EttVanligtLiv

Alla inlägg den 5 januari 2017

Av EVL - 5 januari 2017 12:50

November till April har alltid varit en sämre period för mig. Mycket pga mörkret men också såklart pga alla äckelpäckelmagsjukor som härjar då. Hela November och December kämpade jag som en tok för att hålla barnen friska när dagis hade sina magsjukesvängar. Jag jobbade hemma, fixade barnvakt och grejjade med tider så att de slapp vara där och bli dåliga. Veckan innan jul var de bara hemma med oss för att försäkra oss om att julen inte skulle bli förstörd. För det var mitt mantra "INTE julen! De MÅSTE vara friska till jul!"


Gissa en gång. När tror ni att Elvis fick sin första magsjuka? Natten innan julafton. Självklart. När allt var fixat och finkläderna låg framme. Jag hade toppat om dom i samma säng (för han vägrar sova någon annanstans) och det sista jag sa var "imorgon blir det alldeles magiskt".


Det blev det inte.


Isolering och noll julkänsla blev det istället. E jobbade också såklart men när han kom hem på kvällen hade han köpt med sig ett litet godishus till A-V och munkar till kaffet. Vi försökte mysa så mycket vi kunde mitt i all ångest.


Fyra dagar efter jul blev A-V dålig i magen och hade ingen matlust. Tacksamt nog kräktes hon inte. Efter det vågade vi satsa på en nyårsafton tillsammans med andra och som tur var höll vi andra oss friska nog för detta. Vi hade en mysig "julmyskväll" tillsammans med E´s släkt på torsdagen och nyår firades med min mamma, moster, kusin, mormor och syster med familj.



Idag är det den 5:e Januari och jag jobbar hemma/vabbar två förkylda små barn. Elvis fick åka in till sjukhuset igår för att få Betapred mot sin krupp och nu är hans lilla tunga vit så vi kanske får en halsfluss som bonus också. Det har äntligen kommit snö och vi längtar efter att få gå ut med barnen och åka pulka. Det har varit alldeles för många dagar framför tv:n för dom nu. Nu vill vi vara friska!



Elvis 1 år och 10 månader


* Pratar hela tiden och sätter ihop tre- och fyraordsmeningar. Sen i december har han börjat beskriva saker och känslor. Som "jag ville ha kramas" eller "titta den där stor".


* Älskar och hatar ballonger. Vill väldigt gärna ha dem men är livrädd när vi blåser upp dom. Fast samtidigt är det det han vill att vi ska göra, haha.


*Tycker om att riva ut alla barnböcker vi äger på golvet och lägger sig i dom och läser för sig själv. Tycker också att det är väldigt roligt att riva sönder dom då och då. Vi hittar små bitar lite här och var.


* Vägrar sova någon annanstans än hos sin syster. Vi har äntligen fått honom att gå med på att sova skavfötters istället eftersom A-V fick nog och tyckte att det var trångt.


*Älskar att sjunga och spelar gärna på pianot samtidigt. Det märks att han spelar med eftertanke och vill gärna ha uppmärksamhet och applåder när han framträder.


* Varje natt runt 1 vaknar han och ska in till vår säng för att dricka välling. Går inte att rubba på den rutinen tydligen. Tacksamt nog sover han fortfarande en stund på dagen.


* Kallar tomten för Anton. Vi vet inte vart han fått det ifrån men har var väldigt bestäm på den punkten.

* Vi kallar honom "ekot" här hemma. Han går alltid ett steg bakom syrran och härmar det hon säger. Speciellt om hon tjatar om något. Han hinner inte säga allting lika snabbt som hon kan så han tar ut nyckelord som låter viktiga (som "snällllaaaaaa" och " jag ill!" resten mummlar han fram.


* Vill inte sitta still och se på film som syrran. Har inte tid. Måste göra hundra andra saker samtidigt som att dansa eller kasta en boll mot allt han ser.

*Han avgudar sin mormor och sin gammelmormor. Låtsas han ringa någonstans är det till mormor, låtsas han åka någonstans är det till mormor. Ska vi berätta sagor tänker han på sin mormor. Hon har verkligen en central roll i hans liv. Det är så fint. Varje måndag har hon vigt åt mina barn så jag och E kan få komma iväg och träna tillsammans. Då busar de och leker och berättar sagor och stökar till och lägger sig nästan aldrig i tid, men det gör inget för de har det så fint tillsammans.



Anna-Vera 4 år och 6 månader


* Leker ofta och gärna rollekar. Säger att hon heter "Sarina" :) Gärna lekar där hon tar hand om mig. Ibland är hon läkare och ibland massör som ber mig att djupandas.


* Vi bråkar fortfarande varje dag om kläder. Allt sitter fel. Helst vill hon gå runt i klänning hela tiden eller tunna kalasbyxor. Märker hon att vi är stressade bråkar hon mer. Sätter jag på musik hemma blir hon galen om hon inte får byta om till klänning, för alla vet ju att man snurrdansar bäst med klänning på sig.


* Har blivit intreserad av att spela tv-spel, till E´s stora förtjusning. Hon och Elvis fick ett Disney Infinity i julklapp och fick hon skulle hon spela varje sekund tills hon gick och la sig.


*Är väldigt intresserad av engelska ord och frågar ofta vad de betyder. Vi pratar mer och mer engelska med dom hemma och hon förstår förvånansvärt mycket.


*Hon är fortfarande aldrig klippt, alltså någonsin, och hennes hår går nedanför rumpan. Varje dag får hon stora knutar i det pga att hon gnuggar huvudet mot kudden när hon sover och vi får sitta länge för att försöka få ut det. Vi övertalar henne just nu om att klippa sig korthårig. Får se hur det går. E kallar henne för trollunge och hon ser faktiskt ut lite som ett gulligt skogstroll ibland när hon nyss gått upp ur sängen och håret är bara en enda stor trasselboll.


*Hon älskar att bada och ligger länge med nästan hela kroppen under vatten. Det har hon fått av mig. Vi tänder ljus och lyssnar på musik, sjunger och badar tillsammans.


*Hon kan bli oerhört förnärmad och stött om hon tycker att Elvis får något som inte hon får. Uppmärksamhet eller en lite större bit banan. Då straffar hon oss genom att säga "nu vill inte jag vara med dig något mer!" och klampar iväg med arga steg och händerna i kors. Det kan ta en rejäl stund innan hon kommer tillbaka och tillåter oss att prata med henne.


*Hon är otroligt omtänksam och säger ofta "älskade lilla mamma". Flera gånger om dagen berättar hon innerligt hur mycket hon älskar oss och det är så fint!



Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards