EttVanligtLiv

Alla inlägg under december 2012

Av EVL - 31 december 2012 22:54

2012 var året då världens finaste bäbis föddes en Lördagsmorgon i det första solljuset då vår längtan äntligen fick ett svar. Vi kände verkligen att ni fanns med oss hela vägen och jag är så otroligt tacksam att jag en gång började blogga. Gott Nytt År och all lycka till er mina fina vänner!


Anna-Vera kallas här hemma för Knytt, eller Knyttet. Här får ni lite pepp inför tolvslaget!


 
 


 

Av EVL - 30 december 2012 01:51

Här hemma förbereder vi oss inför nyårsfest. Det blir vi tre och fyra vänner, god mat och spel tills klockan slår midnatt. På kvällen ska vi gå på revy också i några timmar så A-V får ha barnvakt. Jag har varit ifrån henne några timmar vid kanske tre-fyra andra tillfällen så vi har tränat lite, men det kommer ändå att kännas oroligt. Man vill ju ha koll hela tiden. Mentalt försöker jag också förbereda mig på hur det blir när jag börjar jobba igen :/

Det är så mysigt här hemma nu med små barnleksaker överallt och vi älskar att det finns något som är A-V i precis varje rum. Det som fattas är vuxentid och det är lite tråkigt. Dynamiken har ändrats mellan oss. Ibland fattas tom längtan efter egentid iaf från min sida, och med vuxentid menar jag inte sex. När jag ammat och burit mycket på A-V kan jag bli nästan irriterad på E om han kommer för nära. Vi försöker ta tillvara på alla ensamma stunder men ibland behöver man ju få vara lite själv också. Iaf jag, E går ju till jobbet och även hemma får han egentid eftersom det är jag som står för lillans mat. Han verkar tro att det är som någon slags semester att vara föräldraledig men han får snart erfara lite av den varan han med.

Som tur är är båda på det klara med att det är en intensiv tid just nu och nån timme tillsammans med en varm filt och en kopp kaffe är ändå ok.

Av EVL - 26 december 2012 21:24

Första julen gick i lugnets tecken. Det började dagen före med lite förberedelser och så mitt i allt kom jag på att vi inte köpt gran än! Hemma hos oss har det alltid varit två helt skiljda åsikter om vad man ska ha för något: äkta eller plast. E tycker att plast är bäst och jag vill ha en riktig levande gran som luktar jul. Iaf så hade vi ingen och så den 23:e försökte jag få ut allihop till bilen för att jaga rätt på en men E vägrade och stod på sig. Jag övervägde att inte ha någon men visste att jag inte skulle kunna släppa att A-V inte fick någon gran på sin första jul. Tillslut kom vi överens om en kompromiss. E fick sin plastgran, men bara varannan jul! Nästa år ska det in en äkta biffig kungsgran i vardagsrummet!


Det är ett otroligt snökaos här med snödrivor på över tre meter på gården och vi fick skotta ett bra tag innan vi kom ut med bilen. På den andra affären vi besökte fick E tag i en ståtlig plastgran och han var mäkta stolt när vi kånkade in den hemma. Hans argument har alltid varit att en plastgran kan monteras ihop jättesnabbt och att den inte skräpar ner - därför är den alltid att föredra framför en riktig gran. MEN! när han skulle sätta ihop den så passade såklart inte foten som följde med och han fick jäklas i nästan två timmar för att få den att stå rakt. Dessutom var den nerkletad med en massa fejksnö så jag fick damsuga övervåningen flera gånger innan den var på plats, haha.


       


På juldagsmorgonen var E tvungen att jobba så jag och A-V hade morgonmys med julmusik på hög volym. Hon satt mer mig i köket och tittade på när jag bakade tryfflar. Utanför föll snön stilla och det var första gången på väldigt länge som jag kunde mysa och känna äkta julkänslor. Tryfflarna la jag på ett hemmagjort fat (tips från mysfarbrorn Ernst) gjort på olika koppar och fat. En perfekt gåbortpresent.


   


Kvällen spenderades först hos E´s föräldrar och sedan hos min syster som samlat släkten på mammas sida. A-V var uppklädd i en söt uggleklänning och satt med oss vid bordet under middagen. Hon fick en egen nappflaska som hon satt och sög på. På sista tiden har hon varit väldigt lugn och glad bara hon får vara delaktig i det som händer. Endast på kvällen när pyjamasen kommer på och hon förstår att hon ska sova blir hon ledsen.

 






Idag trotsade vi både snön och torgskräcken och åkte till ett stort köpcenter för att kolla in rean. A-V sov länge i vagnen och ville sen bli buren i famnen ett tag för att kunna kolla in alla människor. Hon har lärt sig plaska med händerna när hon badar i badkaret så nu är det ingen hejd på småarmarna. Hon hoppade i min famn med både armar och ben :) När hon böjde sig bakåt fick jag plötsligt se en liten liten vit rand i tandköttet. Hon har fått sin första tand! Den måste ha spruckit igenom idag på bara några timmar för vi har kollat henne flera gånger de senaste dagarna eftersom hon dregglar mycket och biter sig på fingrarna hela tiden, men då har vi inte känt någonting.


Min lilla bäbis håller på att bli stor. Redan 5 och en halv månad!




Av EVL - 22 december 2012 20:21

Av EVL - 18 december 2012 00:03

A-V har blivit fem måndader och vi får hela tiden höra att hon växer så mycket. Och det stämmer ju verkligen. Det är ingen liten groda längre. Nu är den en liten tjej som gillar att stå upp och som hatar att behöve ligga på mage. Som har börjat prata och låta jättemycket och som älskar att titta på tv:n. Om hon fick bestämma skulle vi skippa amningen och få direkt på mat för allting är gott och ska in i munnen fortare än kvickt. Igår fick hon prova lite morot och aprikosjuice i nappflaska för första gången och det blev en superhit. Inte fick jag hjälpa henne heller utan hon grabbade tag i flaskan och satt med den alldeles själv och åt.


 



Vi tar kort på henne varje gång hon fyller en ny månad och ikväll satte jag ihop dom till ett kollage. Här ser man hur mycket som händer på bara en månad!


 


 
  

Av EVL - 14 december 2012 01:06

Det är Jag som är din näring, din värme
Jag förser dig med det livsnödvändiga
Ändå är det Du som håller mig vid liv

Vi somnar med näsorna tätt ihop
Andetagen kopplade till varandra
Vi är samma du och jag
Din luft är ny och luktar sött
Som vit choklad

Du är det bästa jag har åstadkommit
Det enda
Den dagen du kom förstod jag hur stark jag var
Och i sekunden efter hur svag

Av EVL - 13 december 2012 14:50

Idag samlades hela babysångsgruppen i Skönsmohuset för att ha Luciatåg för de äldre och för att samtidigt ha en avslutning innan det nya året. Anna-Vera var på toppenhumör och charmade alla med sina stora ögon. Vi gick bland borden och sjöng med bäbisarna i våra famnar. Många pensionärer sträckte sig efter henne och ville gosa ett tag. De flesta träffar inte småbarn så de hade nog sett fram emot det här länge. E stod i bakgrunden och filmade. Efteråt bjöds det på kaffe och lussekatt.


 


Igårkväll innan jag gick och la mig satt jag uppe och editerade i vår förlossningsberättelse. Det händer ganska ofta att jag tänker tillbaka på graviditeten och hur det var att ha vår lilla i magen. När vi kämpade för att få barn stod tiden ofta stilla, samtidigt som det ibland kändes som om åren rusade iväg. Nu känns det som om vi satt oss i en racerbil och tryckt plattan i mattan. A-V fyller hela 5 månader imorgon och hon är inte längre en liten groda. Snart börjar jag jobba igen och vips kommer hennes ettårsdag. Det har fått mig att tänka på allt som kanske aldrig kommer igen. Mammaledigheten är snart över, amningstiden likaså. Faktiskt får jag lite panik över allt som bara svischar förbi.



Min egen mamma är inte alls blödig. Hon har inte sparat några kläder från när jag var liten och jag har nog bara några få bäbissaker kvar. Häromdagen frågade jag om hon någonsin tyckte att det var tråkigt på ett sätt när hon fått både mig och min syster, att småbarnstiden aldrig skulle komma tillbaka, men det tyckte hon inte alls. Jag däremot verkar vara hennes raka motsats. Jag sparar på nästan allt och då jag inte tar kort så filmar jag eller skriver om det som händer i vår vardag. I A-Vs bok skriver jag om det hon lär sig, hur vi har det på dagarna, när det händer något speciellt och vad det är för musik vi spelar här hemma. Mamma tyckte att det är onödigt att försöka bevara så mycket men jag kan inte låta bli. Tänk om man kunde stoppa tiden...

 




Idag tänker vi extra mycket på fina Längtan som ligger inne på förlossningen då vattnet gått i vecka 33. Hoppas att lillen stannar några veckor till innan ni får träffas. Evelina och hennes man har äntligen fått sin son, stort grattis till er! Min fina barndomsvän som lyckades efter 9 år av barnlöshet åker imorgon till kliniken för att sätta tillbaka två tinade embryon i ett försök att få syskon till deras mirakel Benny - all lycka till till er! Grattis också till Jenny_Maria som fått en underbart vacker dotter!

Av EVL - 12 december 2012 21:36

Efter flera hormonstimuleringar bestämde vi oss för IVF och på första försöket lyckades vi! Nu finns äntligen vår älskade dotter Anna-Vera hos oss och det är mycket tack vare er. Vi sökte oss till Läkarpraktiken efter dåligt bemötande på andra ställen och vi fick genast svar på vad som var problemet. Ni var alltid så varma och förstående. Även när det var jättemycket att göra tog ni er tid att svara på frågor. Vi kände oss omhändertagna och trygga hos er. Nu kan vi fortsätta vårt liv som sattes på paus under 3 år pga barnlösheten. Tack från djupen av våra hjärtan! Ni är fantastiska!

/Lise, Emil och Anna-Vera

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards