EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 27 januari 2012

*Svar till oroligsomvanligt*

Av EVL - 27 januari 2012 08:32

Jag blir så irriterad på mig själv. Så fort jag har med TF eller BM att göra glömmer jag hälften av det jag igentligen ville fråga. FASTÄN jag oftast har en lapp framför mig! Under det senaste ultraljudet låg jag bara där som ett fån med ett stort leende på läpparna. Visst undrade jag en massa men det kom jag såklart på utanför dörrarna på väg till bilen.


När BM ringde igår pratade vi om myomet. Det ska kollas upp extra under vårt ultraljud och det känns ju skönt. Men jag ville ju också fråga om livmodern. Berätta att jag inte känner den så högt upp som den ska vara. Att jag är orolig för att den inte växer som den ska... Men som vanligt fick jag en blackout och kom på att jag glömt att fråga precis när jag tryckte av samtalet. Nu kan jag ju inte ringa igen. Jag har redan ringt henne två ggr och dessutom verkar det som om man inte får komma dit ändå så jag skulle inte få någon hjälp.


Hur har ni andra det? Känner ni livmoderkanten tydligt och högt upp? Jag känner den inte alls när jag står eller ligger ner. Kanske om man trycker jättemycket men det vill jag inte. Sitter jag känns den tydligt.

Tycker den är på olika ställen hela tiden. Ibland kanske 5cm under navlen och ibland längre ner.


Magen blir ju större, betyder det att allt är bra eller kan det vara något på tok ändå?

*Svar till oroligsomvanligt*


 


 
 
Ingen bild

Maya

27 januari 2012 09:03

Jag har inte alls kunnat avgöra var min livmoder tar slut.. är nyfiken på hur barnmorskan gör sedan framåt v. 25 när det ska börjas mätas. Efter RUL i v. 19 så fick jag veta att livmodern nådde upp till naveln. Nu (v. 23) kan jag om jag spänner de övre magmusklerna känna var det buktar in och var det fortfarande är en bula - men den där "kanten" som jag läst om har jag aldrig kunnat relatera till.
Och nu när jag sent omsider börjat känna lite liv i magen så har det sen stannat av ett dygn och då börjas det med en ny oro.. fast jag rationellt vet att det är vanligt i de här veckorna att inte alltid känna rörelse.
Det är tufft att lämna över till kroppen och livet att ha sin gång.. men vi får försöka lita på att det sköter sig nu - när vi äntligen nått så långt!
Kramar!

EVL

30 januari 2012 08:49

Ja det undrar man verkligen. Men de är väl så vana, dessutom trycker de hårdare än vad vi någonsin skulel våga.

Ja det kommer att gå bra för oss. Det måste det.
Kramar!

 
Ingen bild

Rosie

27 januari 2012 09:26

Hej! jag känner inte min livmoder heller när jag känner och jag är i v 19+4 o min bebis mår bra. Lycka till med din graviditet :-)

EVL

30 januari 2012 08:48

Hej! Tack så mycket Rosie! Lycka till du med :)

 
lilla jag

lilla jag

27 januari 2012 09:43

Jag känner inte livmodern alls, men jag är ju bara i vecka 12 än. Så jag kan inte komma med någon värdefull input här tyvärr. Hoppas du får svar från någon!
Jobbigt att behöva vara orolig ju...
Kram

http://minblivandebebis.blogspot.com

EVL

30 januari 2012 08:46

Tack fina. Känner mig betydligt lugnare nu :)
Kram!

 
Bortom längtan

Bortom längtan

27 januari 2012 09:50

Nu ligger ju jag ett par veckor efter dig, men jag har ännu inte kunnat känna någon kant. Nu ska jag väl inte påstå att jag verkligen har försökt heller. Jag tänker lite så här: att magen förändras och blir större är det viktiga. Sedan om man kan känna en kant får man väl se det som en bonus. Jag har valt att välja bort klämmandet för att inte bli orolig i onödan. Jag är ju dessutom inte utbildad BM och har verkligen ingen koll på hur det ska kännas heller... Jag skulle vilja säga åt dig att ta några djupa andetag och lugna dig lite, njuta av nuet och så vidare, men säger man så till en orolig gravid kvinna får man väl en smäll på käften ;)

Jag hoppas att någon annan har nåt mer vettigt svar som kan lugna dig lite! :) Kram på dig!

http://bortomlangtan.blogspot.com

EVL

30 januari 2012 08:45

Bra tänkt M. Man är ju knäpp som liksom försöker hitta saker att oroa sig för hela tiden. E håller på att bli knäpp på mig ;)
Neeej det är ett bra råd. Ska ta till mig det.

Kram fina

 
Ingen bild

Frida

27 januari 2012 11:02

Jag är i v. 25, har ordentlig bebismage och har aldrig känt livmoderkanten alls! Oroa dig inte för det!

EVL

30 januari 2012 08:44

Tack så mycket Frida!

 
Sara

Sara

27 januari 2012 12:14

Jag tror inte du behöver oroa dig. Jag känner inte min alls. Och det viktigaste är ju bebisens storlek och det har ju sett bra ut, eller hur?!

Kramar

http://langtaneftertresamhet.blogspot.com

EVL

30 januari 2012 08:44

Ja absolut! Tack Sara

 
Anna

Anna

27 januari 2012 13:03

Jag har inte kännt på min livmoder en enda gång ;)

Hälsningar från *en till orolig som vanligt* ;)

http://www.enmammawannabe.blogspot.com

EVL

30 januari 2012 08:44

Tack fining

 
Ingen bild

Annika

27 januari 2012 18:47

Jag kanske är dum men jag har aldrig känt min livmoder och kanten, barnmorskan möte magen och det såg bra ut, jag hoppas att det blir för dig som det blev för mig att man för varje vecka som går blir lite mindre orolig och börjar njuta av det underbara livet som finns där inne. Och jag ska tillägga att det dröjde länge innan jag kände sparkar eller rörelser, i vecka 20 nästan. Och det var helt normalt det också! Kram på dig

EVL

30 januari 2012 08:44

Nej det är inte dumt, bara sunt att inte bli besatt av att klämma och känna hela tiden :)

Tack fina du för svaret. Hoppas jag kan vara mer lugn efter RUL.

Kram!

 
Fia

Fia

27 januari 2012 21:14

Livmodern rör sig in och ut i kroppen när du ändrar ställning. Alla kvinnor har olika mycket muskler och fett på sina kroppar, så det är meningslöst att jämföra sig med andra. Trevlig helg! :)

http://fiavillhaenunge.blogspot.com

EVL

30 januari 2012 08:43

Ja jag har märkt det. Ibland liksom "försvinner" den bara. Tack!
Trevlig helg i efterskott ;)

 
Fröken solstråle

Fröken solstråle

28 januari 2012 07:51

Jag har inte känt något speciellt på hela tiden har inte ens haft tanken på det riktigt. Jag tror att en sån sak är svår att jämföra med eftersom det är så himla olika för alla !!! Jag oroar mig så sjukt mycket jag med att det inte ska finnas en levande bebis på UL men det går ju inte att tänka allt för mycket på det, det går säkert bra för oss båda:)
Man är bara irriterande nojjig nu...:)

Kram !!!

http://www.solensstralar.blogspot.com

EVL

30 januari 2012 08:42

Skönt att du har hållit dig från att klämma och känna. Börja inte med det för då blir du besatt.
Oroar mig också väldigt mycket men jag tror också att det går finfint för oss

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5
6
7 8
9 10 11 12 13 14
15
16 17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards