EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 21 mars 2011

Jag vs erfaren kvinna

Av EVL - 21 mars 2011 09:56

Jag är en person som det alltid ordnar sig för. Det tyckte jag i alla år fram tills  dess att vi inte lyckades bli med barn.Det finns ju beskrivet sen förut i bloggen hur lyckligt lottad jag varit med min familj och min pojkvän. Nu tänkte jag berätta lite om mitt jobb:


Trots att jag sökte ett jobb där 70 andra personer tävlade om platsen var det jag, en av de minst arbetserfarna, som fick anställningen. Efter några månader kraschade börsen och lågkonjunkturen var ett faktum. En efter en sparkades runt omkring mig men just min grupp fortsatte av någon anledning att tjäna pengar. Jag blev den enda inhyrda konsulten kvar på hela bygget, trots att jag var yngst. Även vid nästa stora omorganisation blev jag kvar. Jag tjänar fortfarande alldeles för lite från bemanningsföretaget men har turen att ha en underbar chef som hela tiden kämpat för att hålla mig kvar på företaget.


Nu sitter jag på jobbet och uppdaterar jobbets intranät hela tiden. Idag ska nämligen mitt jobb läggas ut. Det är dags för min grupp att anställa en till på heltid. Chefen meddelade mig i Fredags att de vill att jag söker. Jättebra! men irriterande nog är jag inte ensam om att vilja ha den här tjänsten. För någon månad sedan tog gruppen nämligen in en till konsult. Detta är en kvinna som tidigare varit anställd i över 20 år på företaget. När så många fick kicken blev hon anställd av ett bemanningsföretag och fick så småningom komma tillbaka till företaget som konsult. Nu är hon alltså här i vår grupp och från dag ett deklarerade hon att hon ville tillbaka. Hon smörar något så otroligt med alla i gruppen och jag är 100% säker på att hon också kommer att söka. Om jag tar med mig fika tar hon med sig ännu mer fika dagen efter. I Fredags påminde hon mig om att hon bjudit på tårta för någon dag sedan!

Det som gör mig nervös är följande:

Hon är över 45 och har redan fått de barn hon vill ha

Hon har över 20 års erfarenhet

Hon är nästan löjligt utåtriktad

Hon kan nästan lika mycket som jag, i vissa fall mer


Jag är ung

Har bara arbetat på företaget i 2.5 år

De antar att jag kommer att vilja ha barn snart

Min chef vet om att vi har problem och att jag behöver mycket ledig tid

Jag är mycket mer tystlåten än vad den andra kvinnan är


Hur ska det gå?!

 


 
 
Min längtan

Min längtan

21 mars 2011 11:44

Håller tummarna!
Är du uthyrd nu alltså?

Om jag vore arbetsgivare, vore valet självklart - en yngre person som jag själv kan forma som jag vill.
Tänker på dig...
... och ber om ursäkt för att jag kanske klampade på tårna på min förra kommentar, när jag frågade hur du mådde och hur du hanterar ovissheten.
Jag respekterar att du ingenting vill skriva, men jag ville bara skriva att jag tänker på dig, ofta, mycket ofta!

KRAM!

http://minlangtan.bloggplatsen.se

EVL

21 mars 2011 12:26

Tack så mycket, ja jag är uthyrd via Proffice. Har jobbat här ca 2.5 år nu, men ingen löneförändring att prata om. Känner verkligen att det är dags att gå vidare.

Ja det finns absolut fördelar med att anställa någon yngre. Är bara reädd för att det här med barn ska ställa till det. Man vet aldrig. Hon som redan har vuxna barn kommer inte att vara mammaledig eller behöva vabba...

Du klampade absolut inte mig på tårna! Det är fint att du undrar hur jag mår och att du bryr dig. Det känns bara bra. Tveka aldrig att fråga mig någonting. Jag har skrivit så många gånger förr om symptom eller avsaknaden av symptom att jag mår illa bara jag tänker på det. Valde därför att koppla bort dom denna gång :) Tänker också på dig ofta och hoppas verkligen att du blir gravid snart igen.

Kram!

 
Fia

Fia

21 mars 2011 19:21

Lycka till! Jag vill också förändra min arbetssituation och det här med barn/frågetecken är väldigt drygt att ha med i beräkningen.

http://fiavillhaenunge.blogspot.com

EVL

22 mars 2011 10:15

Ja, det är tråkigt att det ska behöva vara så för oss kvinnor. Men tveka inte ändå, tycker du ska köra på!
Vad roligt att du börjat blogga! Ska följa dig men det vore super om du kunde gå in på inställningar och ändra så att man kan kommentera med namn och hemsideadress. Nu måste jag logga in genom ett googlekonto för att kunns skriva till dig.
Kram!

 
Sara

Sara

21 mars 2011 19:28

Jag håller verkligen tummarna för att du får tjänsten!

http://langtaneftertresamhet.blogspot.com

EVL

22 mars 2011 10:04

Tack så mycket Sara! :)

 
Kix

Kix

21 mars 2011 21:55

Du skriver det ju så bra själv - du är en person som det alltid ordnar sig för. Du skall se att erfaranehet inte alltid är bättre än personlighet. Dessutom hoppas jag VERKLIGEN inte att din arbetsgivare tar din barnaspekt med i åtanke. På min arbetsplats finns det väldigt många i 30-50-årsåldern (typ) och många har väldigt små barn till tonåringar. Jag har fått kraftig uppfattning (+ att de har sagt det till mig) att de gärna ser att man har familj därför att om man mår bra hemma så fungerar man bättre på jobbet (ja, det sa min chef när han hörde att vi försökt få barn i ett antal år). Med det sagt så betyder det nog inte att om man väljer att inte ha familj så kan man inte prestera på jobbet... ja, du förstår...

Har saknat dig i några dagar, men är nu glad att du är åter. :)
Kram Kix

http://kix.bloggplatsen.se

EVL

22 mars 2011 10:16

Ja det brukade vara så men nu på senaste tiden har det ju inte fungerat som jag vill :/ Jag kanske har förbrukat min tur?

Hm, ja du har nog rätt. Ska försöka tänka så :) Tack!
Vad snäll du är!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards