EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 24 januari 2012

"För tidigt gravid för att få gå till barnmorskan"

Av EVL - 24 januari 2012 17:42

Jag hörde av mig till TF för att höra om sammandragningarna kan ha med myomet att göra och om man måste kolla upp det. T svarade att det är ofarligt och vanligt men att jag skulle boka en tid hos vår barnmorska så att hon kan kolla på magen och lyssna på bäbisen. Jättebra och lugnande. Problemet är bara att jag inte får boka en tid hos min BM. Innan vecka 23 anses man tydligen vara för tidigt gravid för sådana besök! Jag får inte ens komma dit och lyssna på bäbisens hjärtljud (vilket vi fortfarande aldrig har fått gjort). Min syster fick lyssa på sin förstfödda redan på inskrivningen om jag är orolig så måste jag vända mig till kvinnokliniken. Barnmorskan har inte ens kännt på magen någon gång fastän jag till och med hade någon fråga ang en väldigt öm punkt när vi var där på inskrivningssamtalet.


Efter några minuters samtal med min BM sa hon att hon skulle höra med en förlossningsläkare. Vet inte riktigt om vad men hon skulle ringa upp imorgon. Igenligen är jag inte så orolig, jag vill mest ha det kontrollerat eftersom jag ofta är öm kring livmodern också... men fasiken vad dåligt att man inte kan få en tid hos sin barnmorska om man känner att man behöver det. Varför skriver man då in sig kring vecka 12-13?

 
 
Fia

Fia

24 januari 2012 17:58

Det låter ju jättekonstigt att du inte får boka en tid!

Jag hade en och annan sammandragning redan före v 20, men sen lugnade det ner sig tills för någon vecka sedan eller så.

Vi fick höra hjärtljuden första gången för två veckor sedan, kan vara olika rutiner hos olika sjukhus kanske?

http://fiavillhaenunge.blogspot.com

EVL

25 januari 2012 08:29

Ja visst är det!

Det verkar vara olika beroende på BM också. Min syster fick lyssna i vecka 12. Vi måste vänta tills vecka 23.

 
Anna

Anna

24 januari 2012 19:17

knepigt! Jag har uppfattat det som att jag bara kan höra av mig till min BM om det är någonting. Har redan fått lyssna på det lilla hjärtat två gånger...

http://www.enmammawannabe.blogspot.com

EVL

25 januari 2012 08:28

Ja så hade jag också uppfattat det. Skulle också vilja lyssna på hjärtljuden...

 
mammaTEA

mammaTEA

24 januari 2012 19:49

Jobbigt! Hoppas du får lugnande besked snart. Kram

http://mammatea.se

EVL

25 januari 2012 08:27

Tack så mycket Tea. BM skulle ringa upp senare idag.
Kram!

 
lilla jag

lilla jag

24 januari 2012 19:59

Vad konstigt! Om man behöver få en extrakoll borde man ju få boka en tid! Tycker jag. Undrar om det är så överallt. Undrar varför i så fall.

http://minblivandebebis.blogspot.com

EVL

25 januari 2012 08:27

Ja så trodde jag att det funkade. Konstigt.

 
Cecilia summerar

Cecilia summerar

24 januari 2012 22:12

Mäh?! Vad märkligt! Är det där nån generell regel måntro - eller nån idé på just din MVC. Skönt att du inte är för orolig iaf. Och underbart att lillskrutt börjat ge sig tillkänna :-D

http://cecilia.ekhemmanet.se

EVL

25 januari 2012 08:23

Ja visst är det konstigt. Känns onödigt att ha "tillgång" till en barnmorska om man inte får komma dit.
Tack fina

 
A

A

24 januari 2012 22:19

BYT BARNMORSKA!!! Snabbt, kvickt, på en gång. Det har du rätt till. Byt tills du hittar någon som är bra för dig/er! Stå på dig.

Kram!

http://www.hjartatbloder.blogg.se

EVL

25 januari 2012 08:23

Usch, sånt är jag alldeles för mesig för. Dessutom gillade jag henne fram tills nu. Vi får se vad hon hittar på. Hon skulle ringa upp idag.

Kram!

 
Almas mamma

Almas mamma

26 januari 2012 12:51

tror att det finns medicinska skäl till att de inte vill att man lyssnar före v 23. jag har läst att det inte är bra för barnet och att det är svårt att hitta hjärtljuden så tidigt...

växer oron så det blir outhärdligt så kontakta KK el förlossningen för att rådfråga.

vi var på ett ul igår, bara för att lugna vår oro, som gjort att jag bara sovit 4-5 tim/natt senaste veckan... men allt ok, liten vinkade, killade sig på näsan och hade yoga-föreställning för oss :)
precis vad vi behövde se! två veckor till rul känns lagom till nästa koll.
fick dessutom veta att moderkakan låg i framkant, vilket gör att jag kommer känna liten senare, eftersom moderkakan är i vägen... typiskt, men olika för alla. med Alma låg den bakåt, mot ryggraden... beror tydligen på var pyret fastnar nånstans. tänk, man lär sig nytt hela tiden.

vad sa bm när hon ringde?
och - supermysig babynest!
kram

http://snowangel.webblogg.se

EVL

26 januari 2012 12:56

Jaha är det därför. Det kunde hon ju ha sagt tycker jag istället för näää det får du inte. Kanske inte världens smidigaste BM...

Vad härligt att ni fick se er lilla älskling. Ja tänk om man fick gå var 14:e dag! Vad var det som gjorde dig orolig? Skönt att det känns bättre nu :)

Har också läst det där om moderkakan. Kommer att ha 1 miljon frågor på RUL :)

BM sa att hon pratat med en förlossningsläkare som sagt att om sammandragningarna kom tätare och gjorde mycket ont så skulle jag kontakta KK. Annars ska de titta på myomet på RUL om det är kvar. Tydligen kan de försvinna av sig själv när gravidhormonerna lugnar ner sig.

Tänker på er när det snöar.
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards