EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2014

Tankar om jobbet. Så himla onödigt.

Av EVL - 1 augusti 2014 08:29

Jag har börjat tänka så himla mycket på hur det ska bli i Januari, då jag går hem och väntar på bäbis och samtidigt blir arbetslös. Förut bekymmrade jag mig inte så mycket om det. Jag hade ju fokus på att lyckas bli gravid, allt annat spelade ingen roll. Någonstans trodde jag alltid att det skulle ordna sig. Men nu, nu tänker jag på det hela tiden.


Det värsta är att VD:n på mitt jobb erkännt att det var fel att sparka mig. De hade inte förstått hur mycket gruppen har att göra. Dessutom fanns det minst tre kvinnor på företaget som anställdes efter mig, som inte fick gå. Men.. han kan inte ta tillbaka min anställning eftersom det skulle se dåligt ut i statestiken. Vet ni att han stod på ett möte för hela företaget där jag också satt med och sa "det gick jättebra för oss med avskedningarna, bara två st från företaget fick gå och det är ju jättebra"... Ångrar så himla mycket att jag inte ställde mig upp och sa något. Att det verkligen inte kändes bra för mig som fått gå och att det var väldigt okänsligt sagt. Eller iallafall att jag haft modet att bara gå därifrån.


Min grupp tar in inte mindre än 5! externa konsulter för att klara allt jobb som vi har till nästa år men jag får ändå gå hem. Jag är orolig att det kommer att gå ut över hur jag mår när jag är mammaledig. Att vara arbetslös är otroligt stressande men det allra värsta är att om jag inte får något jobb kommer jag att behöva ta av E´s pappadagar och därmed ta ifrån honom hans enda chans att vara hemma med sitt nya barn så länge han vill.


Med A-V delade vi på dagarna och när det kändes ok gick jag tillbaka till jobbet på 40%. Det kommer ju inte att fungera nu. OM jag på något sätt skulle få ett nytt jobb finns det ju ingen chans att jag får börja arbeta så lite timmar i veckan.


Jag känner mig så jävla sviken av mitt jobb och samtidigt måste jag sitta och jobba arslet av mig fram tills bäbisen ska komma. Då får jag packa ur mitt kontor och se när gamarna springer dit för att paxxa mitt höj- och sänkbara skrivbord.


Vet precis vad min chef kommer att säga när jag berättar att jag är gravid. Han kommer att säga att det är ju bra tajming. Helt idiotiskt att säga så men han har sagt det en gång förut (när han avskedade mig) när min kollega berättat för honom att vi försökte bli med barn. Hur man kan tro att det är kul att gå hem på mammaledighet och samtidigt bli utan arbete fattar jag inte. Därför tänker jag inte berätta för honom att jag är gravid. Han kan få se min mage växa och vara för osäker för att fråga. Jag har inga skyldigheter längre eftersom de gjort sig av med mig alldeles i onödan.


Det är så irriterande eftersom jag vet att jag är en av bara två som besitter kunskap som den här gruppen måste ha för att fungera.


Jag hatar att detta ska gå ut över hur jag ska må nu. Så himla onödigt.

 
 
Ingen bild

S

1 augusti 2014 09:47

Hej!
Hittade just till din blogg och ska ev få ta ett intralipid dropp till vårat 7 försök..
Har läst att du har tagit de droppet, hur fungerar de?
du får gärna berätta lite :)

EVL

1 augusti 2014 10:29

Hej S!
Vad spännande! Jag fick dropp i 1,5h efter återföringen. Personalen övervakade blodtryck mm då och då under tiden för att se att jag inte reagerade på medicinen. Efter det fick jag dropp vid tre andra tillfällen, var tredje vecka. De två sista gångerna fick jag droppet på sjukhuset i min egen stad och slapp då betala de extra 2000 som kliniken tar ut.

Det tar ca 1.5-2h per gång och det känns inte alls. Jag blev lite trött och sov ett tag varje gång.

Bara att fråga om du undrar något annat.
Lycka till! Kram

 
kajsa.

kajsa.

1 augusti 2014 11:39

Hej finaste. Usch jag förstår att det är jobbigt [var ju arbetslös hela tiden med O och tog Eddies alla dagar - vilket jag fortfarande mår bajs över] [och blev arbtslös pga en pissig arbetsgivare] och det kommer inte bli enkelt.. Men något sådant här stort leder alltid till nåt bra i slutändan, jag lovar! Du får lägga ut krokar överallt och visa att du finns. Du är så himla bäst så jag Vet att du kommer få ett toppenjobb - där dom till skillnad från ditt nuvarande uppskattar dig och Ser dig.
Man ska inte behöva ta hur mycket skit som helst [har du tex pratat med facket om ditt jobba felaktiga beslut att sparka dig före dom andra?] och du förtjänar bara det bästa!
Fram med jävlarannamat. Du är bäst!! Kram!

http://www.labbstorken.wordpress.com

EVL

4 augusti 2014 08:19

Hej fina vännen! Tack så hemskt mycket för så fina ord och pepp! Kramar!!

 
Intesomvitänkt

Intesomvitänkt

1 augusti 2014 12:08

Men åh va okänsligt av chefen :/. Det är ju lätt att vara efterklok. Ofta man önskar att man vågade säga ifrån. Förstår att det är oerhört stressande för dig. Det är sån stor del så det är svårt att inte oroa sig för det. D är ju inte fast anställd så jag kommer nog ta mycket av dagarna så att han får möjlighet att jobba och få chans att stanna kvar. Jag hoppas verkligen att det löser sig så bra som det kan! Det brukar ju oftast lösa sig :) kramar! <3

http://Intesomvitankt.blogg.se

EVL

4 augusti 2014 08:18

Verkligen! Hoppas att D kan känna att han kan få tid att mysa med lill*n ändå. Det är jobbigt när man inte får göra som man helst vill. Kramar!

 
Ingen bild

S

1 augusti 2014 12:47

å tack för snabbt svar.. nu snurrar alla möjliga frågor fram för mig hoppas det är ok?!
Jag kommer att ta ett blodprov för att kolla nk- celler å det provet kostar oss 2.500kr Så du menar att man sedan tar det här droppet så måste man oxå stå för den kostnaden som är 2000kr/ påse? oj de lät dyrt :(..
Jag har läst lite på nätet inte världens bästa sida dock att många får droppet två veckor innan insättningen. Men du fick det alltså samma dag. Du Fortsatte ta de fler gånger eftersom du blev gravid :)?
.. jag har endometrios och vi ska nu ta reda på vart exakt den skiten sitter. Vi har haft stor problem å få slemhinnan tjock och vi har precis bytt klinik till Falun och hoppas på att de där droppet går att få i min kommun på sjukhuset el vårdcentral...
tack för att jag för fråga en massa :)

EVL

1 augusti 2014 13:49

Ja absolut, fråga på bara :)

Ja tyvärr. Gör man droppet hos kliniken tar de 2000 kr/gång. Droppet får du hämta ut på recept själv och de kostar ca 100 kr/påse. Se till att beställa dem i förväg för det är inget som apoteken vanligtvis har hemma. (Fast apoteket i Falun har några st i lager).

Ja vissa får två veckor innan. Vet inte riktigt varför jag fick samma dag. Har inget bra svar på det. Kanske för att jag redan åt prednisolon som satte ner imunförsvaret?
Ja jag fortsatte var tredje vecka efter positivt test. Till och med vecka 13.

Har ni provat scratching? Då skrapar man på slemhinnan tidigt i cykeln. Oftast cykeln innan försöket men jag fick göra det i samma cykel. Det ska "aktivera" slemhinnan på ett bra sätt. Kanske något att fråga din gyn om?

Hoppas du kan få droppet hos ditt sjukhus så blir det lite billigare iaf. De första gångerna måste du nog gå i Falun med de två övriga kanske? :) Jag tog kontakt med kvinnokliniken och sen fixade de plats åt mig på behandlingsenheten på sjukhuset. Fick åka in med journal och ordination på droppet innan bara.

 
Ingen bild

Anna i gbg...

1 augusti 2014 19:42

Vet inte om du är med i facket eller om dom är kör med kollektivavtal, men det låter ju väldigt konstigt hur du blev av med jobbet... om du är med i facket ska du absolut kontakta dom och se till att reda ut ett och annat. Du kan stämma dom för att ha sparkat dig om det finns dom som anställts efter- dvs om du kan göra deras jobb, för det finns en turordning och den kan dom inte komma undan... blir så irriterad när jag hör att "bra folk" blir behandlade så här!! Grrrrrrr!!!!

Hoppas det löser sig!

Anna i gbg....

EVL

4 augusti 2014 08:17

Ja det är så synd bara att man måste göra sig "ovän" med ett jobb som man tycker så mycket om. Tack så mycket!

 
Evelina

Evelina

1 augusti 2014 20:26

Åh, jag visste inte att du blivit uppsagd. Jättetråkigt! Förstår att du inte vill berätta för chefen, det hade jag också skitit i. Kram

http://cuteewe.blogg.se

EVL

4 augusti 2014 08:16

Ja det är skit. Tack, kram!

 
Mammatea

Mammatea

1 augusti 2014 21:37

Tråkigt med jobbet! Inte kul att jobba den tiden som är kvar heller när chefen är sån. Hoppas det ordnar sig.

http://Mammatea.se

EVL

4 augusti 2014 08:16

Tack så mycket vännen!

 
Ingen bild

S

1 augusti 2014 23:39

Men herre gud, vad dyrt :(. Man kan ju tycka att det ska räcka med de 32.000 kr man lägger ut på Ivf .. Men men allting har sitt pris.. Varför går inte detta att få på vårdgarantin? Skumt.. Japp jag har gjort två skrapningar , vi har även två tidiga missfall med oss i denna cirkus. Ska ta blodprovet på mån, så får vi se sedan...

 
T

T

2 augusti 2014 00:03

Men vad sjukt!! Så får dom väl inte göra? Vad säger facket??
Jag vet att mitt jobb för några år sedan gjort liknande, och de blev skadeståndsskyldiga plus tvingades återanställa.
Fy vad stressande det måste vara för dig! :(( kram!

http://honmedmiraklet.blogg.se

EVL

4 augusti 2014 08:16

Ja de säger inte så mycket. De stred för min äldre kollega istället :/ Verkligen skitstressande. Kram!

 
Ingen bild

Anna S

3 augusti 2014 07:50

Så synd att du måste oroa dig över jobbet! Hoppas verkligen det löser sig för dig, du har en stor talang.

Kram!

EVL

4 augusti 2014 08:13

Ja det känns så himla onödigt :/ tack så hemskt mycket! Kram!

 
Ingen bild

S

3 augusti 2014 18:53

Hej igen!
vet inte om mitt svar försvann el om du bara inte har hunnit svarat än :P.
Hur som helst så har vi gjort två skrapningar redan, och de gav ingen effekt..
Har du tagit detta dropp till båda dina graviditeter? ursäkta att jag frågar, men vad är ert "fel" till denna process?. Vet du
Varför det inte går på högkostnads skyddet? de blir ju så mycket pengar :(

EVL

3 augusti 2014 23:51

Hejsan, nej jag har bara inte hunnit svara.
Med skarpning menar jag inte skrapning som vid ett missfall. Då tar man bort all slemhinna men vid scratching retar man bara hinnan lite så att den ska fortsätta växa sig stark.
Nej bara denna gång. Jag har pco och äggstockar som inte rör sig. E hade också rätt dåligt spermieprov. Det var problemet första gången. Nu andra gången tror de att förutom ovanstående så har min kropp bildat antikroppar mot embryon. Vi satte tillbaka jättefina blastocyster men kroppen stötte bort dom. Därför fick jag droppet.

Vet inte varför det inte ingår i skyddet tyvärr men tacksamt nog kostar varje påse iaf bara ca 100kr. Hoppas att ni kan få iaf två omgångar dropp på ert sjukhus så blir det lite billigare.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards