EttVanligtLiv

Alla inlägg under november 2018

Av EVL - 14 november 2018 09:26

A-V:

Igår efter skolan blev du plötsligt sur. Ingen vet varför, inte ens du tror jag. Du surade länge och ville inte gå in genom dörren. Väl inne sprang du till ditt rum och gömde dig under stolen med alla gosedjur. Jag satte Elvis i badkaret och gick in till ditt rum. Drog fram dig och satte dig i mitt knä. Så satt vi tyst länge medans jag smekte dig på ryggen. Tillslut slog du armarna om mig och kramade mig hårt. Du tror att jag inte förstår hur du känner med det gör jag. Ibland blir man ledsen eller sur och man måste inte alltid veta varför. Ibland behöver man bara en kram. Vi kramades länge länge i tystnad. Sen gick du och badade.


Oj vad jobbigt det är att ta sig upp på morgonen när det är så mörkt. När klockan ringde släpade jag mig in till dig och la mig hos dig några minuter. Det slog mig hur lång du blivit. Men du luktar fortfarande som min lilla bäbis. Önskar att jag kunde stannat tiden där bredvid dig. När jag fick upp dig ur sängen såg jag att du nogrannt valt ut dagens kläder. De låg prydligt på skrivbordet. Du lärde dig vika så fint när du var fyra och sedan dess har du tyckt om att göra små högar av dina kläder lite här och där.


Du åt frukost medans jag duschade. Jag hämtade upp din overall och bad dig prova om den fortfarande passade. Det gjorde den precis. Du hade den på dig medans jag satte upp ditt hår (alltid i hästsvans nuförtiden) och borstade dina tänder. Jag berättade att Moa, Elsas mamma, hade sms:at mig igår och frågat om du ville följa med Elsa hem nästa torsdag. Den allra första gången du går hem till en kompis själv. Jag var osäker på om du ville det. Ibland blir du osäker vid nya saker. Men dina ögon lyste upp och jag blev så lättad över att du blev så glad. Du sprang direkt in till mitt sovrum där Elvis sov på min sida och ville berätta för honom. "Elvis! Elsas mamma som känner mig sen jag var bäbis i magen vill att jag ska komma och leka med Elsa!!"


Tänk att Moa och jag satt tillsammans på föräldrautbildning för så länge sedan (fast det känns som igår) och nu ska ni snart leka ihop efter skolan...


Du följde med Elvis in till förskolan och kramade fröken Lena. Du håller alltid lillebrors hand när vi är ute och du känner ett sånt ansvar över honom. Det är fint. I bilen på väg till skolan frågade du när Elvis fyller år och jag svarade att han fyller i februari. Vi spenderade resten av resan med att prata om vad A-V skulle kunna ge honom i present. Vi kom fram till att han gillar Babblarna, Schlappy, musik och blommor (han älskar att plocka och ge mig blommor). Du vill ge honom en krukväxt till hans rum. En ros tyckte du blev bäst.




Elvis:

Du vaknade tidigt och ropade på mig. "Mamma! Jag vill ha dig". Svårt att låta dig ligga kvar då. Du kom intultande med kudden under armen och jag lät dig ta min plats i sängen. Jag sov ett tag i din säng tills larmet på väckarklockan började tjuta.


A-V och jag gjorde iordning oss och när det var din tur att vakna sa du direkt "vill ha kontrollen". Du ville se på youtube. Det är fantastiskt egentligen hur fort du lärt dig all teknik hemma. För att slippa skrik så fick du se ett tag medans jag tog på dig kläderna. A-V stod bredid och berättade om Elsa och lekplanerna. Du lyssnade uppmärksamt. A-V är för det mesta den bästa du vet. Och det är det bästa jag vet.


Du pussade en massa luftpussar mot mig inifrån dagiset och jag pussade och vinkade tillbaka. Så himla fin i dina gröna byxor och din rosa tröja och ditt spretiga hår. Det gör ont att titta på dig ibland för jag älsar dig så mycket.

Av EVL - 14 november 2018 09:12

Elvis:

Idag var första dagen på förskola för dig på över två veckor. Jag har hållit dig därifrån pga att det gått magsjuka så länge. Du har fått hänga med mig på jobbet istället och det har varit så himla mysigt. Du fick ett eget litet bord och vi åt frukost ihop vid datorn. Du satt snällt med i-pad:en och på luncherna myste vi med mormor och Pia. När jag berättade att det var dags för förskolan igen började du gråta och ville vara med mig. Det gjorde så ont i hjärtat och jag ville så gärna bara ta med dig. Både för att jag älskar när du är med men också för att jag hade ångest över att lämna dig bland bacillerna.


Som tur var gick det bra att lämna. Du och jag bytte luftpussar genom fönsterrutan och jag formade stora hjärtan med händerna medans jag hoppade högt för att göra dom så stora som möjligt. Det kändes bra att du skulle få leka med dina kompisar.


På eftermiddagen hämtade jag dig och då spelade du spel med Sinicka och dina kompisar. Du följde snällt med när jag sa att vi skulle hämta syrran. Det är så mysigt att du vill vara med henne hela tiden. Vi tog bilen till skolan och du ville som vanligt balansera på cementkanten till rabatterna och gå själv i trappen.


När jag frågade vad ni ville ha till middag svarade ni som vanligt pannkakor och det fick ni. Medans ni badade bubbelbad gjorde jag amerikanska pannkakor med rivet äpple och kanel. Du hann precis vara med och vända de sista i pannan innan mormor kom och det var dags att äta. Du åt många med lingonsylt och mjölk. Alla spillde på kläderna och det blev ombyte innan mormor tog med er till A-Vs körträning. Du och mormor tog med en påse böcker att läsa medans ni väntade.


A-V:

När jag hämtade dig från förskoleklassen skulle du som vanligt krama alla kompisar innan du gick. Både gamla och nya vänner. Och den stora killen som gör sin praktik hos er klass. Ni har ett eget litet språk med varandra och han verkar väldigt glad i dig. Du är som vanligt älskad av alla pga att du är så snäll och omtänksam. Jag förstår inte riktigt vart du får allt ifrån. Man behöver aldrig lära dig något, du bara vet. Härom veckan när jag skulle hämta dig så presenterade du mig och lillebror inför dina vänner och dina lärare. Du säger alltid tack för maten och plockar undan efter dig. Du lägger tvätten där den ska vara och bäddar din säng utan att jag behöver säga till.


Varje tisdag kommer mormor för att vara med er så att jag och pappa kan träna tillsammans. Ni äter ihop hemma hos oss och sen åker ni till kören. Du tycker det är så mysigt att sjunga. Väl hemma läser mormor en massa böcker för er och turas om att ligga lite och kramas med er i er säng. Men först busar ni och sjunger och lekar jagis. Hon är helt otrolig eran mormor.

Av EVL - 14 november 2018 08:57

Till Elvis:

Idag var det din lediga måndag tillsammans med pappa. Du och A-V hade spenderat helgen tillsammans med Pelle och mormor (lekt på Leos, gått på teater och myst hos gammelmormor på hennes nya hem) så du var supertrött. Du hade inte ens vaknat för att krypa ner hos mig på natten. Jag och A-V lyckades göra oss iordning utan att du piggnade till.


Runt 9 hade du gått upp från din säng och letat efter syrran. Du ropade efter henne överallt och gick ut i hallen där du fick se stolen jag hämtat hem från gammelmormors lägenhet kvällen innan. Hon har flyttat till ett hem nu och vi delar upp hennes saker <3 Du blev alldeles förskräckt och rusade in till pappa som fortfarande sov och ropade "De har stökat i gammelmormors lägenhet!! Stolen står i hallen!"


Du är så mån om din bästa vän. Hoppas du får ha henne i ditt liv länge till.


Pappa och du har börjat kolla på spökhistorier för barn och du är särskilt intresserad (och lite rädd) för dockan slappy (eller schlappy som du säger). Det är en buktalardocka från Goose bumps. Ni satt och myste tillsammans i soffan och tittade ett bra tag. Efter det gick ni till lekparken nedanför huset.


På kvällen när jag kom hem från jobbet tog jag med dig på affären medans pappa och A-V åkte på cirkusskola. Vi köpte munkar som du pekade ut och en klämmis som du ville ha, sen åkte vi hem och slog in paket, tände ljus och gjorde saft och kaffe för att överaska pappa. Vi firade honom på fars dag en dag i efterskott eftersom vi var hos morfar dagen innan. Pappa blev jätteglad för Star Wars legot men mest glad över det fina kort du målat till honom.



Till Anna-Vera:

Du har blivit så stor nu när du går i förskoleklass och det påpekar du nästan varje dag. Du ställer dig på tårna och säger "mamma, kolla vad mycket jag växt! Jag är mycket större nu".


Varje morgon är du supertrött men du bråkar ändå sällan om kläderna nu för tiden. Du tar snällt på dig de plagg du valt ut dagen innan och sen äter du frukost själv i köket medans jag duschar. Denna måndagen tittade du i alla leksaksjultidningar vi fått och för första gången kan du nu skriva av och ner de leksaker du önskar dig. Din första egengjorda önskelista <3


Du är också superduktig på att måla av saker och du lägger mycket tid på att få till detaljerna rätt. Ofta när jag hämtar dig från förskoleklassen sitter du och målar eller pysslar. Jag är så glad att du är kreativ.


Pappa och Elvis hämtade dig från skolan och ni två fick sitta och titta lite på tv för att varva ner. Det blir oftast lite bråk nuförtiden om vad ni ska se på. Du vill se barnprogram för lite äldre barn medans Elvis helst vill kolla på tecknade mr Bean eller det där lilla trollet som jag alltid glömmer namnet på.


Väl på cirkusskolan insåg du att ingen av dina vanliga vänner var där och du vägrade vara med på det mesta, inte ens uppvärmningen. Du har så svårt att vara med om det är tal om tävling eller om du måste göra något du inte gjort förut.

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards