EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 17 juli 2014

Vecka 12 (11+4) mysigt barnkalas och ont

Av EVL - 17 juli 2014 10:14

Igår skyndade jag mig till dagis klockan 15 och hämtade A-V. Vi skulle hem och göra det sista innan hennes barnkalas drog igång. Självklart börjar hon gråta hysteriskt så fort hon kom innanför dörren pga att hon inte fick leka med någon ballong som jag satt fast i taket. Jag hade bråttom att börja med tårtan (tidsoptimist som jag är hade jag ställt mig och bakat kl 21.30 kvällen innan och inte hunnit med) och det fick bli paniklösning. "Vill du se på Dora?"

"Jaaaaaaaaaaa". Äntligen var hon tyst och lugn :)


Barnkalaset var jättemysigt. En av hennes kusiner kom med min syster samt två av A-Vs närmsta små vänner med familj. De sprang omkring och lekte och sedan fikade vi tårta, kolakakor, kladdkakemuffins och saft. A-V fick blåsa ut sina två små ljus efter att vi sjungit för henne. Det var så kul att se hur uppspelt hon var. Tänkte tillbaka på hennes första barnkalas då alla var så små. Nu förstod hon ju allt som pågick och att det  var för henne. Hon fick fina presenter och efter fikat var det dags för fiskedamm. Jag hade hittat påsar med Jake och piraterna på och så fort hon fick se den skrek hon "hej och hååå!". Först fick hon såklart fiska upp en tråkig gammal strumpa bara för att det var så roligt att höra deras små förtjusta skrik. Alla barnen fick en påse med en pixibok, två små paket med torkad frukt, en plastbil, ett paket Avengerskakor och två ark tatueringar.


Det var en sån rolig dag men oj så trött jag var efteråt. Komatrött. Ändå satt jag upp tills E kom hem  21.30, och efter det blev det några timmar i soffan bara för att hinna umgås. Kollapsade i sängen runt 23 men vaknade efter någon timme. Efter att ha varit förstoppad i typ tre veckor sa magen ifrån och jag fick sitta på toaletten i nån timme. Sen somnade jag tillslut kring 3 med väldigt ont i magen. Precis som det var med A-V. Typiskt när jag verkligen behövde sova.


Idag mår jag absolut inte bra. Har så ont långt upp i magen, vid och under revbenen. Mår jätteilla och det gör ont i brösten. Det är svårt att vara normal och glad när det hela tiden sticker som nålar någonstans. Planen är att hålla ut till 11.15, springa till automaten och köpa en choklad bara för att inte kräkas av hunger och sedan sova i vilorummet. Skönt att det är så många borta på semester. Överallt förutom i vår korridor är det mörk och kallt och tyst.


Innan denna dagen hade jag nästan tänkt skriva att jag mår lite bättre, men faktiskt så är det inte så stor skillnad alls på vecka 12 och vecka 6. Huvudvärken sitter i, illamåendet verkar inte ha försvunnit, hungern är enorm, förstoppad, ont i brösten och molvärk. När jag tittar tillbaka mådde jag rätt ok vid denna tiden med A-V, förutom molvärken. Detta brukar ju vara inledningen på de såkallade spökveckorna. Det kanske kommer snart för mig med men än är jag inte där tydligen. Undrar om det beror på att det är andra barnet, ett annat kön på barnet eller bara att alla graviditeter är olika. Tycker det är svårt att greppa att det faktiskt kan vara en liten pojke där inne... Alla i min släkt har fått barn av samma kön. Det + att det är en IVF-bäbis (som oftast blir tjejer) + att vi är vana vid en tjej gör det till en märklig och samtidigt pirrig tanke... tänk om vi får en son. Tänk att vi väntar barn igen!


Oavsett vad det är så blir vi såklart glada!  Huvudsaken att h*n mår bra där inne. Längtar så himla mycket tills jag får känna rörelser.

 
 
Ingen bild

Marlene

17 juli 2014 14:45

Så spännande att inte veta om det är en flicka eller pojke. Har ni tänkt kika och se könet? Vi har sagt förut att vi ska göra det men nu när jag väl är gravid så känns det som att jag inte vill kika.

Jag har läst att det är vanligare med pojkar även om man gjort ivf eller icsi, men det kanske var fel. Det ska ju vara procentuellt mer pojkar för vanlig befruktning och det gällde även för ivf. Men jag kommer inte ihåg var jag läst det tyvärr.

EVL

21 juli 2014 10:15

Ja jättespännande :) nej vi vill att det ska vara en överaskning. Det är ju jättekul när man ligger på förlossningen, att inte veta vad det ska bli.

Jaha, jag har hört tvärtom. Det är pga att tjejspermierna är mer seglivade än killspermierna. Måste kolla upp hur det är med det där vid IVF. Av de vänner jag känner med IVF-barn är iallafall säkert 80-90% tjejer :)

 
tildesmamma

tildesmamma" title="http://bloggplatsen.se]tildesmamma" target="_blank">bloggplatsen.se]tildesmamma

18 juli 2014 21:45

Konstigt vad totalt olika graviditeter kan vara. Jag mådde toppen med dottern för 9år sedan. Denna gång är det som att jag får igen för det.. Har mått så fruktansvärt illa att jag gått ner i vikt istället för upp. Men det gör inget, vi är lyckliga ändå :-) kram

http://tildesmamma. bloggplatsen.se

EVL

21 juli 2014 10:13

Ja visst är det märkligt. Man tycker att kroppen ska komma ihåg och göra allting på samma sätt igen.. Hoppas du slipper må så illa. Kramar!

 
Ingen bild

Sofia

19 juli 2014 00:08

Jag mådde illa till v 20 både med första o sedan lite längre med andra. Första var ju en tjej o nu väntar vi en kille, dock är foglossningen hundra ggr värre nu o kom mkt tidigare denna gång. Hoppas du mår bättre snart!!

EVL

21 juli 2014 10:12

Vad jobbigt med värre foglossning, hoppas du slipper lida så mycket av den. Tack så mycket!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards