EttVanligtLiv

Direktlänk till inlägg 17 januari 2014

Inskolning, så blev det!

Av EVL - 17 januari 2014 15:52

Jag och E har tagit ledigt hela veckan för att kunna vara med båda två. Vi säger att det är bara för A-Vs skull men vet att det kanske mest är för vår egen. Det är svårt att "släppa" henne. Vi har pratat och förberett henne innan och då försökt låta så himla positiva och glada som vi bara kunnat. Allting låg framplockat på kvällen så att inga paniksituationer skulle uppstå men självklart inser vi att hennes overall är för liten helt plötsligt. Vi fick ordna det efter första dagen som bara skulle vara en timmes introduktion med "hennes" pedagog Lina.




Måndag 13/1 - kl 10-11

Det snöade och snöade den morgonen när vi gick upp. E tog frukosten för henne och jag snabbduschade. Det kändes overkligt att vi verkligen skulle till förskolan. Jag hade en stor ångestklump i halsen men kände mig annars rätt så samlad. Vi parkerade bilen utanför och på en gång vi närmade oss grinden möttes vi av en massa barn som var ute och lekte i snön med rosiga kinder. Alla verkade så glada och det gjorde ångestklumpen lite lite mindre. A-V hade med sig sin lilla älskade Pippi-docka.


Inne på A-Vs avdelning "Norrgården" var det varmt och behagligt. Vi hejjade nervöst på en mamma som satt och klädde av en pojke med långt ljust hår. Jag fick syn på A-Vs eget skåp där de satt en lapp med hennes namn på och fick verkligen bita mig i läppen flera gånger för att inte börja gråta. Vi tog av A-V utekläderna och hon sprang fram till pojken som tydligen också skulle skolas in idag. Han heter Jack och tycker om att låta som en helikoper.


Lina mötte oss vid grinden och det kändes genast bra med henne, en ung snäll glad glad tjej som hejade på barnen först. Vi fick gå igenom lokalerna och hälsa på personalen. De andra barnen (10 st) i A-Vs grupp var ute så hon och Jack kunde upptäcka allt i sin egen takt. Det är verkligen jättekreativt överallt därinne. Varje vrå innehåller färger, former och texturer. T.om borden hade förvandlats till en koja eller liknande. Det fanns legostationer och målarstationer och ett litet kök som A-V såklart sprang till på en gång. Hon hämtade en massa tallrikar och la dem i diskhon. Sen skruvade hon på kranen och vände sig förvånat till Lina när det inte kom något vatten. Sen ryckte hon på axlarna och sprang vidare.


I slutet av timmen kom barnen in och några visste redan A-Vs namn. En liten trollunge som heter My sa på en gång "Titta Anna-Vera är här". A-V var så fascinerad av att de var röda om kinderna och ville hålla sin hand på dem hela tiden. Något de inte uppskattade särskilt mycket men efter ett tag lekte de ihop.


Det var skönt att ta med sig henne och åka hem men samtidigt kändes det så bra. Här skulle hon trivas! Dessutom är de väldigt friska på denna förskola. De hade inte haft magsjuka på väldigt länge. Skönt att höra för en mamma med fobi för att kräkas!


Vi firade första dagen med att åka och köpa ny overall, ny mössa och nya handskar dagen till ära.



Tisdag 14/1

Idag skulle vi vara på förskolan i två timmar, mellan 10 och 12. A-V visste redan på morgonen vart hon skulle och hon var exalterad. Hon stal min hårborste och ville göra sig iordning :) så sött!


 



Första timmen var det fri lek. Jag och E kände oss oerhört malplacerade och visst inte riktigt vad vi skulle göra. Det var aldrig någon som sa hur man ska göra... ska man låta pedagogerna leka och ta plats med barnet eller ska man sätta sig ner och leka med henne? Tillslut satte vi oss ner på en lekmatta och efter ett tag flockades det barn omkring oss. A-V hittade en plastmobil och vägrade släppa den. Klockan 11 var det dags för sång och det var väl då A-V kände sig lika bekväm som hemma. Hon fick världens utbrott när alla leksaker skulle plockas undan. Hon skrek och kastade sig i min famn under hela sången och både jag och E fick skämmas eftersom det var helt omöjligt att få henne lugn. Inte ens "Imse vimse spindel" fick henne att sluta skrika och lyssna.


 


Efter en obekväm sångstund som gjorde både föräldrarna alldeles svettiga och röda var det dags för mat. Jag och E blev också bjudna idag och det stod köttbullar, mackaroner, sallad, tomat, oliver, gurka, morötter och bröd på menyn. Härligt med en förskola som lagar sin egen mat! Skönt att veta att hon kommer att äta hemlagat varje dag.

A-V vägrade som vanligt äta med sked och eftersom jag inte ville att hon skulle söla ner hela sig så matade jag henne men kände att jag fick några blickar av Lina. Både jag och E kände oss lite utstuderade tror jag.


Även denna gång var det med en härlig känsla i kroppen som vi åkte hemmåt. A-V var väldigt uppe i varv när hon kom hem och efter en dagissaneringsdusch somnade hon på en sekund.




Onsdag 15/1

Idag motades vi i entrén av Lina som sa att de skickat hem ett barn pga diarré (självklart!) så alla barnen skulle ut på gården och leka medans de sanerade lokalen. Typiskt att det skulle börja spridas magsjuka nudå när vi började men bra att de tar till sådana åtgärder. Jag såg att de skurade och vädrade vilket kändes skönt. Faktiskt fick jag inte sån panik som jag skulle fått för nått år sedan.


De hade redan fått upp en bild på henne vid hennes skåp. Bet mig i läppen...


 


Vi lekte ute i den stora parken en en timme. A-V tydde sig redan jättemycket till Lina och hon brydde sig nog inte så mycket om vart vi var. Man fick lite dåligt samvete och ifrågasatte hur man varit som förälder när man såg hur mycket energi och engagemang pedagogerna har barnen. "Har jag lekt tillräckligt med henne?" "Har jag haft stort tålamod?" "Har hon det roligare här än hon haft det hemma?" "Tycker hon mer om Lina än om oss??"...


Dumma tankar jag vet.


Hon skulle också sova över efter lunchen vilket jag var väldigt skeptisk inför. För det första sover alla barnen på avdelningen (12 st) allihop i ett och samma rum, på madrasser på golvet. A-V kan bara sova i sin spjälsäng hemma för så fort hon känner att hon kan ta sig därifrån så gör hon det. Dessutom kan hon inte komma till ro när det är andra barn i närheten. Här skulle hon ligga tätt intill 11 st. Skulle jag satsat pengar på det skulle jag till 110% lagt månadslönen till att det inte skulle gå. Jag lämnade iaf hennes sängkläder och tutt till personalen.


Här sitter hon med sängkläderna redo i hallen hemma.

 


När det äntligen var dags att gå in var både jag och E stelfrusna. Vi hade bara tagit på oss tennisskor och inte alls så varma vantar. Vi tog av henne kläderna och hon sprang direkt in på avdelningen. Lina tog upp henne i famnen och sa att det var dags för oss att åka. Vi bet oss i kinden och sa "Hej då Knyttis, nu åker mamma och pappa. Kommer tillbaka snart". Våra ögon tårades, hennes hand vinkade lite snabbt och så sa hon "hejhej" och sen var hon redan iväg och lekte någonstans.


Vi åkte hem och la oss i badet för att tina upp och vi saknade henne något så fruktansvärt. Tiden gick långsamt och vi drack flera koppar kaffe innan det var dags att hämta henne. Denna gång hade sångstunden gått bra och hon hade skött sig bra även under lunchen. Skönt att höra. Faktiskt så hade hon även sovit en stund! De hade som  väntat haft problem att få henne att somna. Direkt hade hon protesterat och börjat skrika och backa bakåt på mage som hon alltid gör när hon är arg, men Lina hade hållt henne i famnen och tillslut hade hon somnat och sovit en timme ungefär. De kan verkligen trolla på förskolan.




Torsdag 16/1


På morgonen åkte vi till BVC för 18-månaderskontroll och spruta i armen. A-V vägde 10,735 gram och är 81 cm lång. Hon uppskattade inte alls läkarens undersökning och blev förbannad när hon blev stucken i armen. Inte alls lika lätt att ta med henne dit och få av/på henne kläderna som när hon var nyfödd :)


När vi senare kom till dagiset var det dags att vara ute igen. Denna gången skulle vi vara med ett tag och sedan säga hejdå när vi kände för det. Direkt blev vi ensamma ståendes i ett hörn. A-V sprang iväg med Lina och var helnöjd. Det slutade med att jag började dra runt på några andra barn i pulkor för att hålla mig varm. Då och då såg jag A-V men hon ville aldrig upp i min famn utan sträckte sig bara efter Lina. Aj-i-mammahjärtat-DELUX!

Vi bestämde oss ganska snabbt för att säga hejdå och precis som i Onsdags vinkade hon bara och sen höll hon redan på med något annat. Det blev ännu en väntansdag för oss i soffan med kaffe, mycket kaffe.


 


När vi hämtade henne hade de skickat hem ännu ett barn med diarré så vi kände inte för att lämna henne den sista inskolningsdagen.



Fredag 17/1

Fredagen fick vi ha för oss själva och jag tror inte att det kommer vara några problem alls på Tisdag när det är dags för henne att börja på riktigt. Undrar bara hur det kommer att gå för mig när jag ska åka därifrån och mot jobbet?

Vi gick ut på gården och lekte i snön. Jag drog pulkan upp och ner för gården 1000 ggr och sen gungade vi ett tag. Det bara vräkte ner snö. Sen myste vi med varm choklad inne framför tv:n, det måste man efter en pulkadag.


 


 
 
C

C

17 januari 2014 17:09

Så roligt att få ta del av en inskolning från en förälders perspektiv på det här sättet. Det ger verkligen en annan förståelse både på hur föräldrar kanske ser på en som pedagog och hur man skälv bör se på föräldrarna :) kramar

http://spyor.blogg.se

EVL

23 januari 2014 13:28

Tack :) ja det var mycket mer positivt än jag föväntade mig. Kramar!

 
Ingen bild

Stjärnfröken

18 januari 2014 11:42

Vad roligt att det gått så bra för er!

EVL

23 januari 2014 13:27

Tack :)!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EVL - 10 februari 2022 15:51


Jag gick tre dagar över tiden med de andra barnen så jag var nog inställd på att gå över även denna gång. Fastän kroppen testat mig lite då och då i flera veckor innan bf. Jag sa rätt ofta "Nä den här bäbisen kommer att komma tidigare" men bf närmade...

Av EVL - 15 december 2021 19:53

Precis som när jag var höggravid med Elvis så kände jag mig aldrig riktigt färdig med att vara gravid. Jag ville hålla kvar vid tiden så mycket som det bara gick och hade nästan ångest över att det snart skulle vara över. Visst var det jobbigt. Det v...

Av EVL - 15 november 2021 09:18

Jag vaknar till på morgonen av att E ska gå upp. Upptäcker att Elvis ligger vid mina fötter och hans varma små ben trycker sig mot min rygg. Han är 6, snart 7, men kommer ändå alltid in till antingen oss eller A-V under natten. Måste känna någons vär...

Av EVL - 2 november 2021 11:34

Men HEJ! Har gått en hel graviditet snart utan att skriva ner ett jota. Har också haft ångest över det men med två andra barn och en badrumsrenovering som visade sig ta över halva huset så har inte tiden funnits.   Sommaren kom och gick och magen...

Av EVL - 4 maj 2021 16:00

Vecka 12 och livet känns lättare att leva. Jag är lite piggare och mår inte lika galet illa hela tiden. När jag ligger ner känner jag livmodern ungefär 5 cm ovanför blygdbenet. När jag är kissnödig på morgonen trycker livmodern upp urinblåsan eller...

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18 19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Skapa flashcards