EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 18 mars 2015

Bråk och bråck, yoga och senapsljus

Av EVL - 18 mars 2015 19:29

Dagen började smått kaotiskt, som den faktiskt brukar. A-V har börjat vakna svintidigt på mornarna och vägrar vara tyst. Jag var mer vandrande mumie än människa och försökte slinka iväg in till badkaret ifred för att vakna. Det tog kanske fem sekunder innan hon knackade på dörren och sen var det inte lång tid innan det var fullt liv hemma. Inte nog med att det var stökigt och stressigt, jag och E gled också in i ett morgonbråk. Han blev sur för att jag ville att han skulle skjutsa A-V till dagis (en enda jävla gång på typ flera månader!) och tyckte att han skulle få ta det lugnt för att han ska jobba till nio ikväll. Han uttryckte sig klumpigt och sa "jaha men då får du skjutsa henne på DIN lediga dag". Jag tog det rätt hårt eftersom jag minsann aldrig får nån jävla dag ledig. Började rabbla upp alla saker han aldrig gör (läs tvätt, disk, mat, hämtning och de flesta läggningarna) och röt åt honom för att han är så lat. Vi hade alla förutsättningar för ett riktigt jädra bråk men efter att han kommit hem igen efter lämningen rann det liksom ut i sanden. Jag tror vi är för trötta för att bråka faktiskt. 


Dagen blev både bra och dålig. När jag bytte på Elvis upptäckte jag en knöl/hård korv i hans ljumske och förstod direkt att det nog var bråck. Min syster hade det när hon var liten och jag har så starka minnen av att hon bara gallskrek och gallskrek. Uscha. Jag tröck lite försiktigt på den men Elvis verkade inte ha direkt ont av den. Vi ringde till BVC som tyckte att vi skulle få en tid på sjukhuset. Både jag och E var lite skakiga efter den starten på morgonen.


Runt 10 åkte jag och Elvis till stan för att vara med på vår första mamma-bäbisyoga. Samma lokal och samma instruktör som vi hade på gravidyogan. Det var mysigt :) Mycket fokus på närhet och beröring med sin bäbis men också mycket bäckenbottenövningar och lite träning för armar, ben och mage. Shit vad svårt det är att hitta igen bäckenbottenmusklerna!! Måste öva! Barnavdelningen på sjukhuset ringde under yogan och gav oss en tid direkt efteråt så istället för lunch blev vi sittande i ett undersökningsrum jag och Elvis. Han sov och kissade ner personalen och ammade :) Vi fick en vägning som visade 3690 gram så det går väl stadigt uppåt iallafall. Efter 1.5 timme kom en kvinnlig läkare och gjorde en undersökning. Domen blev bråck precis som jag trodde men nu syntes den inte lika tydligt. Vi fick en remiss till kirurgen så får vi se om den måste opereras eller om det växer bort av sig självt. Om det skulle bli ömt och hårt skulle vi söka akut.


Jag hann precis hämta A-V på dagis efter sjukhuset och för att lyfta dagen lite hade jag köpt med mig fika. Vi satt alla tre vid matbordet och samtalade ett tag. Eller A-V pratade låtsasengelska och kommenterade att hennes bulle var torr och att hon inte tycker om kaffe :)


På kvällen tog jag med barnen till min farmor och farfars lägenhet. Pappa och hans bröder håller på att tömma den och nu är den ledsamt tom. Alla deras saker ligger uppdelade i högar och det finaste har vi norpat åt oss för att försöka bevara en del av dom hemma hos respektive familj. Idag tog jag med mig kaffekopparna som vi brukade dricka kaffe ur när vi besökte dom. Farmors senapsburk som hon alltid hade med sig varje jul fick också följa med hem trots att den saknade sitt lock. Under hela besöket i lägenheten mådde jag pyton. Hade en tryckande, ilande känsla över bröstet och ont som tusan i magen. Det tog ett tag innan jag kände igen det. Sorg. Så har jag inte behövt känna sen Elvis kom, men jag drogs med den länge medans han var i magen och vi gick igenom allt det där med farmor och farfar. Innan vi gick sa jag hej då till dem och lägenheten. Sa att jag älskar dom så mycket. Sen tände jag ett ljus i senapsburken så fort vi kom hem. Saknaden känns fortfarande så himla starkt i bröstet men ljuset gör det lite lättare...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards