EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 14 november 2018

Onsdag 14 November

Av EVL - 14 november 2018 09:26

A-V:

Igår efter skolan blev du plötsligt sur. Ingen vet varför, inte ens du tror jag. Du surade länge och ville inte gå in genom dörren. Väl inne sprang du till ditt rum och gömde dig under stolen med alla gosedjur. Jag satte Elvis i badkaret och gick in till ditt rum. Drog fram dig och satte dig i mitt knä. Så satt vi tyst länge medans jag smekte dig på ryggen. Tillslut slog du armarna om mig och kramade mig hårt. Du tror att jag inte förstår hur du känner med det gör jag. Ibland blir man ledsen eller sur och man måste inte alltid veta varför. Ibland behöver man bara en kram. Vi kramades länge länge i tystnad. Sen gick du och badade.


Oj vad jobbigt det är att ta sig upp på morgonen när det är så mörkt. När klockan ringde släpade jag mig in till dig och la mig hos dig några minuter. Det slog mig hur lång du blivit. Men du luktar fortfarande som min lilla bäbis. Önskar att jag kunde stannat tiden där bredvid dig. När jag fick upp dig ur sängen såg jag att du nogrannt valt ut dagens kläder. De låg prydligt på skrivbordet. Du lärde dig vika så fint när du var fyra och sedan dess har du tyckt om att göra små högar av dina kläder lite här och där.


Du åt frukost medans jag duschade. Jag hämtade upp din overall och bad dig prova om den fortfarande passade. Det gjorde den precis. Du hade den på dig medans jag satte upp ditt hår (alltid i hästsvans nuförtiden) och borstade dina tänder. Jag berättade att Moa, Elsas mamma, hade sms:at mig igår och frågat om du ville följa med Elsa hem nästa torsdag. Den allra första gången du går hem till en kompis själv. Jag var osäker på om du ville det. Ibland blir du osäker vid nya saker. Men dina ögon lyste upp och jag blev så lättad över att du blev så glad. Du sprang direkt in till mitt sovrum där Elvis sov på min sida och ville berätta för honom. "Elvis! Elsas mamma som känner mig sen jag var bäbis i magen vill att jag ska komma och leka med Elsa!!"


Tänk att Moa och jag satt tillsammans på föräldrautbildning för så länge sedan (fast det känns som igår) och nu ska ni snart leka ihop efter skolan...


Du följde med Elvis in till förskolan och kramade fröken Lena. Du håller alltid lillebrors hand när vi är ute och du känner ett sånt ansvar över honom. Det är fint. I bilen på väg till skolan frågade du när Elvis fyller år och jag svarade att han fyller i februari. Vi spenderade resten av resan med att prata om vad A-V skulle kunna ge honom i present. Vi kom fram till att han gillar Babblarna, Schlappy, musik och blommor (han älskar att plocka och ge mig blommor). Du vill ge honom en krukväxt till hans rum. En ros tyckte du blev bäst.




Elvis:

Du vaknade tidigt och ropade på mig. "Mamma! Jag vill ha dig". Svårt att låta dig ligga kvar då. Du kom intultande med kudden under armen och jag lät dig ta min plats i sängen. Jag sov ett tag i din säng tills larmet på väckarklockan började tjuta.


A-V och jag gjorde iordning oss och när det var din tur att vakna sa du direkt "vill ha kontrollen". Du ville se på youtube. Det är fantastiskt egentligen hur fort du lärt dig all teknik hemma. För att slippa skrik så fick du se ett tag medans jag tog på dig kläderna. A-V stod bredid och berättade om Elsa och lekplanerna. Du lyssnade uppmärksamt. A-V är för det mesta den bästa du vet. Och det är det bästa jag vet.


Du pussade en massa luftpussar mot mig inifrån dagiset och jag pussade och vinkade tillbaka. Så himla fin i dina gröna byxor och din rosa tröja och ditt spretiga hår. Det gör ont att titta på dig ibland för jag älsar dig så mycket.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards