EttVanligtLiv

Alla inlägg under maj 2013

Av EVL - 29 maj 2013 07:21

Det senaste roliga är att stänga och öppna dörrar samt att plocka i och plocka ur. Spisen som hon fått av sin plastmoster är bland det bästa som finns. Det är så roligt att titta på när hon utforskar ugnsluckan och provar att dricka ur de små muggarna innan hon slänger in dom i en stor hög.

 


För övrigt är väl solhatt typ det gulligaste som finns?

 

Av EVL - 28 maj 2013 12:01

Snart är det dags för den stora dagen. Hennes allra första födelsedag. Jag tänker mycket på hur det ska bli och vad vi ska ge och hur vi ska dokumentera osv. Vi vet att hon kommer att få en gungställning med en bäbisgunga av E´s föräldrar. Av min mamma får hon nog en sulky-vagn som vi önskat oss. Men vad ska vi ge?


Ska man som förälder ge en present som barnet kan spara och komma ihåg? Kanske till och med ge bort till sitt eget barn i framtiden... eller ska man ge en fin leksak som antagligen kommer att tuggas, bitas och dregglas på tills den tillsist slängs bort? Ni som firat redan, hur tänkte ni?



Av EVL - 27 maj 2013 20:00

Det var bara härligt att vakna klockan 6, även fast jag somnat kl 2 efter en dag/kväll/natt med två vänner på stan. E smög upp och tog med sig A-V ut till köket och jag somnade om på en sekund. Jag visste att E planerat något för dagen innan hade jag upptäckt bröd och choklad i hans nattduksbord :).


Efter ett tag väcktes jag av E och A-V som stod vid min sida med en bricka. Jag fick goda mackor, varm choklad och två paket. E hade köpt ett fint kort och skrivit hennes smeknamn "Knytt" med barnsliga bokstäver. Det var så fint men det allra bästa var att A-V under namnet hade fått kladda med en penna. Hennes första teckning!


Vi låg kvar i sängen med henne bredvid oss och hon fick smaka smör och bröd från min macka. En helt magisk morgon som jag väntat så länge på.


Dagen spenderade vi med mamma och släkten som firade födelsedagar och morsdag med tårta och andra onyttigheter. A-V fick sitta med sin lilla solhatt i skuggan då hon inte blev stulen av släktingar som ville gosa. Det gick iofs inte så bra eftersom hon är så mammig och pappig fortfarande. Hon vill helst vara hos mig hela tiden. Vore det inte för att det är bra för henne att träna på att vara lite själv så hade jag limmat fast henne i famnen tror jag.


Av EVL - 25 maj 2013 09:55

Jag är så glad att detta blivit en dag som uppmärksammas mer och mer. Idag tänker vi extra mycket på alla som kämpar för att få sina efterlängtade barn <3!

Av EVL - 21 maj 2013 13:19

Det har hänt en handfull gånger nu att A-V vaknat och bara skrikit allt vad hon kan. Antar att det måste vara nattskräck. Hon är inte vaken för hon svarar inte på tilltal och öppnar inte ögonen. Det enda som hjälper lite är att ta upp henne och hålla henne tätt intill sig tills hon slutar åla omkring. Som tur är håller det bara i sig några minuter. Läste om en tjej på fejjan som suttit med sin otröstliga son i två timmar (!).


Är lite frustrerad på mitt dåliga bloggande för det finns så himla mycket som jag vill berätta om, som jag vill spara till framtiden och inte glömma bort. Men av någon anledning har jag så svårt att formulera mig nu för tiden. Det är inte så mycket som får plats i huvudet längre. Ett tag när jag nyss hade kommit tillbaka till jobbet på 40% var jag helt allvarligt rädd för att jag började bli senil. Jag glömmer namn, tider, ord... hela tiden. Tillslut blev till och med E lite rädd. Tror det var när jag frågade hur "gammal" stavas!


Jag pratade med mamma om min oro över virrigheten men hon lugnade genom att säga att hon och många hon känner tyckte att det var likadant efter att de fick barn. Det borde ju få mig att känna mig lugnare, om det inte var för att hon endast en kort tid efter det knackade på dörren och höll i grannens långhåriga gråa kattunge och sa: "Titta, jag hittade vår gamla katt (18 år, korthårig, svart och vit som flyttat hemifrån till en gammal gumma för något år sedan)". Någon måtta på virrighet får det vara och är jag "bara" lika virrig som mamma så är jag nog ganska så snurrig ;)! Kanske är det något släktdrag ändå.


A-V´s kalas närmar sig med stormsteg och eftersom jag både målar tavlor och håller på mer Pennan och Kameran så går tiden rekordfort. Jag känner inte att jag måste göra det till världens största grej men jag vill ändå anstränga mig lite extra. Vi kommer att bjuda in hela släkten, både på min och E´s sida samtidigt. Huset kommer att vara packat till bredden. Någon/några dagar efter bjuder jag nog in till bäbiskalas där några av A-V´s vänner får komma på festligheter. Det första "stora" kalaset håller på att planeras för fullt. Måste ta med nöt- och glutenallergiker i räkningen också. Festen för de små blir enklare att hålla i. Bjuder nog på frukt, majskrokar och kanske små minitårtor gjorda av plättar och fruktpuré. Kul för A-V att se tillbaka på film och kort från den dagen.





Av EVL - 20 maj 2013 13:11

Idag fick vi hem efterlängtade papper! Tydligen odlades våra också längre än fem dagar.

Av EVL - 17 maj 2013 20:40

Skrev ett inlägg igår men i min iver måste jag har missat att publicera :)!

Grattis grattis grattis till fina C och hennes P som plussat! Hoppas och tror att det ska gå vägen med Pyret i magen och att h*n kommer att leka tillsammans med A-V och A´s kommande barn i framtiden <3!

Av EVL - 15 maj 2013 10:13

A-V har sovit bra inatt trots snorig näsa. Det är konstigare egentligen att hon ibland sover bra för hennes sovstil är ju bara jätteskum. Fastän vi har det ganska kallt i rummet sparkar hon av sig täcket hela tiden. Sen vänder hon på sig så att rumpan ligger på kudden och huvudet borras djupt ner i madrassen. Alltid på magen, aldrig på ryggen. Sen snurrar hon så under natten tills hon fastnar på tvären eller blir täppt i näsan och snarkar så högt att hon vaknar.


Imorse tänkte jag börja tidigt och tassade jag på tå för att inte väcka A-V men då jag skulle ta upp mina kläder från golvet råkade en kapp komma åt handtaget på dörren så att det lät ett litet "kling". Hon började genast skruva på sig och E suckade oroligt. Han har inte riktigt vant sig vid att hon numera är en morgonpigg liten tjej.


En minut senare hörde jag henne leva rövare i sängen. När jag öppnade dörren satt hon i fotändan med ruffsigt hår, pyjamasen halvt uppknäppt och ett stort leende på läpparna. Då hon fick syn på mig skrattade hon och sa "mamma". Jag var redan lite sen men kunde inte motstå att lägga mig ner i sängen och amma henne ett tag. Tänker varje gång hon ligger nära och äter, då jag får smeka hennes hår att det kan vara sista gången hon vill amma, så jag tar tillvara på varje tillfälle.


När hon var klar skyndade jag mig i med nappen och la henne i sin egen säng. Hon var inte alls trött utan skyndade sig ner till fotändan och började trycka på några leksaker. Hittade pingvinen, E´s ärkefiende och fick igång en otroligt störig och högljud "musik". Stor suck från E och jag skyndade mig att gå till jobbet. Väntar på en rapport hemifrån om hur det går :)

 


Vilken skillnad det är på att ha en liten spädis och att ha en 10-månaders. Hon är verkligen överallt och allting ska utforskas. Nu kan vi ropa på henne så kommer hon krypande. Det är så gulligt när man ropar och väntar ett tag, då kommer det plötsligt en bäbis glidandes på golvet.

 




Imorse kom min kollega in på rummet och frågade vart jag tog vägen igår. De hade inte sett mig på hela eftermiddagen. Väldigt märkligt eftersom vi sitter i rummen bredvid varandra och jag var där till 16. Jag sa ju till och med hej då till henne när jag gick hem och hon svarade. Nog för att jag är tystlåten, det vet jag om. Men är jag en sån grå mus? Kanske borde göra mer väsen av mig.

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards