EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 7 juli 2011

Tillbaka från KK

Av EVL - 7 juli 2011 09:54

Jag hade tur och fick en tid hos KK nästan direkt och fick träffa två jättetrevliga unga läkare. En man och en kvinna. Vi satte oss ner och jag berättade som det var, att jag har pco-äggstockar och äter pergotime i väntan på IVF till hösten. Att jag haft ont i magen i flera dagar och att jag ska ta en ovitrellespruta när jag får ett positivt ägglossningstest. Jag berättade också om krampen i livmodern.

Lite stolt över mig själv som numera klarar av att prata om sånt här med doktorer utan att vilja börja gråta.


Vid undersökningen kände de först hur det står till "där inne". Den kvinnliga läkaren förde in två fingrar och tryckte samtidigt på utsidan magen precis ovanför livmodern. Jag var rejält öm där och när hon tryckte så framkallades de där kramperna jag kännt förut. De kunde inte säga vad kramperna beror på men troligast hör det bara ihop med ägglossningen.


 Efter det gjorde de ett VUL. Jag berättade att jag antagligen kommer att ägglossa från vänster sida vilket också konstaterades. De såg att det dominanta ägget var nästan 3cm! vilket förklarar en del. "Det kommer antagligen att göra rejält ont när den där spricker" sa den manliga läkaren. Jag skrattade.

Slemhinnan i livmodern var tjock, fick inte veta hur mycket men de sa att det var dags för ägglossning.


Eftersom testet som jag tog bara några timmar innan besöket var väldigt negativt bestämde vi att jag skulle ta ovitrellesprutan för att sätta igång allting.

Innan jag gick frågade jag om endometrios men de tyckte inte att jag skulle kunna ha det eftersom jag inte har några andra symptom. Frågade också om bakteriell vaginos och det hade jag inte. SKÖNT! De båda skrattade till flera ggr under undersökningen eftersom jag hade sån stenkoll på allting.


Efter besöket åkte jag direkt hem och stack Ovitrellen i magen. Skönt iaf att kunna veta att mensen kommer om 14 dagar. 48-14 = 34 så då är det nästan bara en månad kvar till IVF!


Ägglossning idag alltså!

   


 
 
Ingen bild

www.mininfertila.blogg.se

7 juli 2011 11:10

Åhh va skönt att det inte var något som var riktigt fel.. skönt att du fick ta sprutan direkt.

Hur kommer ni göra nu? ingen mer pergotime eller? det blir kanske för sent för det ändå?

Jag drar på mig masken numera när jag ringer eller pratar med läkarna, jag ska INTE gråta en enda gång inför vårdpersonal på ivf'n, det har jag lovat mig själv. Har man väl börjat är det svårt att sluta ;)

Snart snart snart är det dags! Det kommer gå så bra! Dom flesta lyckas ju på sina tre försök, det kommer vi oxå göra! :)

EVL

8 juli 2011 10:09

Ja verkligen! Var nästan säker på att det var något tok.

Jag kommer att äta pergotime tills vårt besök hos TF i Augsti. Ett försök till hinner vi med innan den tredje kuren som antagligen bara kommer att hjälpa mig att ägglossa (man ska ju börja nedreglering efter en ägglossning).

Ja sånt där är ju jättesvårt att styra över. Ibland är det bara en sån dag då man är extra känslig. Det är helt ok att gråta, det tycker nog personalen också. Men jag tycker också att det är jobbigt och utelämnande.

Ja! bara 47 dagar kvar för oss nu. Klart vi kommer att lyckas :)
Kramar!

 
Cecilia summerar

Cecilia summerar

7 juli 2011 11:36

Åh så skönt att du fick tid och fick möta bra läkare. Så mycket det är värt att bli tagen på allvar.
Nu önskar jag att sommaren fortsättningsvis får bli fylld av glädje, oavsett om det är nu eller senare som lyckans test ska göras.
Stora kramar

http://www.villhabarn.se/blogg/3395

EVL

8 juli 2011 10:07

Ja det var en jättestor lättnad. Tack så mycket vännen! Hoppas att din sommar också blir fylld av glädge :)

Stora kramar tillbaka!

 
Ingen bild

Mrs L

7 juli 2011 13:42

Man är starkare än man tror ibland. Jag är ny i ivf världen. Läst din blogg några veckor och håller tummarna för dig. Vill du följas åt i varandras resor heter min blogg inteutanf.blogg.se våra mirakel kommer. Dom är bara så speciella att det tar lite tid för universum och högre makter att göra dom. Men kommer det gör dom!! Kram

EVL

8 juli 2011 10:06

Ja visst är det så. Vill absolut följas åt! Har redan lagt till din blogg i mina länkar :)

Kram

 
candra

candra

7 juli 2011 13:46

Heja, heja, ikväll händer det! Jag håller tummarna stenhårt om ni bestämmer er för att försöka, alla tankar, tur och kramar till er nu.

Kram

http://hizukiblogg.cryptorize.com

EVL

8 juli 2011 10:05

:) Det har jag inte så stora förhoppningar om, men tack! Gulledej

 
Morgonpigga Evelina

Morgonpigga Evelina

7 juli 2011 13:59

Lycka till med ägglossningen! Jag tror att ni båda kommer att må bättre när ni väl sätter igång med IVF-medicinerna. Jag har tidigare känt en lättnad då, ungefär som att nu kommer de små äggen att få en bra chans och det hänger inte längre på oss själva om det lyckas eller inte. På något sätt känns det skönt. I alla fall fram till ÄP. Sedan ökar nervositeten markant... Tråkigt att läsa om incidenten med UL-bilden på Facebook. Jag förstår att det måste ha känts i hjärtat. Håller med om att det var en himla onödig kommentar till bilden!

http://morgonpigg.nu

EVL

8 juli 2011 10:05

Tack så mycket! Det tror jag med. Längtar tills dess men jag förstår att tiden då man ruvar måste vara fruktansvärd.

Kram!

 
Ingen bild

Mrs L

7 juli 2011 15:18

Hej fina du!
Ja, jag har ätit pergotime nu en omgång och ska äta det fram till IVF som förhoppningsvis startar i höst om jag förstod dom på RMC rätt. Jag nästan längtar.. konstigt va?

EVL

8 juli 2011 10:04

Hej :)
Nä det är inte konstigt alls. Det är ju då det börjar på alllvar :) Jag räknar dagarna!
Hoppas att det funkar med Pergotime innan det är dags för IVF.

Kram!

 
Tea

Tea

7 juli 2011 16:02

Skönt med läkare som trevliga, lyssnar och förstår!

http://Langrean9manader.blogspot.com

EVL

8 juli 2011 10:02

Ja verkligen! Guld värt.

 
Anna

Anna

7 juli 2011 18:17

Skönt att det gick bra.

Kram!!

http://www.enmammawannabe.bogspot.com

EVL

8 juli 2011 10:02

Tack Anna

 
Fia

Fia

7 juli 2011 22:28

3 cm?! Shiiit. Lycka till med ditt stora fina ägg!

http://fiavillhaenunge.blogspot.com

EVL

8 juli 2011 10:02

Ja har alrig varit med om att det varit så stort! Inte konstigt att det gjort ont i magen.
Tack! Kram

 
Kix

Kix

7 juli 2011 22:40

Vilken tur (eller skicklighet) att du fick komma in så fort. Och att du nästan "brädade" dem i kunskap! :) Kix

http://kix.bloggplatsen.se

EVL

8 juli 2011 10:01

Haha, ja man börjar bli lite av en expert ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards