EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 24 januari 2012

Nu vet jag...

Av EVL - 24 januari 2012 14:06

Nu vet jag vad det är som händer med min kropp några ggr om dagen. Jag har sammandragningar. Det kommer oftast när jag tar det lugnt, inte när jag stressar eller rör på mig som man läser att andra kan få. Hela livmodern blir stenhård och det känns som om den trycks uppåt utåt mot magen. Det gör inte särskilt ont men man hajjar verkligen till på att det händer något. Oftast försöker jag få bort byxorna från magen så fort som möjligt för att det känns obehagligt. Det känns lite som när man är alldeles sprickfärdig för att man verkligen måste kissa. Ungefär så...


TF upptäckte ju ett möjligt myom i livmodern. Ofarligt för barnet men det kan ge sammandragningar tidigare i graviditeten. Antar att det är det som händer nu. Undrar om det är farligt ändå...  Läste någonstans att det kan påverka blodflödet till moderkakan och att man ibland måste äta mediciner mot detta.


Någon annan som upplevt sammandragningar tidigt i graviditeten?



 
 
M

M

24 januari 2012 15:08

Jag hade sammandragningar tidigt, vet inte riktigt när de startade men garanterat innan v 15. Sen hade jag dom varje dag under hela graviditeten. Min läkare sa att man inte riktigt vet säkert varför man får dem tidigt, men en teori är att livmodern "tränar" inför förlossningen. Jag har för mig att han sa att det ev också ökar blodförsörjningen till livmodern. Jag skulle i varje fall inte oroa mig enl honom.

Det är ingen fara, så länge du inte får mycket ont, blöder eller kommer mycket regelbundet (typ 6 st/timme). Men det kan kännas lite konstigt och obehagligt. Se till att du inte är uttorkad, eller har en urinvägsinfektion (som kan trygga igång sammandragningar).

Kram

http://myhartfordhome.blogspot.com

EVL

25 januari 2012 08:30

Aha, det låter ju bra. Skönt att få veta att så många upplevt sammandragningen tidigt.

Tack fina

 
Sara

Sara

24 januari 2012 15:20

Jag har haft sammandragningar sen början av vecka 15. Och det ska vara helt ofarligt så länge de inte gör ont.

Jag har dock från igår haft mycket mycket mer och de gör lite ont så imorgon ska jag på kontroll på spec.mödravården för att utesluta påverkan.

Så, med det vill jag säga att oroa dig inte, men blir det tättare så kanske en koll kan vara bra bara för att lugna ner oron som ju kommer automatiskt.. :)

Kram

http://langtaneftertresamhet.blogspot.com

EVL

25 januari 2012 08:30

Tack så mycket Sara! Hoppas det känns bättre snart så att du slipper mediciner eller sådant.

Kram!

 
Anna

Anna

24 januari 2012 17:39

Jag har också känt något som jag TROR är sammandragningar under några veckor. Speciellt på natten blir ibland magen stenhård en liten stund och sen släpper det. Har du frågat barnmorskan om det ev myomet?

Kram på dig!

http://www.enmammawannabe.blogspot.com

EVL

25 januari 2012 08:22

Ja det låter som samma sak. Förstod inte heller att det var sammandragningar. Trodde att det skulle kännas mer krampaktigt liksom.
Jag frågade men hon svamlade bort det. Sa bara att det är vanligt med myom och att det är vanligt med sammandragningar.

Kram!

 
Ingen bild

Maaroj på FL

24 januari 2012 20:00

Jag har också upplevt SD tidigt i graviditeten. När jag var gravid första gången började de i v. 16 och denna gång började de i v. 14. För mig kommer de också lite när som helst, t.ex när jag ligger i soffan och tittar på TV. Jag har dock märkt att jag får fler under arbetsveckan än på helgerna :/

Min BM förklarade för mig att SD bl.a beror på att livmodern är så nära både tarmarna och urinblåsan. Därför kan man få SD om blåsan är riktigt full, eller när man precis tömt den. Även när tarmarna arbetar så kan livmodern reagera med SD. Dessuto

Jag är förresten också gravid genom IVF och har BF 16 juli :)

EVL

25 januari 2012 08:27

Hej!
Ja det har jag också märkt. Konstigt! Oftast får jag det när jag sitter på kontorsstolen.

Ah vilken bra förklaring! Tack så mycket och vad roligt att vi ska ha barn samtidigt! Grattis till graviditeten :)

 
Orättvisan.

Orättvisan.

24 januari 2012 20:17

Jag räcker upp handen! Jag hade väldigt mycket sammandragningar redan från vecka 16! Har för mig att jag fick det ännu tidigare, men jag minns inte. Var också orolig över detta men fick veta (gissa vad?) att det var "heeelt normalt"! Dvs inga extra åtgärder. Däremot fick jag komma in och lyssna på hjärtat för att lugna mig, fast jag tror vi gjorde det på ett "vanligt" inbokat möte. Men då blir jag ju såklart nyfiken på om jag kan ha sånt myom också, vad är det? berätta gärna mer!

Kramar!

http://www.orattvisan.blogg.se

EVL

25 januari 2012 08:25

Haha, ja skulle man bli blå om näsan skulle det nog vara helt normalt för en graviditet :) Skönt att se att så många andra haft det också.

Nej det behöver du inte vara orolig för. Det är vanligt med sammandragningar tidigt. Läste någon undersökning igårkväll där det visade sig att 54% av besökarna på en sajt om graviditet hade haft sammandragningar innan vecka 16.

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards