EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2016

Vardag, att behöva få utlopp och ensamhet

Av EVL - 4 oktober 2016 07:23

Jag började skriva det här inlägget för en vecka sedan för att dämpa den här ångesten jag har över att jag inte dokumenterar något om barnen, livet, känslorna nu. Som vanligt kom jobb och stress ivägen men nu jädrar ska jag hinna färdigt. Jag tycker det blivit svårare att blogga för varje barn. Det var liksom enklare att sätta ord på sorg och kamp än vad det är att beskriva en helt vanlig vardag. Alla små små men ack så viktiga saker som händer varje dag som jag så gärna vill bevara för alltid men som sen bara glöms bort, usch jag får på riktigt panik över dom.


Vet inte hur många gånger i veckan vi säger till varandra "men åh kan dom det här nu?! Det måste vi skriva upp" och sen går timmarna och mamma-/pappahjärnan glömmer bort det redan samma dag. Sen har E inte alls samma behov av att bevara saker som jag har. Jag vill fota och skriva och filma medans han lever i nuet och känner sig rätt nöjd med det. Hade han hjälpt till hade det kanske varit enklare.


Och det är inte ens de stora sakerna som jag får ångest över, som att Elvis är superduktig på att prata och räkna och sjunga, utan de där mikrosakerna som kanske en liten min han brukar göra när han äter något han inte gillar eller hur han uttalar "tumme" som "bumme". Sådana saker! Jag är rädd att jag inte hinner/orkar/är smart nog att njuta och att memorera de här viktiga stunderna som faktiskt aldrigt kommer att komma tillbaka.


Jag jobbar 80% nu vilket såklart gör att jag ställer om till "work-mode" efter dagislämning. Eftersom min nya tjänst uppmuntrar till att jobba mer med mina intressen (som foto och illustration) så blir det även en del jobb utanför arbetstid och det tar också upp en del av mitt återstående 20%-iga "mamma-mode". Ska sanningen fram känner jag mig allt som oftast som en rätt dålig mamma. De här slitningarna och stressen som både jobb och hem skapar gör att jag har mindre tålamod, mindre ork osv. Det går ut över det mesta. Det känns som om jag har en ilska, en frustration på insidan som måste ut. Den har alltid funnits där och förr fick jag ut den genom kampsporten men nu finns inte tid för den längre. Jag tränar crossfit tre gånger i veckan men det är ju verkligen inte samma sak. Jag behöver helt enkelt slå ut det här. Igår när Elvis hade extra mycket närhetsbehov klängde han sig fast kring mina ben så att jag inte kunde röra mig, sen på kvällen/natten vägrade han sova och kastade ut saker från sängen, slängde vällingen och skrek så att han väckte A-V hela tiden. Jag hade på riktigt kunnat köra knytnäven genom väggen.


Ibland vet jag inte om jag är glad och nöjd eller ledsen och arg. Märkligt. Jag känner mig lika labil nu som under hormonbehandlingarna, fast på ett annat sätt. E jobbar mycket och kommer hem sent vilket såklart också spelar in. Jag känner mig ensam. Antagligen för att jag är mycket ensam. Jag har många fina ytliga vänner men få riktigt nära och det kanske är svårt att komma mig nära också.



För mina minnens skull:

Sen jag senast uppdaterade bloggen har vi flyttat ut Elvis spjälsäng till A-Vs sovrum och direkt började han sova om nätterna. Båda två somnade bättre och sov längre. Så skönt! Vi lägger dom 19 och så får de lyssna på ljudsagor tills de somnar. Runt 2 brukar han vakna och skrika efter välling men somnar direkt om när han fått en flaska.




Elvis 18 månader.


Vill lära sig allt. Han lär sig nya saker otroligt fort, även utan vår hjälp. Varje dag säger han nya saker eller sjunger nya sånger för oss. Han visar väldigt stort intresse för bokstäver och ord. Så fort vi säger något repeterar han det för sig själv som om han vill lägga det på minnet. Han övar på ord tills han kan uttala dom ordentligt. Redan innan han var 1 år och 3 månader var han som ett plåster på en burk med stenar som jag målat bokstäver på. Från början trodde jag att han ville stoppa dom i munnen, såsom han gjorde med alla andra leksaker, men det visade sig att han ville titta på dom. Vi satte oss ner och jag ljudade A, B, C osv och han repeterade glatt. Häromdagen hade han lärt sig siffror och pekade ut en etta och en två samtidigt som han sa "ett" och "å".


När vi går i trappor räknar han stegen och vi är uppe i nästan 20 nu. Han kan säga några engelska ord också som "apple" och "mjölk". Han säger meningar som "mamma, mera mjölk tack" och "titta ballongen där!" Hela tiden pratar han och gör sig förstådd. Han förstår verkligen allt vi säger åt honom också.

Konstnärlig. Han kan sjunga hela "lilla snigel" och "imse vimse spindel" med tillhörande gester. Den amerikanska (sjukt störiga) ramsan "daddy finger daddyfinger where are you..." kan han också. Han är inte så mycket för att sitta och titta på film eller youtube men är gärna med och dansar framför tv:n när det är musik på gång. Babblarna och Bollebompa är favoriterna och så fort jag ska sätta på tv:n ropar han "BOMPA!"


Det finns få saker som lockar honom så mycket som att få måla. Mina tavlor och penslar brukade ofta stå på golvet och så fort han hade chansen satt han vid dom och låtsades måla. Han håller upp leksaker mot möbler och väggar och låtsas måla även på dom. När vi väl tar fram färger och papper kan han sitta länge. Han beundrar tuberna med akrylfärger som jag har i en låda och vill gärna sitta och klämma på dom.


Busig! Han älskar att busa och skämtar gärna med oss vuxna. Om vi frågar honom om vad han heter så ljuger han oftast och skrattar. Han vet vad han inte för göra men gör det såklart ändå. Som att ta A-Vs saker, trycka in pappans böcker i bokhyllan eller att ta upp saker och kasta dom i golvet. Efter buset springer han allt han kan och säger "aj bajj" och hyttar med fingret.

Han jagar E genom huset för att killa honom och vill gärna bli jagad tillbaka. Han klättar upp på stolar och bord och öppnar lådor med husgeråd för att sätta dom på huvudet eller bara sprida dom över köksgolvet. Han gömmer sig bakom dörrar och står knäpptyst tills vi hittar honom.


Mammig. Han har en sån mammig period nu. Det är bara jag som gäller och han håller ständigt koll på mig. När han vaknar på natten vill han sova inte bara bredvid mig utan med sitt ansikte mot mitt ansikte och gärna vill han också hålla i min arm. Vänder jag mig om med ryggen mot honom börjar han grina och försöker vända på mig igen. Det är för det mesta jättemysigt men ibland när han låser fast mina ben så att jag inte kan gå någonstans kan jag få lite panik.


Kärt barn har många smeknamn. E har alltid haft en massa smeknamn till barnen. Elvis har hitills en hel drös och ibland kallar han sig själv något av dem. Han kallas: Pipis, lilleman-han-som-kan, lillman, trollman och tokman :)




Anna-Vera 4 år och 3 månader.



Påhittig. Hon bygger kojor överallt i huset. Plötsligt är alla soffkuddarna och täcken till sängarna försvunna. Då kan man hitta henne någonstans inkrupen i en koja skapad av täcken som hon lagt över bord, tröjor som bundits runt stolsben och kuddar som hon ställt upp mot sidorna för att skapa dörrar. Där inne sitter hon med sin lillebror och myser <3


Omtänksam. Hon leker gärna med Elvis och är mån om att han ska ha det bra. På dagis tyr han sig till henne och går iväg från mig endast när han får hålla hennes hand. Hon kollar till honom under dagen och ser till att han har det bra på dagis. Hemma så exkluderas han aldrig och hon anpassar sin lek efter honom. Ibland retas hon såklart och det är roligt att brottas med honom.


Ordningsam och strulig på samma gång. Hon har en sån förmåga att stöka till, men samtidigt vill hon ha nån sorts ordning. En sak som är stor för henne nu är att få ha koll på sina kläder. På kvällen innan sängen vill hon ta av sig själv och viker kläderna till en fin hög. Den högen ska sen ligga bredvid henne i sängen. Gärna under hennes vakande arm så att hon håller koll på den.


Teknisk. Hon har lärt sig det mesta som rör teknik hemma. Tv:n med alla appar och dosor är ingen match för henne och hon vill gärna sitta bänkad så länge hon bara kan framför tv:n. Nu på senare tid har vi satt stopp för youtube eftersom det finns så mycket märkligt där. Nu är det Netflix som gäller och hon älskar Marscha och Björn, Mr Bean och allt som har med superhjältar att göra.


Kärleksfull. Hon säger ofta att hon älskar oss och då hon inte försöker vara stortjej och oberoende så vill hon krypa upp i min famn och gosa. Många pussar och kramar blir det. Hoppas att hon aldrig tänker sluta med det.


Målar och skapar. Hon målar numera figurer och djur med detaljer på de rätta ställena. Småsaker som ögonfransar och näshål målar hon dit. Gärna människor, familjer. Det finns alltid en berättelse bakom varje bild hon gör. Varje födelsedagskort vi ger bort har en eller flera av hennes fina alster målade på sig.


A-V och kläderna. Det är en kamp varje dag det här med kläder. Hon är precis som sin moster var när det gäller det här. Först av allt ska hon prompt välja själv. Sen dissarhon alltid de första kläderna jag föreslår och har vi bråttom dissar hon exakt allt. Sen ska alla kläder vikas i armarna, även jackor. Ingenting får nudda händerna och hela det senaste halvåret har hon sprungit omkring med kläder som sett ut som stora simringar på armarna.


Snackar engelska. Båda barnen varvar svenskan med engelska. Elvis svarar "yes" eller "no" på mina frågor och kan även sjunga "Daddy finger daddy finger where are you? here I am here I am, how do you do?". Anna-Vera kan också detta och många fler engelska ord. Vi tränar varje dag och ofta upprepar jag ord på engelska, exempelvis när jag häller upp mjölk till dom eller städar upp.

 
 
Ingen bild

Fia

15 oktober 2016 20:52

Undrar om alla blir lite knasiga av omställningen när man fåTT barn? Lagom när det börjar bli liiite lättare med ungarna kommer det i fatt en. Jag tror jag har kommit ur min kris! Om du vill ventilera så finns jag här.

EVL

17 oktober 2016 11:11

Ja det undrar man verkligen. Inget som man pratar så mycket om. Vad skönt att du känner så. Hoppas jag med kommer dit snart. Tack vännen!

 
Ingen bild

akna

24 november 2016 23:22

Känner igen mig i typ allt du skrev där :/
Jag hoppas det blir bättre snart..
Kram kram

EVL

27 december 2016 08:39

Men :/ tack

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards