EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 14 mars 2015

De där faserna

Av EVL - 14 mars 2015 19:15

Jag är i den där fasen där jag irriterar mig på E hela tiden. Han i sin tur är i den där fasen där han tycker att han gör så mycket och sover så dåligt på natten (fast det är jag som tar det mesta med barnen och allt nattjobb). Elvis är i den där fasen där han vill ha mat så fort han ser mig, sover jättelite på dagen och bara är nöjd då han är i min famn. A-V är i den där fasen då man inte vill kissa pottan men samtidigt vägra blöja. Hon vill vägra en massa saker faktiskt, som att vara tyst på morgonen när Elvis äntligen sover eller att ta på sig kläder.

Jag kommer ihåg dessa känslor gentemot E från förra gången så jag vet iaf att de går över. De gör mig inte lika illa till mods som de gjorde då när A-V var bäbis. Jag har så mycket att göra och Elvis sitter praktiskt taget fast i mig varje dag och natt, det finns inte nog med känslor kvar till annat helt enkelt. Jag vill inte ha vuxennärhet nu. Jag vill ha egentid eller iallafall få sitta vid datorn ifred i några minuter utan att E ska störa mig eftersom han inte kan få Elvis nöjd. Han blir dessutom less på lillemans skrik jättefort och det irrriterar mig enormt.

Varje natt sover jag bara sporadiskt. Ammar jag inte så byter jag blöja eller kollar så att han andas. E jobbar hela helgen till sena kvällen så det är jag och barnen är ensamma ikväll och imorgon. Tack och liv kom mamma hit för att hålla sällskap.


På något sätt lyckades jag ändå komma iväg på ett fotojobb idag. Det krävdes bara lite jobb innan. Om jag pumpar samtidigt som Elvis ammar på det andra bröstet så får jag ut mycket mjölk. Den fick följa med som en paniklösning tillsammans med Babybjörn. Elvis kan sova enbart i min famn eller om han är fast i babysittern så att nappen går mot overallen så att den inte åker ut (han hatar nappen tydligen och suger på den max tre sek innan den spottas ut). Med långamning innan och babysittern med in till kunden lyckades jag få honom nöjd och han sov genom hela fotosessionen trots att en liten ettåring då och då gick fram och gungade honom. Elvis andra tillfälle som fotografprao :)

Trots så dålig sömn är jag rätt pigg, om jag låter bli att känna efter. Elvis har börjat titta efter saker och ler åt sådant han gillar. Han vill pussas och gosa mycket. Stark är han som tusan och när han ligger på mage kan han nästan krypa då han är riktigt arg. Är han i famnen klättrar han liksom uppåt och gnuggar ansiktet mot mitt. Håret i hans tinningar börjar försvinna och han börjar få en gubbfrilla. Det är en härlig blandning av utmattning och oändligt stor kärlek.

 
 
Fia

Fia

14 mars 2015 20:47

Hej! Det låter tufft hörrö. Har du någon som ser om dig? Inte bara frågar hur du mår utan som avlastar med en dammsugning eller en promenad med barnvagnen så du kan vara ifred en stund? Det är kanske inte så vanligt dock. Kan inte E vara ledig samtidigt som dig ett tag? De första månaderna är ju allt som mest på sin spets liksom. Om du vill snacka så finns jag här. :-)

http://fiavillhaenunge.blogspot.com

EVL

25 mars 2015 16:13

Hej vännen. Jadå det har jag, mamma brukar avlasta. Äh E jobbar så jädra dåliga tider och kan aldrig ta ledigt. Jag får ta tillvara på de små stunder vi får. Men vi ska bli bättre på att låta A-V vara hos en barnvakt på helgen så att vi kan komma ikapp med huset och allt. Tack för omtanken. Kram!

 
Ingen bild

Sj

15 mars 2015 07:40

Min är 6 månader och jag är fortfarande i fasen där jag stör mig på min sambo som med tror att han gör så mycket och inte sover på nätterna (trots han snarkar varje gång jag ammar),och jag får inte heller mycket egentid för han kan inte ens försöka trösta /underhålla honom en liten stund. Å inte kan han låta bli försöka få ett ligg när vi tex bara har lilla hemma, han har svårt fatta att lusten inte går att planera.
Som tur är har jag med ett äldre barn så jag vet det blir bättre.

EVL

25 mars 2015 16:11

Usch ja man är verkligen på helt olika nivåer. Man får hålla ut tills det känns bättre.

 
Elisabeth

Elisabeth

15 mars 2015 17:49

Hjälp det minns jag när du skriver det, hur jäkla irriterande ens partner plötsligt blir. Minns att jag inte kunde gå in i duschen själv utan att han ropade efter mig för att påkalla att lillan behövde ammas fast hon precis släppt bröstet. Min självsäkra, och hemmavana make var plötsligt ett barn som behövde lika mycket stöd och hjälp som en tvååring. Dessutom minns jag att jag tänkte att han måste vara skvatt galen som försökte sig på närhet. Vem trodde han att han var?! Man var i två olika världar. Som du säger kommer det en annan tid igen när ni får chans att känna de vanliga känslorna för varandra igen :)

http://Minaljuvating.blogg.se

EVL

25 mars 2015 16:10

Åh ja precis så! Yes jag håller ut tills dess :) kram!

 
C

C

15 mars 2015 20:15

Ni har det ni gör just nu :) Du får hojta när du har tid över för vi vill gärna komma och se på den fina killen och Freja träffar nog gärna A-V :D kramar

http://spyor.blogg.se

EVL

25 mars 2015 16:10

Det vill vi gärna :) kanske nästa vecka? Kram!

 
Ingen bild

Anna S

18 mars 2015 10:49

Ja, just det ja, den där jobbiga tiden! Minns så väl känslan av "ensamhet" och att inte vara förstådd.

Kraaaam!

EVL

25 mars 2015 16:09

Ja, det är inte alltid bara solsken men skönt att veta att det blir bättre och att det är hormonerna som spökar. Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards