EttVanligtLiv

Alla inlägg under november 2017

Av EVL - 14 november 2017 14:01

Anna-Vera 5 år och 4 månader.


A-V har blivit så otroligt lång. Hon somnar i sin säng men kommer oftast in till oss på natten. Som en vana sen Elvis var bäbis smyger hon ner skavfötters med mig för att inte störa lillebror som redan lagt sig mellan mig och Emil. Nu når hennes fötter ända upp till min armhåla! Och jädrar vad otroligt trångt det blir på min sida. Ofta vaknar jag av att jag ligger som ett diagnoalt streck tvärs över min sängplats med ett barn på vardera sida och överkroppen halvt utanför sängkanten. Slutar ofta med att jag tar någon av barnens sängar.


Hon får utbrott. Flera om dagen. Det är som att de bara måste ut. Oftast är det om kläder som sitter fel men jag märker att det inte direkt är det som är felet. För jag kan få henne att sluta genom att fråga om hon behöver en kram. Tror det grundar sig i att hon känner att hon får mindre närhet än Elvis och det stämmer nog också tyvärr. Hon vill liksom hålla sig på sitt håll och klarar sig så mycket själv nu så det blir lite så. Jag försöker gosa med henne mer och mer.


Hon älskar att rita och nu har hon börjat måla av saker. Häromdagen målade hon av en blomvas med rosor i. Annars är det ofta indianflickor med bukett i handen som hon målar.


Sjukt teknisk är hon och det finns nog ingen pryl hemma som hon inte kan med. Hon spelar gärna tv-spel och lär sig bokstäver genom en app på i-paden. Men hon har lite svårt för motgångar och ibland vill hon inte prova på nya saker för att hon är rädd för att inte kunna.


Hon har börjat på danceworld och tycker att det är jättekul. Lyssnar så snällt på lärarna och gör som de säger. Alla föräldrar får trängas utanför lokalen som inte har några fönster. Tiden går så sjukt långsamt där ute men det är så värt det när jag ser hur glad hon är när de väl kommer ut.


Förutom dansen går vi och sjunger tillsammans på onsdagar. Det är samma kvinna som höll i vår babysång som håller i den här gruppen. Det mysigaste som finns är att sitta i den nedsläkta lokalen med ett tänt stearinljus och sjunga "jag vill sitta nära dig" precis som vi brukade göra när hon var bäbis.

Elvis får för det mesta också följa med trots att det är för större barn.


Hon älskar sin lillebror och säger det ofta till honom. De leker så himla fint ihop och vill vara med varandra. De ger varandra trygghet och mitt hjärta smälter varje gång jag ser dom tätt intill varandra i soffan.


Hon är så omtänksam mot andra men också mot sig själv. Säger saker som "du är min värld mamma" och "du är mitt hjärta". "Jag älskar dig och pappa och Elvis men jag älskar också mig själv". Jag blir så stolt och så glad <3



Elvis 2 år och 9 månader


Vi försöker sluta med blöja på dagen och tränar när vi är hemma. För det allra mesta går det jättebra, speciellt nu när han fått kalsonger med skelett på. Han är så fascinerad av det just nu. Hans mormor har ett uppblåsbart skelett hemma som kallas för Åke. Elvis kallar det för "eklecklett".


Förutom skelett är det ballonger, fortfarande, som är det bästa han vet. Han pratar om det varje dag. Ringer jag hem till Emil och barnen och får prata med Elvis så säger han 100% av gångerna "jag vill ha en vattenballong".


Han vill alltid ge oss "en puss och en kram" innan vi ska gå eller innan han ska sova.


Vällingrutinerna är satta i sten och han vägrar sova innan han fått en flaska "lälling". Den ska han sen gå ut med till oss när han druckit klart. Så ska han ha en puss och en kram och SEN kan han sova. Runt 2-3 när han springer in till vår säng ska han ha en till "lälling". Denna gång kall. Den räcker han över till mig sen och så somnar han om. Samma varje dag.


Han älskar sin mormor. Avgudar even.


Han älskar också att spela och sjunga. Dagispersonalen berömmer honom för att han kan alla texter till alla låtar utantill redan. När han är hemma spelar han gärna på pianot och ta mig tusan har han snart lärt sig början på "blott en dag" alldeles själv. Fast han blir frustrerad och arg när han inte klarar av att spela hela låten. Då drämmer han händerna i pianot och skriker "men varför GÅR det inte?!"


Han är superbusig. Lyssnar inte för fem öre. Ramlar ofta. Kladdar överallt. Hoppar från stolar och soffor och ligger på tv-bänken.


Han härmar allt som hans syster gör och han stöttar henne när hon är arg. Är hon på sitt rum med dörren stängd pga skriker och kan inte vara som folk så stannar han utanför hennes dörr tills hon får komma ut. Visst ger han många små tjuvnyp och retar henne ofta men han är ändå alltid kärleksfull mot henne.



 

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards