EttVanligtLiv

Alla inlägg under maj 2011

Av EVL - 30 maj 2011 21:55

bloggträffen i Sundsvall i Juni! Läs mer här.

ALLA är hjärtligt välkommna att delta och jag tror att det kommer att bli en toppendag!


Kram!

    

Av EVL - 30 maj 2011 08:24

Eftersom min syster och hennes sambo skulle komma hem först sent på Söndagskvällen innebar Morsdag något alldeles extra för mig i år. Jag fick vara extramamma till min lille systerson på snart ett år. Mamma höll kalas i hennes lägenhet och hade fullt upp så jag fick mata, leka, byta och gosa med lille V hela dagen. Självklart har jag tagit hand om honom förut men inte en hel dag. Han tydde sig bara till mig och under fikat la han sig och gosade i min famn. Han somnade och jag bar in honom till sängen där jag låg och smekte honom över pannan tills han sov riktigt djupt.


För mig var det en helt fantastisk dag och när jag stod och bytte på honom inne på toaletten fick jag känslan att även om vi inte skulle kunna få helt biologiska barn så kommer det att ordna sig. På något sätt kommer jag att få bli mamma i framtiden. Det kändes så himla fint och i hela kroppen kändes det att jag är menad att bli mamma. För en gång skull kändes morsdag inte så himla jobbig och ouppnåerlig.

 


Av EVL - 28 maj 2011 12:03

Jag och min sambo E är ofrivilligt barnlösa. Vi träffades 2001 och sedan dess sparat, studerat och längtat efter dagen då vi kunde slänga p-pillren. Blåögda tog vi för givet att det skulle gå på ett kick. Sommaren 2009 började vi äntligen försöka.


Efter 4 månader av strulig ägglossning, menscykler på runt 37 dagar och vätska i bröstet sökte jag mig ledsen och rädd till Kvinnokliniken i Sundsvall och fick veta att alla hormoner var ok men ingen mer hjälp. Mer och mer nedslagna fortsatte vi försöka, trots att jag kände att någonting var fel med min kropp. I samma veva berättade min lillasyster att hon och hennes sambo ska ha barn, något jag tog väldigt hårt. För att inte förstöra hennes graviditet kämpade jag allt jag kunde för att se glad och lycklig ut i hennes närhet.


När det gått 9 månader sökte vi oss till en gynekolog i Sundsvall som inte hittade något fel. Hon gav oss antibiotika för Bakteriell vaginos och menscykeln kortades ner något. Tre kurer Pergotime gav mig svettningar, illamående, nedstämdhet, sömnsvårigheter, fin slemhinna och stora äggblåsor, men ingen graviditet.  Tillslut tyckte hon att det inte fanns mer att göra och ville sätta oss i kö till IVF. Sa att det bara satt "i huvudet".


Efter 1.5 år sökte vi oss vidare till ytterligare en gynekolog i Härnösand som direkt såg att jag har PCOs, dvs äggstockar med många äggblåsor som stör ägglossningen. I mitt fall ca 13 st i varje äggstock. Jag har i övrigt inga andra symptom på PCO.
Vi fick direkt påbörja hormonstimulering med Puregonsprutor för att få till en riktig ägglossning.  Efter tre misslyckade stimuleringar sprutar jag nu Puregon inför vårt sista försök innan sommaren. På Tisdag ska vi träffa läkaren igen och få svar på en massa frågor och försöka få en plats på IVF-listan.


Nu försöker vi lista ut hur vi ska överleva sommaren om det sista försöket misslyckas och det blir IVF. Nyligen berättade vi för min sambos sida av släkten.


Bjuder på en bild för första gången i bloggen, bara för att fira de barnlösas dag. Har efter snart två år förstått att ofrivillig barnlöshet finns överallt och det är inget att skämmas över. Det finns så många som går omkring med samma tankar och känslor. So this is me...


 

Kramar i massor till alla som kämpar <3

 

Av EVL - 27 maj 2011 18:02

Det går inte att kommentera hos dig längre :( Vill bara säga att jag är SÅ GLAD att det visade sig vara en graviditet och ingen ofostrig graviditet. GRATTIS!! :D


Av EVL - 27 maj 2011 14:36

Min syster är bortrest på bröllop och mamma har tagit på sig att vara barnvakt hela helgen. Tyvärr så var hon tvungen att närvara vid en begravning klockan 13 och jag fick ta ledigt från jobbet ett tag för ta hand om lille V.


Eftersom bäbis nyss varit magsjuk hade jag ingen lust att sitta innomhus och andas in bakterier. Vi gick därför ut på en långpromenad. Mysigt kan tyckas men oj vad ont det gör i hjärtat ibland. Att dra en vagn med en underbar bäbis i. Som inte är din. Som är din yngre systers. Som blev till när jag och E började försöka. Vars dop betydde att vi försökt i ett år.


Lille söte V gör mig alltid glad men idag när jag drog hans vagn och mötte pensionärer som log fånigt när vi gick förbi kändes livet så jävla orättvist. Vart är min bäbis? Varför får inte vi bli gravida? Förtjänar inte jag och E samma lycka som min syster och hennes sambo? Kommer jag att vara moster hela livet? En snäll "tant" som köper dyra presenter och sitter barnvakt då det behövs. En bitter kvinna som senare på kvällen åker hem ensam till sitt stora hus, har för mycket pengar och på tok för mycket fritid?


Jag mådde alltså skit när jag traskade där med vagnen. Sen började det regna också. Efter ett tag började det tokregna och när jag var ungefär 15 minuter från min systers hus började det verkligen ösa ner. Det var ju passande.


Min infertlia blogg skrev att hennes doktor sagt att det är ovanligt att man känner av spolningen om man inte har något problem. Det lät ju inte alls bra. Hoppas att det inte stämmer!


Ett extra tack till Kix denna veckan. Det är pga dig som jag vågar "komma ut" mer och mer på fejjan. Men det förstod du nog ;)

 


Av EVL - 27 maj 2011 07:21

Idag fick jag reda på att en nära nära vän till mig äntligen lyckats med IVF, deras 7:e. Hon har endometrios och han har väldigt dåliga simmare. SÅ glad för deras skull som kämpat i snart 8 år. De är bevis på att det tillslut kan fungera, fastän oddsen ser dåliga ut. Grattis till er K och T! <3


 


Av EVL - 26 maj 2011 21:29

Här kommer en länk där du kan lyssna på Wilda Mathilda som var med i RixFm!


Av EVL - 25 maj 2011 11:40

Jag bara oroar mig hela tiden. Antar att det måste finnas något rejält fel på mig eller E fastän läkaren säger någonting helt annat.


TF säger att jag har fri passage i äggledarna, men varför gjorde spolning då så ont? Många skriver att det inte kändes när de sprutade in vätskan, men för mig gjorde det jätteont.


Varför har jag kramper i livmodern då och då? Veckan innan mens bränner och krampar det väldigt ofta. Sitter jag ner eller om jag är kissnödig så utrymmet för livmodern förminskas gör det ondare. Har jag endometrios? Kan man ha det fastän jag inte har sån hemsk mensvärk?


Är det fel på mina ägg? Efter 19 försök borde väl ett litet ägg blivit befruktat?!


Varför har jag alltid 16 dagars lutealfas när jag får 14 dagar med ovitrellesprutan? Vad är det min kropp håller på med de där sista två dagarna?


Kan man vara okompatibel med sin pojkvän?


PS. Håll er borta från Facebook idag. De är "Mammavecka" och man ska skriva och skryta med hur ung man var när man fick barn för första gången...

Hade jag mod nog skulle jag ge "svar på tal".


    

 

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards