EttVanligtLiv

Alla inlägg under mars 2012

Av EVL - 30 mars 2012 13:54

Först och främst stort GRATTIS till fina Fru L som idag varit på ett väldigt lyckat RUL <3. Jag och E är så glada för er skull och för att fina bubblan har det bra i magen! GRATTIS också till Hjärtat blöder som kommer att få tillbaka ett fint guldägg att ruva på alldeles snart. Önskar er allt gott!


Ang Bloggträffen: Ni som vill gå och som inte fått reda på tid och plats --> skicka ett mejl till mig ettvanligtliv@hotmail.se så får ni veta alla detaljer. Nu börjar det närma sig! Skriv upp Söndagen den 22:a April i kalendern :D


 

Vecka 26 (25+2)

Av EVL - 28 mars 2012 21:12

Här kommer en bild på filten jag sytt *nästan* själv. Den ska absolut med till förlossningen och vänta på pyret tillsammans med ALF.


 


Ikväll gick jag på mitt första gravidyogapass. OJ vad det rekomenderas! Jättemysigt och avslappnat med mycket fokus på barnet och att hitta koncentration och andning.


 

Vecka 26 (25+0)

Av EVL - 28 mars 2012 12:54

Idag går vi in i vecka 26 (25+0) och det ska firas med ett pass gravidyoga. Hade ambitionen att gå mycket tidigare men fick så mycket att göra på jobbet att det helt enkelt inte fanns någon tid. Vet att jag kommer att vara dötrött kring 18 men det blir nog mysigt ändå. Min syster pratade något om att de brukar slå i en stor gongong. Det ser jag fram emot. Har faktiskt gått på ett pass gongongyoga en gång där man mest bara låg ner och vilade medans någon slog olika hårt på en jättelik gongong. Superskönt.


Det känns som om att ligga och sitta och andas är grejjen för mig just nu. För någon som tränat kampsport i flera år har jag blivit OBEGRIPLIGT stel. Det är nästan jobbigt att bara sitta i yogaställning nuförtiden. Hoppas man inte behöver skämmas för sin kylskåpslika kropp ikväll... :)


Jag blev föresten klar med filten igår! Med mycket vägledning av min syster. Bild kommer senare ikväll.


 

Vecka 26 (25+0)

Av EVL - 27 mars 2012 15:26

Det här inlägget är dedikerat till designers och återförsäljare av gravidbyxor, då kanske speciellt H&M:


Detta kan komma som en total chock för er men många gravida kvinnor, ja faktiskt en stor stor del av de kvinnor som är gravida går upp i vikt på andra ställen på kroppen än bara kring magen. JO det är sant! Även låren, rumpan och vaderna kan få sig några extra kilon när man bär på ett barn, har ni hört på maken! Därför kanske ni borde fundera på att även utöka storleken på själva byxbenen också istället för att endast göra "magpåsen" större och större då man går upp i storlekarna.


När man pöser ut lite överallt kan det vara kul också om man slapp kämpa så att svetten lackar varje gång man ska trä på sig byxorna över låren, för att inte tala om hur skönt det vore om rumpan kunde stanna innanför byxlinningen när man sätter sig ner.


Bara ett tips!

/Arg och tjock (och snart byxlös)


 

Vecka 25 (24+6)


Av EVL - 26 mars 2012 09:02

Nu är vi på hemmaplan igen efter en myshelg i stugan utanför Åre. Som vanligt handlade dagarna om att äta gott, vila, mysa och andas. Med stugan vet man vad som väntar och det är som om tiden står stilla där uppe. Både jag och E hade längtat efter en välförtjänt paus.


Vi tog vår tid och myste i bilen på vägen upp. Skrattade, pratade och sjöng tillsammans hela vägen. Det är märkligt att livet kan kännas så mycket enklare nu. Det är som om luften blivit lättare att andas på något sätt.


Vi pratade mycket om den senaste gången vi var till stugan. Det var på semestern i sommras då det stod klart att det skulle bli IVF för vår del. För E hade det kommit som en chock och han mådde verkligen skitdåligt att bara tanken på vad som väntade. Jag mådde dåligt för att min kropp hela tiden gjorde oss besviken. Vi bråkade om varenda liten sak kommer jag ihåg. Ingen utav oss var stark nog att plocka upp den andra från marken så vi befann oss på botten tillsammans. 


Nu när vi kommit en bra bit in i den efterlängtade graviditeten pratar vi ganska ofta om tiden som varit. När man kan se tillbaka och minnas alla tankar och känslor förstår man på ett annat sätt vilken otrolig livskris vi befunnit oss i. Så fort någon tar upp vår ofrivilliga barnlöshet kommer trycket över bröstet tillbaka och ögonen tåras på en gång. Det ligger fortfarande så tätt under ytan. E berättade att han känner precis samma sak. Han hade nästan börjat gråta när han pratat om vår barnlängtan med en kollega på jobbet.


Det är nog inte konstigt att vi fortfarande är bräckliga och därför var nog denna resan extra viktig. Vi har bara skrattat, pratat, myst i varandras armar och pussat på magen hela helgen. Såhär var ju faktiskt livet innan vi försökte skaffa barn och det är ju såhär man ska må tillsammans. Jag är så lycklig över att de finns i mitt liv. E och älskade Pyret i magen som sprattlat så snällt hela helgen.


 

 


 

Vecka 25 (24+5)


Av EVL - 21 mars 2012 12:35

Vaknade upp till en ny vecka imorse så nu är jag och Pyret i vecka 25 (24+0). Det känns helt otroligt att det gått så lång tid av graviditeten. Ofta ofta måste jag titta ner på magen för att påminna mig själv om att den verkligen finns där. Det första jag gör när jag vaknat är att lägga handen på eller under magen och vänta på en liten spark. Ännu finns det rester kvar av tiden innan plusset och det tar alltid några sekunder att påminna sig om att Pyret finns på riktigt. Det är lika härligt varje gång jag får en liten liten buffning som godmorgonpresent.


Magen är mycket rundare nu än tidigare men det händer inte så mycket med själva omkretsen. Det är fortfarande 97,5 cm runt om midjan men jag märker att livmodern växer sig större och når längre och längre upp. Magen är numera inte bara putig utåt, nu börjar också midjan att försvinna så smått. Naveln har blivit mycket grundare också så förhoppningsvis kommer den att puta ut om några veckor :D.


Pyret lever rövare vissa dagar medans h*n andra dagar tar det väldigt lugnt. Självklart föredrar jag att ha ett riktigt rejvparty där inne men jag är nöjd med småsprattel också. Antar att det har att göra med hur h*n ligger. Idag och igår har jag känns rörelser väldigt långt ner. I veckan sparkades det mycket längre upp och då kändes det betydligt mer.


Nu jobbar jag bara Torsdagen och sedan ska jag och E åka iväg till fjällstugan utanför Åre. Vi ska ge oss iväg tidigt och ta med oss frukosten till någon (förhoppningsvis) solig rastplats. Väl i stugan ska vi tända en stor brasa och bara mysa av stillheten tillsammans med Pyret. På kvällen ansluter sig ytterligare ett par och då inleder vi den stora äta-slappa-sova-helgen. Ingenting speciellt står på schemat förutom härliga långkok och långfrukostar. Det ska bli så skönt!


PS! Kom ihåg att mejla mig om bloggträffen den 22:a April så får ni veta tid och plats.


 

Vecka 25 (24+0)


Av EVL - 20 mars 2012 15:28

Eftersom allra flest bloggerskor har angett Söndag den 22:a April som möjlig dag för en bloggträff så bestämmer vi nu att det är det datumet som gäller. För att behålla anonymiteten är det kanske bäst att ni skickar ett mail till mig ettvanligtliv@hotmail.se så skickar jag mötesplats och tid tillbaka. Vi kan bestämma gemensamt vart vi går när vi träffas. Bloggträff den 22:a April alltså och det är inte för sent att anmäla sig. Alla är välkommna!



Ikväll ska jag faktiskt ge mig på det ultimata boandet som blivande mamma. Jag ska sy! "Å herregud!" skulle ni utbrista nu om ni kände mig IRL. Jag är verkligen så långt ifrån någon som syr som möjligt. Har alltid valt träslöjd framför syslöjd, mopeder framför smink och kampsport före partaj. Jag är en typisk pojkflicka och sist jag försökte mig på att sy något skulle jag tillverka min slutprodukt till examensarbetet. Det slutade i många svordommar och ännu fler plåster på fingrarna. 


Hursomhelst så har jag fått ett jättebegär efter att tillverka något till Pyret. Det känns liksom som något man ska kunna när man blir mamma. Även fast min mamma är lika värdelös som jag på att sy och jag har ju blivit normal för det... Mitt mål är att lyckas sy påslakan till sängen och kanske en och annan mössa... men nu ikväll startar vi mjukt med att göra en filt. Förhoppningsvis ska den filten med till förlossningen senare i sommar. Det är min snälla lillasyster, hon som blev min direkta motsats i det mesta som har förbarmat sig över mig och som gått med på att vägleda.


Hoppas kunna visa upp en bild på något som liknar en filt lite senare. Kan inte hjälpa att se bilden av min mamma som lyckades sy fast symaskinsnålen igenom tummen framför mig...



 

Vecka 24 (23+6)


Av EVL - 19 mars 2012 11:02

Idag var det dags för ett efterlängtat besök hos barnmorskan. Både jag och E har sett fram emot det och självklart har det också räknats ner :) Samtalet gick jättebra tycker jag. Innan jag ens frågat om det berättade hon att vi får ett TUL kring vecka 32. Jag tog upp min oro kring att nästan alla kvinnor på mammas sida haft sådana problem när de fött sina första barn. Mamma kunde inte föda vaginalt pga för trångt bäcken och min syster, mina kusiner och min moster har alla behövt ta till sugklocka för att få ut bäbisen. Det har också dragit ut väldigt på tiden.


Barnmorskan frågade om jag vill föda vaginalt och blev nästan förvånad när jag svarade ja. Det kändes lite konstigt att hon antog att jag skulle propsa på snitt. Vi bestämde att vi ska få en tid för att kolla bäckenet i graviditetsvecka 36. Vet att min lillasyster försökte tjata sig till det när hon väntade sitt första barn men det fick hon aldrig tillåtelse till. Igentligen tror jag nog inte att jag är för trång, men både jag och E kommer att känna oss lite lugnare inför förlossningen när vi vet med säkerhet att det finns plats för bäbisen där nere.


Tillslut var det äntligen dags att lyssna på hjärtljuden och mäta magen. Pyret simmade omkring hela tiden så det var svårt att få till ett bra ljud från början. Efter ett tag kunde vi höra älsklingens små snabba hjärtslag. E såg helt salig ut och satt bara och log. Tillslut tyckte pyret att det räckte och sparkade till mig ovanför naveln. Då stängde BM av högtalaren och konstaterade att hjärtljuden låg på 150. BM mätte också SF-måttet (från bäckenet till livmoderns kant) och det låg på 24 cm. Måttet ligger mitt emellan medel och det övre strecket men enligt BM ligger de flesta ungefär likadant.


Innan vi gick förklarade jag att jag fortfarande har ont i underlivet när jag sätter mig på huk eller sitter på toaletten, alltså när jag slappnar av där nere. Hon misstänkte först åderbråck (!!) men efter en snabb gynundersökning förklarade hon det antagligen berodde på den ökade blodmängden. Inte mycket att göra åt alltså. Skönt att det inte beror på sammandragningar eller att livmodern trycker på neråt iallafall. Är det helt ofarligt så kan jag lätt leva med det :).


Nästa besök är inbokat den 23:e April kl 10.30 Dagen efter vår bloggträff :)!


 

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards