EttVanligtLiv

Alla inlägg under februari 2011

Av EVL - 28 februari 2011 08:42

Imorgon bär det av till TF igen för att kolla äggen. Förhoppningsvis har ett blivit dominant och växt på sig riktigt ordenligt. Men jag ska inte hoppas på för mycket. Vet inte hur den här dosen (50ie) motsvarar den i Pergotime. Jag fick ju stora ägg (25mm) av de kurerna...


Slemhinnan i livmodern var på 5mm CD8 vilket borde betyda att den är närmare 8mm imorgon. Tror nog att det blir minst några dagars sprutande innan jag får ta ägglossningssprutan.


I helgen tänkte jag "det finns ju inte en chans att man skulle missa att ta en spruta, det är ju allt man tänker på". Vad tror ni hände? Klockan 9 på lördagskvällen kom jag på att jag glömt sprutan en timme tidigare. Igår höll jag också på att glömma. Jag kanske har lärt mig att släppa taget lite om barnlöshetsångesten? Eller så är jag bara lika glömsk som min mamma...

  



Av EVL - 26 februari 2011 17:30

Så har man tagit ett "fyra generationer-kort" på mormor, mamma  och syster med barn. Trodde så under så många år att det var jag som skulle få sitta med bäbis  på det första kortet. Kändes lite i hjärtat.

Av EVL - 25 februari 2011 10:53

De illustrationer jag tänkt på den senaste tiden är dessa:


  • En massa använda graviditetstest i en hög
  • En byrålåda med en låst låda. En genomskärning visar bäbissaker som man har i "smyg"
  • Ett par (siluett) som står framför ett tomt rum (det rum som ska bli barnrum)
  • En person som känner sig uttittad bara för att man går och kollar på barnklädesavdelningen
  • En person som känner sig utanför i fikarummet när alla andra snackar barn
  • En person som gråter i duschen
  • En person med en leende mask över ansiktet. Från sidan ser man att personen igentligen är ledsen
  • En kvinna med ett stort hål i magen och bredvid henne står en man som försöker se stark ut
  • En rad med människor. Var sjunde person mår dåligt

Nån som har några fler förslag eller några kommentarer om mina förslag ovan?


  


Av EVL - 24 februari 2011 16:12

  

Världshälsoorganisationens definition av ett "normalt" spermieantal:

  • koncentrationen av spermier bör vara minst 20 miljoner per ml.

E hade precis 20 miljoner

  • den totala volymen av sperma bör vara minst 2 ml.

E hade 5 ml

  • det totala antalet spermier i ejakulatet bör vara minst 40 miljoner.

Antar att det blir: 20x5= 100 miljoner

  • minst 75 procent av spermier ska vara vid liv (det är normalt upp till 25 procent vara död).
  • minst 30 procent av spermier ska vara av normal form och form.
  • minst 25 procent av spermier ska simma med snabb rörelse framåt.
  • minst 50 procent av spermier ska simma framåt, även om det bara trögt.

Detta sa TF inget om...





Det är ganska förvånande hur många döda spermier och onormala spermier kan finnas i en "normal" prov. Mätning av spermieantal är en mycket teknisk verksamhet och resultatet kan påverkas av många faktorer, inklusive den tid mellan utlösning och spermaprov analys, och hur provet förvaras när det transporteras till labbet.
Det kan bli enorma variation i spermieantal hos en och samma individ, även över bara några dagar. Det är viktigt att minst två, helst tre eller fler prover lämnas med minst två till tre veckors mellanrum. Ett enstaka prov är otillräckligt för att bedöma sperma kvalitet.
Spermieantalet är bara ett tecken på fertilitetskapacitet och kan inte garantera fertilitestframgångar. Dessutom är mer inte nödvändigtvis bättre, eftersom ett alltför högt spermieantal 
också kan resultera i fertilitetsproblem.

 

Fan också, något nytt att oroa sig för! Måste be om att få lämna in ett nytt prov. Kanske kan säga det till TF när jag är på återbesök på Tisdag. Det borde väl vara rimligt?

 

Av EVL - 24 februari 2011 13:01

Besöket hos TF gick bra och smidigt. Hade många ägg i varje äggstock, det största 10 mm vilket inte alls är så stort. Inget var dominant än. Slemhinnan var på ynka 5 mm. Dosen höjdes till 50 ie och jag fick en ny tid på Tisdag kl 9.30


Hormonvärdena var normala och E´s prov låg inom det normala. Dock så låg dom på nedersta gränsen, dvs han hade 20 miljoner och gränsen för vad som är normal är just 20 miljoner. Det hade ju kännts mycket bättre om det låg iallafall lite över...inte PRECIS på gränsen. Gör mig lite orolg faktiskt. Nån som vill berätta hur era sambos prover såg ut? Är det många som ligger precis på gränsen?


Pratade lite om att jag upplever min mens jobbigare än förut. Att det gör väldigt ont varje gång nu istället för bara då och då. Det går bort av två alvedon men innan jag tagit tabletten är det jobbigt. Berättade att jag var rädd för att det skulle vara endometrios och TF sa att det spelar ingen roll för det är samma behandling iallafall när man vill ha barn. Men endo påverkar väl chanserna att lyckas? Kan det inte påverka slemhinnan, äggen eller fästbarheten negativt?

Nån som har både Pcos och endometrios som kan beskriva hur ni har det?


Kontentan av besöket är alltså att det känns sådär. Det hade kunnat gått bättre.

Grät lite i bilen ((bra att ha solglasögon på sig)) men nu är det ok. Ikväll sprutar vi med högre dos.

  

Av EVL - 24 februari 2011 09:02

Måste bara skriva att det för första gången varit över 100 besökare på bloggen under en och samma dag. Helt otroligt att det finns folk som vill läsa det jag skriver!

Av EVL - 24 februari 2011 08:48

Imorse var jag duktig. Släpade mig upp ur sängen fast hela sovrummet var kall som en frys. Duschade, rakade benen (ska-ju-till-gynekologen-kan-inte-se-ut-som-ett-troll) valde kläder, gjorde macka till jobbet och åkte iväg och tankade bilen inför resan till Härnösand. Just det, jag sa ju hejdå till E som låg kvar och sov också. Vi har en liten tradition hemma hos oss. Varje gång jag går upp först, vilket motsvarar ca 99% av dagarna på en vecka, så säger jag hej då, deklarerar hur mycket jag älskar honom och gosar honom på fötterna. Kanske låter lite töntigt men jag tror att det är viktigt att göra fina saker för varandra. Speciellt när man varit tillsammans länge...


Anyway, jag var på jobbet klockan 7 och har jobbat in så att jag iallafall har en timme+. Snart ska jag sätta mig i bilen igen och hämta upp E. Han valde att ta ledigt och följa med, vilket jag verkligen uppskattar. Han ska ju lämna ett prov så förhoppningsvis klarar han av att "leverera" i tid innan vi måste åka hemifrån. Fick tips om att ha provet i bh´n på vägen men eftersom jag inte riktigt litar på att jag har tillräckligt stora bazingas väljer jag nog att ha den i armhålan. 


Är på sprutdag 8 idag och det känns faktiskt ganska mycket i magen, fastän dosen är så pass låg (37.5 ie). Samtidigt är jag realistisk och förväntar mig inte att se nått jätteägg på VUL. Antar att han kommer att säga åt mig att höja dosen och komma tillbaka nästa vecka. Ska bli väldigt intressant att få höra svaren på både hormonprovet och E´s spermieprov. Mina hormonvärden har ju varit normala förut (har kollat två ggr) och enligt tant L så var E´s prov JÄTTEBRA... nu får vi snart veta om det stämmer.

  


Av EVL - 23 februari 2011 20:10

Så himla roligt att det är så många som tycker att det här med boken är en jättebra idé! Jag ska absolut sätta igång att jobba på den på direkten. Ni som vill, tipsa gärna om inlägg. Ni får jättegärna också illustrera om ni vill. Detta blir ju liksom ett teamwork.


Kom på en sak idag. E jobbar med hans mammas bästa väninna. Visst vore det bra om hon snokade runt lite och fick reda på att vi ska till farbror doktorn imorrn? E´s mamma skulle få reda på det på 5 röda och skulle självklart fråga vad det är frågan om... vore skönt att bli liksom påkommen så man måste berätta...

Har jag svårt att fatta ett beslut? Jomenvisst!

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards