Under mitt senaste besök hos TF var jag frustrerad. Frågade hur många ggr man brukar behöva använda sig av Puregon och vad planen är. När blir det aktuellt med IVF för vår del? Är det någon idé att fortsätta med sprutorna efter sommaren?
Han svarade att de flesta brukar få prova på Puregon i tre omgångar. Tror jag har skrivit det förut. Att det är ett lotteri. 30% chans att det ska lyckas. Han tyckte att det är rimligt att prova en omgång till, alltså en fjärde gång, innan semestern.
Jag frågade då om vi kommer att sättas upp på väntelistan till IVF och fick detta till svar:
Om man är under 30 och oförklarligt barnlösa ska man ha försökt i tre år innan man får ställa sig i IVF-kö. Har man däremot en förklarad barnlöshet så är väntetiden ca 2 månader oavsett ålder. MEN... Jag har pcos, en ägglossningsstörning som kan behandlas med hormoninjektioner, och därför finns det inga regler för oss. Vi är i praktiken behandlingsbara. Vi befinner oss i ett gränsland. Oklart om vi kan få vårt ENDA (fan vad dåligt) betalda försök innan det gått ytterligare ett år.
I Augusti på min födelsedag har det gått två år sedan vi började försöka bli tre. Jag står absolut inte ut att behöva vänta ett helt år till på IVF! Jag håller på att gå sönder redan nu... så nästa besök hos TF kommer jag att begära en plan. Jag tycker att han kan försöka ställa oss i kö över sommaren. Sen får vi bara hålla tummar och tår för att vi inte får avslag. Det borde väl finnas någon gräns för hur många hormonstimuleringar man vill utsätta en kvinnokropp för, eller?
Icka
19 maj 2011 09:46
Ja det är klart, begär för din psykiska hälsa att ni måste få erat IVF rätt snart, man mår inte bra av att vänta!
Lycka till
http://www.ickans.blogg.se
EVL
19 maj 2011 10:43
Nej det är sant. Ska försöka få min vilja igenom.
Kram!
www.mininfertila.blogg.se
19 maj 2011 11:23
MEN så FÅR det väl inte gå till? :S
Jag har ju oxå en ägglossningsstörning (fick ju reda på nu att det inte klassas som pco men det är ju ägglossningsstörningar båda två) och vi skulle ställts i ivfkön förra månaden men var tvugna att komplettera med en undersökning så vi ställs i kön på tisdag!! Vi har ju försökt sedan september -09 så en månad kortare än er!!!
Kan det vara så olika i olika landsting? :S
Jag tycker att du ska ringa och fråga om dom gjort alla undersökningar dom behöver för att skicka en remiss till ivf har dom inte det se till att få tider för att göra dom.
Sen ringer du sjukhuset där du kommer få göra ivf och frågar om deras regler sen ringer du upp läkaren och säger att vi vill ställas i kön INNAN semesterstängt!
det är så enkelt att säga till andra hur dom borde göra men själv är jag en riktig mespropp och bara nickar och säger tack.. :(
Lycka till!
EVL
19 maj 2011 12:58
Varför får ni inte prova puregonstimulering innan ivf? Är det pga att ni vet att ni fått ägglossning av Pergotime? Tycker de flesta måste gå igenom minst tre omgångar innan man får ivf... Men det är ju jättebra att ni får komma till ivf så "snabbt" ändå. Hur lång väntetid är det tills ni får börja?
Jag tänkte ta alla frågor med min läkare vid nästa besök, men jag är lite som du... jobbigt att stå på sig och ställa krav. Vi får se hur det går.
Tack! Lycka till ni med!
Kram!
amanda
19 maj 2011 11:26
Oj, jag visste inte att man måste ha försökt i tre år innan man ens får ställa sig i kön till ivf. Ja, prata med honom och se vad ni kan göra. Håller med dig, för många hormonstimuleringar kan inte vara bra? Kram!
http://amandabergklint.bloggplatsen.se
EVL
19 maj 2011 12:56
Ja visst är det dumt. Och sen att man bara får ett försök gratis... det är ju riktigt dåligt!
Ska försöka stå på mig...
Kram!
Veronica
19 maj 2011 11:47
Stå på dig och var riktigt besvärlig. Maila, ring, tjata. Då kommer du nog få tid för ivf fortare. Tyvärr är det så. Vi höll på i 1,5 år innan första ivf:en. Men vid närmare eftertanke så la jag nog till ett halvår när vi började utredningen=) Men två år säger de i Linköping, och vi har inga synliga fel. Har precis gjort en andra misslyckad ivf, så nu är det bara att ta nya tag. Lycka till! Kram Veronica vezzliz@hotmail.com
EVL
19 maj 2011 12:51
Ja tyvärr måste man nog göra så. Usch, jag gillar igentligen inte sånt alls.
Vad tråkigt att ert andra ivf inte lyckades. Hoppas ni har några ägg i frysen som ni kan använda. Jobbigt att utsätta kroppen för behandlingar efter behandlingar.
Håller tummarna för att ni lyckas snart!
Tack! Kramar
Åren går
19 maj 2011 12:27
Å, jag blir så arg på orättvisorna. Det är så idiotiskt att ha en åldersgräns och kräva 3 års "väntetid" för det är ändå det det är: en enda lång väntan på att lyckas. Ju äldre man bli desto sämre förutsättningar. Bättre att hjälpa alla så fort som möjligt. Och att man endast får ett betalt försök är ju ännu mer galet. Det positiva är ju att du redan vet hur du svarar på hormonstimuleringen så där har ni kanske ett försprång och kan pricka rätt och få bra förutsättningar på ert betalda försök. Å, vad arg jag blir.
kram
http://arengar.wordpress.com
EVL
19 maj 2011 12:50
Ja visst är det. De borde tänka på de psykiska aspekterna också. Ofrivillig barnlöshet gör ju inte direkt under för förhållandet eller psyket.
Ja det är iaf bra att veta hur jag svarar på stimulering.
Kram!
Sara
19 maj 2011 13:06
Vi gjorde också 3 omgångar med puregon innan vi fick starta upp med ivf, men jag tycker att du ska fråga om du inte kan få testa med Menopur en gång innan sommaren, det är ett annat hormonpreparat. För mig så gick det inte alls med puregon, jag fick göra de 2 första ivf försöket med det också, men sen bytte vi till menopur och då har jag blivit gravid vid alla försök.
http://www.lillaunderbarn.blogg.se
EVL
20 maj 2011 08:00
Tack för tipset Sara, men mensen kommer i helgen och då måste jag börja med Puregon på Söndagen, så det finns ingen tid till det. Ska fråga TF ang det. Vi kanske kan få prova det i väntan på IVF.
Kram!

anonym
19 maj 2011 15:04
Jag har också PCO, bor i sthlm. Vi gjorde tre försök med pergotime och 9 försök med puregon.. såg så fint ut varje gång men aldrig en graviditet. Sedan dess har vi gjort 2 ivf, en med gravbesked men som snart blev missfall. Med erfarenhet av båda behandlingarna kan jag säga att jag i efterhand ångrar att vi gjorde så många försök innan vi gick på ivf.. det har gjort att jag är så oerhört behandlingstrött, även om jag inte haft mycket biverkningar av puregon. Landstingsfinansierad ivf i sthlm är också rätt hopplöst.. det är oändlig väntan och olika läkare varje gång. Om jag skulle välja om med facit i hand skulle jag låna 50 000 och köpa 3 försök på privatklinik..
Men, en stor skillnad är att jag är 36 - att jag börjar bli gammal som de så snällt brukar påpeka på huddinge infertilitetsklinik..
Jag känner också flera personer med pcos som fått barn genom puregonbehandling och ägglossningsspruta.
Överhuvudtaget är det så svårt att veta hur mycket man ska palla med av behandlingar.. jag kanske hade gjort på samma sätt igen om jag hade haft en liten gnutta hopp.
säg till om du vill fråga ngt så skickar jag dig min mail, det kanske inte är så lätt att jämföra behandlingar - vi är ju alla helt olika individer.
Lycka till, ge inte upp!
EVL
20 maj 2011 08:07
Hej! Tack för din kommentar. Vad jobbigt det låter att pendla mellan olika läkare. Förstår att du är behandlingstrött efter allt det där. Känner igen det där med att det är svårt att känna hopp. Vilket sätt av kliniken att säga att du börjar bli gammal! Herregud!
Hur många behandlingar puregonbehandlingar har det tagit innan de du känner med pcos har blivit med barn?
Tack så hemskt mycket! Jag kommer säkert ha en hel massa frågor framöver. Vad snäll du är!
Lycka till ni med!
Kram!
minutredning
19 maj 2011 15:05
du får stå på dig! det är svårt i de läget när man är som mest sårbar och man ska behöva sitta och prata om det.. men man måste försöka.. i sommar har vi försökt i 3 år.. de är förjävligt..:/
Massa Kramar till dig!
http://minutredning.bloggplatsen.se
EVL
20 maj 2011 08:16
Ska försöka, känns lite jobbigt. Det är som du skriver så känsligt.
3 år.. fy fan. Förstår att det känns skit. Bra iaf att ni får hjälp nu. Det går frammåt för oss båda.
Massa kramar tillbaka!
www.mininfertila.blogg.se
19 maj 2011 15:35
Vi försökte få puregon istället för pergon för jag får så mkt biverkningar men det fick vi inte, på vårt sjukhus använder dom inte puregon alls! vår läkare sa att det är för att det kräver mer övervakning för det är större risk för överstimulering och det har dom inte resurser till.
Jag har fått lämna flera progesteronprov så vi vet att jag har hitills fått äl varje pergokur, detta är vår 5te kur men egentligen vill inte vår läkare att jag skulle ta fler efter den tredje pga biverkningarna.. men jag kände att jag inte har tid att vänta, eller ork att vänta rättare sagt!
EVL
20 maj 2011 08:18
Jaha oki. Men får du ägglossning av pergotime så funkar ju det lika bra. Förstår att du valde att fortsätta med tabletterna trots biverkningar. Jag hade gjort samma sak. Man lider mer när man bara måste vänta...
Hoppas ni lyckas innan ivf!
Kram!

Du + jag och framtiden
19 maj 2011 19:53
Exakt så var det för oss med. Vi hade då försökt i 1 ½ år. Vi valde därför att gå privat. Jag är så glad att vi hade den ekonomiska möjligheten, det kändes som om det var vårt enda alternativ. Vi hade lite sparade pengar och sen fick vi snåla de månader som hemortsläkaren skulle betalas eller då vi ÄP/ET skulle ske. Vi hade en bit att åka och hotell blev ett måste.
Hur som haver. Det känns grymt orättvist att 3- års regeln finns. Vår hemortsläkare ansåg att regeln är tokig och menade att har man inte lyckats inom två år så ökar inte chansen för att man försöker ett år extra. (Även om det finns de som lyckas)
Jag förstår att ni vill ha en planering. Att inte veta, eller bara bli placerad på "hold" är frustrerande.... Jag tycker verkligen att ni ska be läkaren precisera varför exempelvis pco inte anses vara ett hinder? Vi fick remiss skickad direkt när man fann endometrios hos mig, även om det var så lite så att de egentligen inte trodde att det påverkade....
Nä, stå på er!!!!!!!
Kram!
http://dujagochframtiden.blogspot.com
EVL
20 maj 2011 08:21
Jag har också funderat på att gå privat. E är ju så positiv och tror att det kommer att ordna sig innan ivf så han är emot det tyvärr. Vi får nog vänta på att bli uppsatta på listan. Förstår varför ni valde att göra så.
Ja precis. Förstår inte heller varför det är så! Känns som om vårt landsting ligger efter alla andra.
Ska försöka få ut så mycket som möjligt av besöket. Det är så svårt att orka prata om det för man är så känslig. Vill inte sitta och gråta framför honom.
Kram!
candra
19 maj 2011 21:01
Jag lider med dig, här behöver man bara aktivt ha försökt i 1 år. Efter det får man börja med utredning och för oss tog det 1,5 år innan vi kom till Sahlgrenska för vårt infomöte inför IVF. Har aldrig ens tänkt på att det är så olika regler runt om i sverige.
För övrigt hade jag en helt underbar tid i Oslo, jag älskar den staden precis lika mycket som jag älskar Stockholm. Jag har även hittat det perfekta trycket för din filt och jag ska försöka hinna klart den så fort som möjligt, jag mailar dig på FB när den är klar så att jag kan få din adress för att skicka den till dig.
Som alltid håller jag tummar och tår för er och sänder en massa styrkekramar och energi att orka allt ni går igenom.
Kram
http://hizukiblogg.cryptorize.com
EVL
20 maj 2011 08:23
Ja det var ju lite skillnad. Västernorrland verkar vara efter i utvecklingen kring detta. Man tycker ju att det borde satsas på sådant, speciellt på "glesbygden" där man vill att befolkningen ska öka.
Vad härligt att se att du hade det helt underbart :) Å vad roligt! Du är så snäll!! Känn dig inte stressad med att bli klar med den. Ta det när du har tid.
Tack vännen! Det värmer :)
Kram!
Orättvisan.
19 maj 2011 22:47
Va?! Fy fan! Det här var det sjukaste jag hört! Regeln är väl ett år överallt? Och sen är det vårdgaranti på 3 månader? Jag har ALDRIG hört något liknande! Jag håller med föregående talare, ring och tjata och bråka så kommer det att gå snabbare - det gjorde vi!
Stor kram, klart som f*n att ni ska få göra IVF!
http://www.orattvisan.blogg.se
EVL
20 maj 2011 08:24
Nej, bara för att få söka hjälp. Iaf här... skitdumt!
Ska försöka tjata och ligga på men jag är tyvärr allt för mesig för det.
Stor kram tillbaka!
akna
20 maj 2011 21:26
Men fy vad jobbigt, att det är så olika från landsting till landsting är helt sjukt! och den psykiska hälsan spelar ju faktiskt också in!
Hoppas ni kan får en plan från läkaren!
kramar
EVL
22 maj 2011 21:53
Ja absolut! Ska försöka.
Kramar!