EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 26 september 2011

Nu är det definitivt

Av EVL - 26 september 2011 10:27

När jag vaknade i Söndags fick jag plötsligt en väldigt välkänd känsla i magen. Mensvärken var ett faktum. Trots att det står i papperna från TF att spraymensen bör dyka upp mellan dag 7 och 11 var jag alldeles säker på att den skulle strula. Sådär som den gjorde när jag åt Provera för att kicka igång mensen igen då utredningen drog igång.


Det var alltså inte alls inräknat i planerna att börja blöda och i panik lyckades jag efter ett tag leta reda på de fyra sista tampongerna som fanns i huset. Sen var det bara att dra på sig kläder och ett leende för E´s föräldrar skulle hämta oss tidigt för en tripp upp till sommarstugan. Vi hann inte prata så mycket om det som hänt innan de ringde på dörren, men vi konstaterade att nu var det verkligen definitivt att det är IVF som gäller och att E var väldigt nedstämd över detta. Jag också såklart men jag var för trött för att riktigt känna efter.


Hela vägen till stugan satt jag och tittade ut genom fönstret. Det gjorde för ont i magen och i huvudet för att jag skulle orka bry mig om någon konversation. Tack och lov pratade E på rätt duktigt. Tror han behövde det för att skingra tankarna.

Svärföräldrarna har nyss kommit hem från en veckas semester utomlands och de vet att vi under tiden påbörjat behandlingen. Tots detta sa de ingenting på hela dagen. Inte en enda fråga.


Väl vid stugan fanns andra släktingar på plats. På en gång började det pratas om att två kusiner till E tydligen också är på smällen och hur nära inpå E´s lillasyster de ska föda. Jag och E lämnade klungan direkt och gick en promenad i tystnad. Trots att man försöker hålla skenet uppe så ser man ju på någon att de inte mår bra. Jag VET att jag stundtals såg lite reserverad ut och jag VET att min svärmor fått information om att jag var på bloggträff igår. För mig är det helt ok om hon undrar om jag bloggar, jag ville att hon skulle fråga om det. Istället frågade hon om jag "varit ute på galej igår?". Hon måste ha antagit att jag var bakis eller något...


 Efter fyra kaffekoppar och lika många timmar blev vi hemskjutsade utan en enda fråga om hur vi mår just nu. Den enda barnrelaterade händelsen var i bilen på väg hem när svärfar kommenterade att vi behöver en ny bil snart, en som rymmer en barnvagn... för han tror nog att det kommer orda sig det här...

Som tur var satt jag och E i baksätet så jag tror inte att de uppfattade att jag började gråta av hans kommentar.


Jag kanske är lite överkänslig just nu. Kanske hade det inte kännts bra om de frågat allt för mycket heller. Kanske hade jag aldrig riktigt kunnat vara nöjd med situationen. Det är möjligt att det är onödigt att haka upp sig på sånt här. De försökte ju iallafall umgås med oss. Och E lyckas ju se normal ut. Vi borde väl kunna träffas utan att jag ska kräva att de ska fråga om det vi går igenom hela tiden?


Kanske kan jag skylla på sprayen eller på effekten mensen för med sig.  Eller så är jag omöjlig att tillfredställa just nu helt enkelt. Herregud jag vet ju inte ens själv vad jag vill ha av omgivningen eller av E. Sprayen har verkligen gett sig till känna i kroppen nu. Jag är ständigt skittrött och har hela tiden huvudvärk. Inte så att jag behöver tabletter men så pass att det irriterar. Kroppen är svag och jag är både lättirriterad och har lätt till tårar. Jag sover numera jättedåligt, precis som med pergotime. Tack och lov kan jag iaf somna till på dagen om jag är smart nog att gå och lägga mig innan middagen.


Nu räknar jag ner dagarna mer än någonsin. Måtte det bli dags för sprutor snart så att jag kan få en annan känsla i kroppen.


 






 
 
Min längtan

Min längtan

26 september 2011 11:02

Jag är inte så stark själv nu, men en kram får du...
KRAM fina du!

http://minlangtan.bloggplatsen.se

EVL

27 september 2011 13:15

Tänker på dig vännen. Tack för kramen!
Kramar tillbaka!

 
Cecilia summerar

Cecilia summerar

26 september 2011 11:20

Jag känner igen mig själv i det du beskriver. Huvudvärk, känslig som aldrig förr och nära till tårar. Så var alla mina nedregleringar. Nu har resan mot ert barn verkligen börjat. Din kropp reagerar som den ska. Skitjobbigt och helt korrekt.
Önskar så att den där bilden av att smeka en gravid mage snart får bli sann.
Tack fina, fina du för orden till mig på bloggen. Och för allt annat! Kram och kärlek!

http://www.villhabarn.se/blogg/3395

EVL

27 september 2011 13:15

Ja det är jobbigt men som du skriver så härligt att äntligen vara på väg!
Tack själv för allt du ger mig.
Kramar och kärlek tillbaka!

 
Orättvisan.

Orättvisan.

26 september 2011 12:16

Usch och fy vad hemskt det låter. Jag hoppas också att det snart är dags för sprutstart för er så ni kommer lite närmare målet! Kramar! <3

http://www.orattvisan.blogg.se

EVL

27 september 2011 13:11

Tack vännen

 
Anna

Anna

26 september 2011 12:54

Skickar massor av kramar!

http://www.enmammawannabe.blogspot.com

EVL

27 september 2011 13:10

Tack

 
Mitt här och nu

Mitt här och nu

26 september 2011 13:35

En massa kramar till dig! Vill att du ska veta att jag tänker på dig/er och jag hoppas så innerligt att tiden går fort och att det går vägen på första försöket och att ni slipper en massa strul. Man får vara ledsen, arg, frustrerad, nere, vrida saker fram och tillbaka och känna precis vad man vill. Det är fullt förståligt tycker jag. Massor med kramar till dig

http://www.mittharochnu.blogspot.com

EVL

27 september 2011 13:10

Tack vännen! Tänker på er med och glädjs åt att det snart är tvåsiffrigt :)

Massor med kramar tillbaka

 
A

A

26 september 2011 15:18

Vad jobbigt för dig :-( Hoppas dagarna går undan nu. Kramar!

http://hjartatbloder.blogg.se

EVL

27 september 2011 13:09

Tack

 
Mrs L

Mrs L

26 september 2011 16:04

Hej vännen!
Det är orättvist definitivt! Men inte dåligt definitivt. Ni kommer snart snart stå med en bebis i famnen och då spelar inte den långa resan någon roll!

Största kramen

http://inteutanf.blogg.se

EVL

27 september 2011 13:09

Hej vännen,
Tack, du har såå rätt.

Största kramen tillbaka!

 
Fia

Fia

26 september 2011 16:59

Vilken jobbig dag. Inte konstigt om du är känslig med allt som snurrar i rkoppen och huvudet. Kramar till er båda!

http://fiavillhaenunge.blogspot.com

EVL

27 september 2011 13:09

Tack fina för kramen.
Kramar tillbaka

 
Morgonpigga Evelina

Morgonpigga Evelina

26 september 2011 17:47

Grattis till blödningen (eller vad man säger). Det låter ju jättebra att den kom enligt planen. Ni kan nog snart sätta igång med nästa steg (hormonsprutor) - vad spännande! Vad trist att läsa att du är missnöjd över gårdagen och dina nära och käras reaktioner. Det kan nog vara en idé att fundera över hur DU vill att de ska vara mot dig. När du har det klart för dig blir det nog lättare att hinta/förklara vad du behöver från dom. Det kan hända att de känner sig väldigt osäkra på vad de ska göra och säga.

http://morgonpigg.nu

EVL

27 september 2011 13:08

Tack ;) Ja för en gångs skull höll min kropp tidsplanerna. Vi får sätta igång med sprutorna om en vecka :D

Ja jag vet men samtidigt vet jag inte hur jag vill bli bemött. Skitsvårt. Antar att alla bara får härda ut ett tag.

 
Nelle

Nelle

26 september 2011 21:06

Vilken jobbig dag. Jag fick också ont i huvudet av sprayen när jag tog Suprecur, trodde att jag skulle bli galen. Som tur är gick det över så fort jag började med sprutorna.
Kram!

http://neverletmego-nelle.blogspot.com

EVL

27 september 2011 13:07

Ok, ja men det låter bra. Biverkningar av sprutorna känner man ju igen iallafall och de har man ju vant sig vid lite.

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards