EttVanligtLiv

Alla inlägg under oktober 2012

Av EVL - 28 oktober 2012 23:32

Nu närmar sig dopet och med den kommer också Jul och efter det går det i rasande fart mot Februari då det är tänkt att jag ska börja jobba tre dagar i veckan. Jag har redan inte så lite panik över det. Jag vill inte! Jag vill inte trappa ner på amningen, herregud det går alldeles för fort det här. Jäkla skit att det ska vara så jämnställt hela tiden ;)!

Förr stressade vi över tiden och fastän vi äntligen fått vår efterlängtade så är det ännu ett problem. Hur landar man? Min mammaledighet är ju snart över!

Av EVL - 26 oktober 2012 12:01

A-V har börjat använda rösten mer och mer. Det är så roligt och konstigt att höra henne "prata". Vi kan fortfarande inte riktigt föreställa oss hur hon kommer att låta sen när hon kan säga riktiga ord. Det är sant som de säger att varje ålder har sin charm. Nu är hon inte längre en liten spädis utan en bäbis men nu är det jättekul att hon söker kontakt med oss (trots att jag ibland saknar den lilla lilla grodan).



 
 

Av EVL - 25 oktober 2012 00:27

Idag, eller igentligen igår eftersom klockan är över 12, var det ett år sedan återföringen av blastisen som sen skulle bli A-V. Jag kommer fortfarande iåg att det kändes så märkligt och allting hände så snabbt. Doktorn pekade på ett nrummer på en lista och berättde att det var det embryot de valt ut till oss. Vi hörde en centrifug av något slag gå igång och efter ett tag kom en sköterska ut med ett rör. Vips så fick vi se en liten liten prick på skärmen och sen var det dags att hoppa ner från stolen. Det tog bara några minuter. Efter det satte vi oss utanför ett rum för att vänta på nästa läkare som skulle informera lite. Vi pratade inte direkt med varandra då utan tog tillvara på stunden. Jag var närmare en graviditet än någon gång tidigare! Efter ett väldigt kort samtal med en kvinnlig läkare som mest besrod av frågan "hur ska man klara av dagarna till testdagen?" så fick vi åka hem med ett gravtest i handen. Samma test som senare skulle meddela den största lyckliga nyheten i vårt liv.

Idag skulle vi fira med babysim men mina badkläder är mystiskt försvunna så jag och A-V tog en långprommis till affären istället och inhandlade ingredienser till en citronmarrängpaj. Hon satt i sin babysitter i köket medans jag bakade och pratade om vad jag gjorde hela tiden. Får hon inte bli buren i famnen kräver hon att man pratar eller sjunger hela tiden. Varenda gång jag byter blöjja blir det därför rena rama musikalen :) tur att det bara är hon och jag hemma för det mesta.

Pajen delades med mormor och gammelmormor som passade på att gosa med A-V. Nu ligger vi på rad i sängen och jag ska pussa henne godnatt. Jag är så lycklig över att hon finns här, en egen liten person. Lika lycklig är jag över att två en gång blev en.

Av EVL - 23 oktober 2012 21:50

Idag jobbade E sent och när han klev innanför dörren blev A-V jötteglad. Medans jag gjorde iordning några kvällsmackor bar han henne så att hon kunde se mig. Jag pussade mig frammåt i luften och gav henne en puss. Hon log stort och efter ett tag kom det! Det första riktiga skrattet! Jag fortsatte och hon skrattade gång på gång. Både jag och E började gråta. Åh ad stot hon börjar bli. Det känns så märkligt att höra hennes röst.

Av EVL - 22 oktober 2012 19:18

Nu börjar kroppen göra sig av med allt det håret på huvudet som jag inte tappade under graiditeten. När jag kliver ur badet ligger det hur mycket hårstrån kvar som helst, som om jag badat med Chewbacca. Håret på benen och under armarna som typ inte växte alls när A-V låg i magen har satt fart igen. Kroppen är nog snäll med en när man är gravid eftersom man är alldeles för stor och ovig för att raka sig överallt... Kan ju tycka att det borde hålla i sig men det gjorde det ju inte. Aldrig har jag svettats så mycket som de senaste månaderna. Håret var fint och glansigt i ca en vecka efter förlossningen, nu tappar jag det och det är mycket sämre kvalite än innan.

Av EVL - 20 oktober 2012 23:16

Idag har vi arrangerat en höstbild i vardagsrummet och tagit kort på A-V inför Halloween. Önskar att både ljuset och kameraobjektivet vore bättre men trots oskärpa så blev bilderna fina iallafall. Löven och allt det vi använt ligger kvar på golvet tills imorgon om andan faller på att försöka ta fler kort, men risken finns att det blir massakerat under naten av en viss katt...


   

Av EVL - 19 oktober 2012 15:14

Idag är det precis ett år sedan vårt efterlängtade äggplock. Det känns fortfarande som om det var bara igår. Det visste vi ju inte då men det var den allra första dagen i Anna-Veras liv. Vilken speciell känsla det är att veta precis vilken dag, ja nästan vilken minut hennes liv tog sin början! När vi vaknade den morgonen var det mulet och trist men när vi stegade ut från kliniken hade solen spruckit igenom molnen och det var plötsligt vackert väder. Jag kommer ihåg att vi tyckte att det speglade mycket hur vi kände just då. Den långa långa väntan inför att få börja med IVF och all nervositet inför plocket var äntligen över. Ängslan och rädslan skulle ju nå nya höjder bara några dagar senare men just då i det ögonblicket kände vi inte alls sån stor sorg utan faktiskt mer hopp än vi kännt på länge. Det kändes så bra att veta att vi nu var mitt uppe i att få den bästa hjälp som finns att få, oavsett hur det skulle gå så var vi omhändertagna. Det var SÅ skönt att liksom lämna över till någon annan. Nu var det inte längre vårt ansvar att det skulle bli ett barn. Vi satte oss i bilen och kände en sån lättnad, fast också en saknad för de små potientiella barnen vi skulle åka ifrån några dagar. Vi lämnade ju faktiskt kvar en stor del av oss där i Falun. Staden som alltid kommer att ha en alldeles speciell plats i vårt hjärta.


Anna-Vera fick fira sitt första år på ett lite knepigt vis eftersom det var dags för vaccinationssprutorna idag. Hon är fortfarande en liten morgontrött tjej så det var inte poppis att behöva stiga upp klockan halv 8 på morgonen. Som tur är kunde E följa med till BVC innan han skulle till jobbet. Han fick det jobbiga uppdraget att hålla i lillan när nålarna skulle in i hennes små små lår. Jag trodde att det skulle gå bra att titta på men när nålarna gick in och hon började skrika så högg det till så fruktansvärt i hjärtat att jag fick bita mig hårt i läppen för att inte gråta. Så fort det var klart nästan ryckte jag henne från E´s famn för att trösta. Tack och lov gick det fort att få henne lugn igen så fort hon fick lägga sig på skötbordet med nappen. Väl hemma så sov hon ganska länge och var lite trött och seg. Än så länge ingen feber eller svullnad på benen.



 




När E åkte iväg för att jobba stoppade jag ner A-V i hennes nya åkpåse och tog en tur ner till havet. Hon somnade snabbt till ljudet av vågorna och jag fick tid att mysa i solskenet och passade på att plocka på mig en massa fina runda lena svarta stenar från stranden. När jag var liten brukade jag alltid plocka sten just där så jag tror att jag ska försöka göra något fint av dom till hennes rum. Kanske lägga dom i en glasvas med ett ljus i mitten. Som ett minne på årsdagen. Precis som för ett år sedan sprack solen igenom och det var riktigt varmt och fint att sitta ute.

 


 


Efter prommenaden var hon lite piggare och lyckades trots lite småhängighet greppa tag i sin skallra för allra första gången, sådär medvetet :)


Igår åkte jag och A-V på "bloggträff" med fina fina vänner. Med oss hem hade vi två otroligt fina presenter till lillan. En jättefin och passande ugglesparbössa och en underbar kopp med texten: "Din resa till livet är unik. Du är unik" Tack så otroligt mycket igen! Det värmer så att ni tycker om A-V så mycket och det betyder också mycket att ni orkar vara med mig även när det känns tungt.


 

Av EVL - 18 oktober 2012 16:33

Sitter och funderar lite över det kommande dopet. Planerar att baka en massa kakor månaden innan och lägga i frysen men problemet är att vi har glutenallergiker, nötallergiker och laktosintolleranta i släkten... What to do? Biskvier är ju bra gör nästan alla och går att frysa, men de innehåller ju mandel.

Ska jag göra egna tårtor eller beställa... Nä kommer inte så långt med planeringen men inbjudningskorten är iallafall designade och kan skickas på måndag. Alltid något :)!

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards