EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 15 mars 2012

Tillväxtultraljud för IVF-gravida i Sundsvall?

Av EVL - 15 mars 2012 08:32

Jag träffade en vän igår som precis blivit mamma efter 8 års IVF-försök. Hon frågade när vi skulle få gå på vårt TUL och jag kunde inte svara. Har för mig att min barnmorska svarade flyktigt och ovetande när jag frågade om IVF-gravida i Sundsvall får gå på tillväxtultraljud. Enligt min vän ska alla få göra det. Hon gick i vecka 32.


Ni andra gravida i området, vad har er barnmorska sagt om detta? Fick ni också lyssna på hjärtljuden den första kontrollen kring vecka 25? Det känns som om många andra fått lyssnat redan men vi har nekats varje gång jag frågat. Vi känner oss lite snuvade på det.


Den 19:e Mars, nu på Måndag, är det äntligen dags för barnmorsekbesök. Nu kan hon inte säga "Du är ju sååååå tidigt gravid" längre :D Hoppas att hon bokar TUL och att vi får lyssna på Pyrets hjärta också.



Ang bloggträffen

Det är flest personer som kan komma på träffen i April den 22:a så vi kanske borde bestämma det datumet? Eftersom de flesta bloggar anonymt är det kanske bättre att vi samlas någonstans och bestämmer café där.

Det är ju också precis innan löning så det bästa alternativet kanske är att träffas lite tidigare och ta en utdragen lunch/fika tillsammans istället för att fika och sen gå på restaurang. Vad tycker ni?


De som vill gå men inte anmält sig får gärna göra det. Alla är välkommna <3!



  

Vecka 24 (23+1)

 
 
Bortom längtan

Bortom längtan

15 mars 2012 09:45

Vid mitt förra BM-besök så förstod jag det som att jag inte kommer att gå på nåt extra tillväxtultraljud bara utifrån att det är ivf. Jag tror att det är samma som gäller inom hela landstinget, men är inte helt säker. Vi kommer iaf att få lyssna på hjärtat vid nästa besök i v 24 så det borde ju vara samma för er tycker jag. :)

Bra jobbat med bloggträffen! Det blir kul. :) Det är väl enklast att maila ut till sen dem som anmält sig om plats och tid för träffen?

Kram!

http://bortomlangtan.blogspot.com

EVL

19 mars 2012 13:00

Ja så förstod jag det också förra gången vi besökte BM. Nu sa hon det nästan på en gång att vi skulle få det. Konstigt.

Jaaa det blir jättekul med träff igen äntligen! Absolut, ska lägga ut en uppmaning om det i veckan.
Kram!

 
Ingen bild

XB

15 mars 2012 10:23

Jag gjorde ivf/fet i Umeå 2008, och ordinerades TUL därifrån, genomfördes sen i Övik där jag bor (v32 tror jag det var). Andra graviditeten (fet, 2011) fick jag inte göra ngt så dom kanske ändrat reglerna?

Hälsningar,
XB

EVL

19 mars 2012 12:59

Ja det var tal om det även här men det verkar som om de fortfarande inte tagit bort det som tur är.

Kram!

 
candra

candra

15 mars 2012 10:56

22 april låter mycket bättre för mig med och kan kanske vara skönare då vädret förhoppningsvis är soligare. Jag kollar fortfarande på billiga tågresor och om nån av våra säljare ska upp åt det hållet.

Kram

http://www.dontbother.com

EVL

19 mars 2012 12:58

Vad bra, hoppas verkligen att du kan komma :) vore jättemysigt att ses.
Kram!

 
Evelina

Evelina

15 mars 2012 12:03

Du kommer nog få lyssna på hjärtat då :) Men det är knappast för att vara elak du inte fått göra det hittills - vi vet så lite om hur det där påverkar bebisarna, och man kan läsa om att det av principskäl inte ska göras innan v 20 eller vad det är. Och det ska inte göras för skoj bara. Men det kommer vara härligt att höra de där hjärtljuden första gången :) Shit, vad långt du kommit i graviditeten! :) Det är inte så lång tid kvar nu.. :)

http://cuteewe.blogg.se

EVL

19 mars 2012 12:58

Ja det fick vi! Det var helt underbart

 
Anna

Anna

15 mars 2012 16:21

Kollade tillbaka i min blogg och vi fick visst lyssna på hjärtljuden redan 15+0. Barnmorskan varnade dock att det kan vara svårt att hitta det lilla-lilla hjärtat.

Ang. TUL så har vi fått en kallelse. Runt v 30 tror jag man blir kallad. Nu kommer J vara bortrest den tiden vi fick, så vi blev tvungen att skjuta fram det lite.

Ang. bloggträffen så skulle det vara superkul om det blev den 22:a. För mig spelar det ingen roll hur och var men långlunc + fika låter toppen :)

Kraaam

http://www.enmammawannabe.blogspot.com

EVL

19 mars 2012 12:57

Så mysigt! Tänk om man fick titta och lyssna lite lite varje dag

 
dagsforenliten

dagsforenliten

15 mars 2012 21:27

I sthlm får man göra 2st TUL enligt min arbnmorska. Orättvist att det skiljer sig så!!
Kram

http://dagsforenliten.blogspot.com

EVL

19 mars 2012 12:56

Ja verkligen!
Kram!

 
Almas mamma

Almas mamma

16 mars 2012 21:56

vi gjorde vårt förra tul i v 32. men eftersom en ivf-graviditet ska räknas som en vanlig graviditet i vårt landsting så pratades det om då att det skulle tas bort. helt vansinnigt! typiskt vårt landsting att spara på allt... men jag vet inte hur det är nu. stå på dig å KRÄV ett tul!

ang bloggträffen: 22/4 blir bra. å vi kan absolut ses vid lunch istället för middag! spelar ju ingen roll, bara vi ses!!
kram

http://snowangel.webblogg.se

EVL

19 mars 2012 12:55

Hade tur och behövde inte kräva, men jag var beredd på det. Fick ingen tid planerad idag men jag antar att man får en kallelse?

Vad bra. Jag ska försöka boka in den 22:a med alla. Ska bli så kul att träffas igen!
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards