EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 22 januari 2012

Första riktigt starka fosterrörelsen! (V 15+4)

Av EVL - 22 januari 2012 23:00

Hela dagen, ja hela helgen igentligen har jag varit lite nedstämd för att jag inte kännt några direkta fosterrörelser. Min syster var snäll nog att låna ut sin gravidbok till mig och genom den har jag kunnat följa både min egen men också hennes första graviditet. På både gott och ont såklart. Hon kände fosterrörelser väldigt tidigt och hon kunde också lokalisera sin livmoder högt upp innan jag kunde göra det. Dumt att jämföra jag vet, men det gör man ju...


Nu precis innan vi skulle gå och lägga oss satt jag och läste igenom lite bloggar som jag inte hunnit med de senaste dagarna. Då känner jag världens spark eller något mot vänster sida av magen. Det var så tydligt att jag hoppade till och skrek på E. Det kan inte ha varit gaser eller något sådant, det kändes att det var något som "tog spjärn". Jag kände att det var något litet, som typ en fot eller en arm. Så otroligt underbart! Önskar jag kunde känna så hela tiden. Det verkar som om jag bara känner rörelser när jag sitter upp. Det hör nog ihop med att livmodern verkar ligga ganska långt ner, alltså bakåtlutad. När jag sitter är det mycket enklare att känna kanten på livmodern än när jag ligger ner.


Helgen har varit väldigt lugn eftersom både jag och E jobbat som galningar hela veckan. I Lördags åkte vi för första gången till Babyproffsen och köpte en grind till trappen. Vi sneglade och klämde såklart på allt annat men det kändes fortfarande förbjudet att köpa någonting. Det var enklare att köpa grind eftersom vi motiverar det genom att min systerson börjat springa runt som en galning och oftast siktar han på trappen för att han vet att det är förbjuden mark :) Förhoppningsvis är vi snart där igen och handlar en säng eller en barnvagn.


På Lördagskvällen skjutsade vi min systerson hem till min syster. De hade kommit hem med sin nya bäbis samma dag och vi stannade för att serva dom med middag och för att ta hand om lille V som skulle nattas. Känslan när jag fick hålla det nya tillskottet i famnen för första gången var helt oslagbar. Tanken av att vi till sommaren förhoppningsvis kommer att få hålla i vårt eget barn gjorde mig varm i hela kroppen. Vi tittade på någon film och åt tillsammans men igentligen tittade jag bara på honom. Längtan till Pyret i magen gjorde nästan ont.

Om några minuter är det 20 dagar kvar till RUL!


Tack för alla kommentarer på mitt förra inlägg. Jag har läst och blivit glad för allihop men inte haft tid att svara på dom. Ni är så fina!

 

 
 
Miss Baglady

Miss Baglady

23 januari 2012 08:49

Åh det är en så mäktig känsla de där första sparkarna. Jättekul att du känner det redan. Tror inte jag kände nåt så tidigt. Häftigt.

http://baglady442.wordpress.com

EVL

24 januari 2012 09:03

Ja det var en otrolig känsla. Tror tyvärr att det inte kommer att kännas så mycket mer på ett tag eftersom livmodern ligger bakåtlutad och jag bara måste ha haft tur som lyckades sitta så att jag kände något just då... men mysigt var det!

 
mammaTEA

mammaTEA

23 januari 2012 08:50

Härligt!

http://mammatea.se

 
Mitt här och nu

Mitt här och nu

23 januari 2012 10:49

Åh vad härligt!
Om det är någor jag saknar med graviditeten så är det sparkarna och rörelserna från Pyret när hon låg därinne. Apropå en lugn bebis på ultralljudet....Vårt Pyre låg också väldigt stilla på vissa ultraljud, främst kul-ul har jag för mig. Det var antagligen så att hon sov och det gjorde säkert ert Pyre också. Kram

http://www.mittharochnu.blogspot.com

EVL

24 januari 2012 09:02

Åh det förstår jag. Vill känna bäbisen hela tiden

 
lilla jag

lilla jag

23 januari 2012 12:30

Vad häftigt! Längtar till jag också får känna en spark/buff :-)
Visst är det konstigt det där med att handla bebissaker. Det känns precis som att det när som helst kommer någon och frågar vad man tror att man håller på med. Att man inte skulle få handla sånt... ;-) Känns fortfarande som att man handlar en present åt någon annan om man handlar en liten body. Känns förbjudet att få handla åt sitt eget lilla foster!
Kram

http://minblivandebebis.blogspot.com

EVL

24 januari 2012 09:01

Haha, ja precis. Som om man är på förbjuden mark :) När magen är stor och fin ska jag handla som en crazy person :D
Kram!

 
Anna

Anna

23 januari 2012 14:00

Grattis! Det är så underbart att känna det lilla livet där inne!
Vi var också på Babyproffsen i helgen (kikade på en vagn) men det var igår.

Kramen!

http://www.enmammawannabe.blogspot.com

EVL

24 januari 2012 08:58

Tack så mycket!
Synd att vi inte var där samtidigt :)
Vad mysigt att titta på vagn! Längtar efter det jag med :)
Kram

 
Ingen bild

www.mingravida.blogg.se

23 januari 2012 16:15

åhhh va avundsjuk jag blir på dig nu!! ligger ju en dag efter dig men har inte känt något.. fick veta på ul att moderkakan ligger i framvägg och då känner man sparkarna senare men jag vill oxå!! :-)

vår bebis var oxå väldgt lugn på ul i fredags men när.vi kom ut sa jag att va lugn den var och maken ba va den rörde ju armarna och rykte med huvudet..då tänkte jag att jag nog inte vet vad som är lungt och inte det är ju en tolkningsfråga så klart ;-)

kram

EVL

24 januari 2012 08:57

Min livmoder ligger bakåtlutad så det var nog bara väldig tur att jag kände något. Tänk vad härligt när man får känna rörelser och sparkar varje dag!

Ja du har nog rätt. E tyckte att en rörde på benen och armarna men det såg inte jag.

Kram!

 
Evelina

Evelina

23 januari 2012 18:37

Wiho, så roligt! Grattis! Det kommer mera, lovar :)

http://cuteewe.blogg.se

EVL

24 januari 2012 08:56

Härligt! Längtar som en tok :)

 
Orättvisan.

Orättvisan.

24 januari 2012 08:28

Oj vad häftigt! Så himla underbart! Nu får du skatta dig lycklig, jag kände inte förrän flera veckor senare pga moderkaka i framkant (heter det verkligen framkant? Hmm...), snacka om snuvad på konfekten ;) ! Men OBS! OBS! Börja nu inte oroa dig ifall det dröjer mellan gångerna du känner något, i början är det "heeeeeelt normalt" att det till och med går veckor mellan gångerna! (Jag förekommer dig! ;) ) Kraaaaam!

http://www.orattvisan.blogg.se

EVL

24 januari 2012 08:56

Haha, underbara du! Hade såklart precis börjat oroa mig för det ;) Tack! Min livmoder sitter bakåtlutad så jag kommer nog inte att känna så mycket mer på ett tag. Det var fint att få känna den där rörelsen iallafall :)
Kram!

 
Ingen bild

akna

24 januari 2012 12:36

Så underbart att du redan kännt av pyret! Jag kände inget förrän i v18..och som orättvisan skriver så kan det dröja mellan gångerna i början:)
kram

EVL

25 januari 2012 08:32

Tack fina du

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards