dagen.



Igår hade det på något magiskt sätt gått ett helt ÅR sedan denna dagen! Hur det gick till vette tusan men fint var det och mycket kändes det i hjärtat. Precis som med A-Vs årsdag så slank tankarna hela tiden iväg på vart jag befann mig för ett år sedan. MEN skillnaden mellan nu och med A-Vs ettårsdag är att denna gång känns det så avlägset! Kan liksom inte komma på hur det kändes att vara gravid eller hur värkarna kändes eller nånting. Gör mig lite ledsen faktiskt. Eller mycket.


Elvis började fira sin ettårsdag redan klockan 12 på natten på han vaknade och vägrade somna om. Vi försöker ju dra ner på nattammandet och det accepterar han inte. Jag som var dödstrött gav med mig efter nån timmes fajt med honom i sängen men så när han äntligen somnade vid bröstet så var det dags för A-V att börja strula. Hon kom hela tiden in till oss med sin kudde i famnen och vägrade gå tillbaka. Efter ett tag orkade vi inte säga emot och hon la sig skavfötters med mig. Sen blev det en repris av alla nätter vi haft de senaste två månaderna. Elvis somnade ett tag men A-V var täppt i näsan och låg och fräste genom näsan för att försöka få luft. Samtidigt sparkade hon mig på låren. Elvis halkade ner från kudden och la sig på tvären med fötterna i Es skägg och ansiktet på min kind.

 


När A-V äntligen somnat vaknade Elvis och ville ha påfyllning. Sen fick han inte nog utan skrek ett tag. Detta ledde till mer amning och att A-V vaknade. Och så höll vi på hela natten.


När det blev morgon var det ingen idé att försöka sig på fika på sängen eftersom Elvis redan var vaken (och tvärpigg!). Som tur var hade jag gjort iordning fint i köket och jag sprang iväg med A-V för att fixa det sista. Elvis fick gå in själv i köket och upptäcka presenterna och fikabordet medans vi sjöng. Han var så glad <3! Han fick en liten liten tårtbit att kladda med och en skål med gröt. Vi övriga åt semlor till frukost.

 

Det här skulle aldrig ha hänt med A-V. Som alla säger är man mer "slapp" med andra barnet. A-V fick inget socker innan hon var långt över året.


Kl 11 åkte E till jobbet och vi gjorde iordning oss för att åka och shoppa. Fast först spenderade jag en 45 minuter med att ligga på golvet och försöka få Elvis stilla länge nog för att vara med på en födelsedagsbild. När jag var svettig nog drog vi på oss ytterkläderna och åkte. Elvis somnade i bilen och sov sött medans jag och A-V hann med Bauhaus och halva Birsta City. När han vaknade tog vi en korv och frozen yoghurt på Ikea. Elvis fick en liten gummiödla som han ögnat efter förut. Den höll honom lugn i vagnen unde resten av shoppingen.


 


Väl hemma igen var jag helt SLUT. Vi satt och myste i soffan allihopa medans jag drack kaffe. Elvis satt i mitt knä och gav både mig och A-V kramar hela tiden. Han är så go. Nu har han börjat säga "mmmm" också när han gosas.


17.30 kom min mamma på besök och vi bjöd på middag. Emil jobbade till 21.30 så det var skönt med lite avlastning. Hon läste saga och myste med dem tills det var dags för läggning.

 


Så var Elvis första födelsedag över. Lite ångest med mest glada tankar och känslor. Tänk vilken jädra tur att han finns! Är så lycklig över dom två som äntligen kom till oss.





 
 
Ingen bild

Mena

4 februari 2016 23:01

Grattis lilla venn på ett årsdagen :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards