EttVanligtLiv

Alla inlägg under november 2015

Av EVL - 23 november 2015 13:50

Sitter på jobbet och dricker kaffe för att försöka hålla mig vaken. Idag är det måndag och egentligen skulle jag och E vara hemma tillsammans med barnen, men eftersom min mormor plötsligt blev sjuk i torsdags fick jag avbryta mitt jobb då och se till henne istället. Måste alltså jobba ikapp förlorad arbetstid. Suck.


Har sovit så himla dåligt på sista tiden. Det är som om hjärnan vägrar stänga av och när den äntligen gör det är det dags för Elvis att vakna. Vi övar oss på att inte amma på natten, eftersom det helt enkelt inte finns så mycket mjölk kvar att få, men det vill han inte gå med på. Han är ett sånt matvrak helt plötsligt. Blir inte mätt verkar det som för precis efter en barnmatsburk är han ändå som tokig på A-Vs mat och kan lugnt dricka en vällingflaska och amma lite extra innan han ska sova. Så vill han vara nära också. Känner han inte min hud eller mina andetag blir han arg och någon napp vill han inte ha. Han har lärt sig att kasta saker nu och den där jäkla nappen flyger över hela sovrummet. Trött och slut som man (och de stackars brösten) är så försöker jag ändå stoppa tillbaka nappen för att få honom tyst men då trycker han ut tungan för att mota bort den. Ibland har det hänt att jag blivit så arg att jag kastat den jäkla nappen hårt i väggen...när klockan varit någonting mellan 4-6 och orken att vara "super mom" inte ens finns på världskartan längre. "Jag ORKAR inte mer Elvis" har jag också skrikit och gett efter för hans amningsbehov.


Det är inte det att jag inte vill amma honom. Det vill jag väldigt gärna. Men det vill inte brösten...och när han suger på dem utan att det finns något där i då får jag nästan panik. Efter ett tag ilar det till och det känns som när en gammal bil liksom suckande drar igång på 150:de startförsöket... Som om de säger "men vafaaaan OKEJDÅ!" och producerar någon dl till.


Tacksamt nog har de ändå behållit formen rätt bra, än så länge. De är liksom bara tragiskt mycket mindre. Man får vara glad för det lilla. Haha. Lilla.

Av EVL - 19 november 2015 21:18

Det här med att man blir lite trög när man fått barn.. Det stämmer så jäkla väl. Ibland kan jag få problem att prata och tänka samtidigt :D på riktigt! Jag kan känna mig så jäkla korkad ibland och irriterad på mig själv när jag glömmer saker. Fast tittar man på släkten är det inte konstigt att jag är en virrpanna. Min mamma t.ex glömde bara häromdagen att lägga A-V med blöja vilket resulterade i hennes första torra natt. På vägen härifrån samma kväll glömde mamma även sina handskar och sitt stämpelkort här hemma. De ligger nu i "mormorhögen" i hallen, tillsammans med en massa andra saker som jag glömt att ge henne och som hon i sin tur glömt bort att hon glömt. Ja ni hör ju. A-V var iallafall glad och sa stolt att hon var stortjej nu.


Elvis 

Elvis är nio månader och hans hår har börjat växa ut igen. Det finns mest mitt på huvudet, i nacken och på sidorna vid öronen. Jag brukar kamma mittenhåret till en liten minisnedlugg så att han ser ut som en liten minigubbe.


Han är så nära att ta sina första riktiga steg nu men står fortfarande och övervägen huvida han ska våga. Tillsvidare kan han gå bredvid oss om vi håller hans ena hand.


Det allra bästa han vet är att sno mat från sin storasyster. Fastän han nyss kanske ätit är han som en liten piraja och hugger hennes tallrik så fort han får chansen. Han tycker allt med henne är spännande och när han blir lite äventyrlig kan han plötsligt krypa iväg till hennes rum alldeles själv och sätta sig och rota i hennes saker.


Han har nu fem tänder och kallas för "femtand" av sin moster. E kallar honom för "Krampus" och jag säger "lille lillman". Undrar om han förstår att han verkligen heter något riktigt? :D


När det är dags att lägga honom ser man direkt om det kommer att gå vägen eller inte. Lägger han sig direkt på sidan i sängen är det bara att lägga på honom täcket och gå ut. Ligger han kvar och tittar på oss är det kört och vi kan lika gärna ta upp honom igen. Vid hans säng knarrar golvet alldeles otroligt mycket och det är med storslagna akrobatiska konster man tar sig därifrån utan att väcka honom när man tittar till honom. Om man hoppar upp på vår säng och liksom slår en kullerbytta ut på andra sidan går det att smyga sig ut. Försöker man på något annat sätt vaknar han direkt. Tur man är smidig...som ett kylskåp.


Jag ammar bara någon gång på dagarna och det gör att mina bröst bara har kapacitet att amma honom en gång på natten. Detta vill han absolut inte gå med på vilket har resulterat i många vakna nätter på sistone. Eller sen han föddes egentligen. Har fasiken aldrig sovit länge eller bra på natten. Ibland går jag sönder av sömn. Ibland blir jag arg och ibland är jag super mom. Precis som i alla andra situationer.


Han kan säga "mamma", "pappa", "nej" och "hej" nu. Vinka och peka på lampan har han precis lärt sig. Han kör "Silviavinken" och ser väldigt nöjd ut.




A-V

Hon är så jäkla rolig alltså. Får fixideér som fastnar och håller sig kvar. En sån sak just nu är Halloween. Det fastnade så himla starkt hos henne. Jag råkade nämna, i slutet av September, att vi kanske skulle klä ut oss och ha halloweenfest med en kompis och hennes familj... Det fick både vi och dagis och släkten höra sen varje dag tills det var dags. Varje dag! Nu är det ju den 19:e November men fortfarande hänger det kvar. Varje gång vi säger god natt eller då vi ska åka till jobbet/dagis ropar hon "glöm inte att säga Halloweenfest" varpå vi måste ropa "HALLOWEENFEST".


Sen hon slutade med blöja har hon tyckt att det varit jobbigt att göra nr 2. I veckan som var resulterade detta i att vi upptäckte att hon var superförstoppad. Hade ont i magen och ryggen, febrig och vägrade äta. Vi fick tillslut åka in med henne till läkare som tog blodprov och ordinerade laxermedel. Som tur var lyckades vi få henne att gå av sig själv med hjälp av två stora glas katrinplommonjuice och en massa messmör.


Hon är omtänksam som bara den och leker en massa rollekar. Idag när vi satt i soffan gick hon fram till E, pekade på ett litet sår på hans hand och sa "pappa du är dålig i din hand, du måste till tandläkaren. Det är ok pappa, hon tar bara ett stick i fingret och sen tar hon ett rör....jag följer med dig. Och mamma" Så la hon sin lilla hand på hans kind <3


Bestämd är hon också. Gud bevare oss på morgonen om jag råkar försöka sätta upp hennes hår i en hästsvans ist för en "Elsafläta", eller om hon inte får ha på sig de kläder hon själv bestämmer.


Hon sjunger ofta och dansar i ring med sig själv. "Brotherfinger brotherfinger where are you? He a am HE A AM how do o o" sjunger hon högt och ljudligt, säkert 50 ggr på raken.



Jag

Jag har börjat jobba 40% och det känns ok. Skönt att vara lite vuxen och att få dricka kaffe i lugn och ro. Konstigt att inte ha med sig en väska med blöjor och skötlappar. Ibland får jag panik i en mikrosekund när jag inser att jag inte har den med mig.


Har börjat träna lite men hårt. Thaiboxning är den nya drogen och det är så jäkla skönt att ta ut sig och liksom när det gör ont. Känner att musklerna sakta vaknar upp igen och det känns skönt som tusan. Som om kroppen legat i sleep mode och längtat efter att få komma tillbaka.


Mörkret gör mig satans trött. Så jädra trött och liksom lite ledsen. Känslig. Tycker inte om det. Behöver mer av allt och blir komplicerad. Är nog inte så lätt att ha att göra med ibland men vem fan är det. Inte E iallafall. Men det är väl därför vi funkar på något sätt. Ibland dricker vi vin på varsitt håll och sammanstrålar i sängen. Ibland ligger vi ihopklistrade i soffan tills armarna domnar bort lite.


Som de flesta av mina vänner fasar jag just nu över hur jäkla kalla folk kan vara. Det är märkligt att inse att det finns så många som inte delar ens grundprinciper. Att man tänker så himla olika. Känner olika. Tur man är vuxen och kan välja sina vänner på ett annat sätt än innan.



 

Jag har föresten startat ett instagramkonto för de tavlor och postrar jag gör. Ni som är intresserade, följ mig gärna på: lise_pennan



Anyway...

HALLOWEENFEST!

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards