EttVanligtLiv

Alla inlägg den 21 november 2014

Av EVL - 21 november 2014 12:58

Om bäbisen V30

Det är stor skillnad på känslan i magen nu och när A-V låg där inne. Då var magen liksom bara hård och sparka och dunsar kändes på ett helt annat sätt än nu. Nu när jag tar på magen är det hårt där bäbisen ligger och mjukt runt om. Eftersom moderkakan inte ligger längst ut kan jag känna och se utputande kroppsdelar mycket tydligare. Nu är det verkligen en liten fot som sticker ut ist för bara en bula liksom. Ofta skriker jag till eftersom det känns så märkligt och det ser verkligen ut som en hajfena som sakta drar under huden.


Bäbisen petar gärna ut något stort, kanske rumpan, vid min högra sida. Det trycker på väldigt mycket över höger höft och ibland måste jag hålla emot så att h*n ändrar på sig. Fötter och armar håller den gärna uppåt och jag drar ofta med fingrarna över ovansidan magen eftersom jag känner att jag får med mig en liten häl eller något.


Bäbisen hickar väldigt ofta och det känns som små rytmiska spasmer innifrån magen. Oftast känns det mest långt ner mot bäckenet.


Naveln är nästan helt utplånad nu och det är så mysigt. Undrar om den kommer att hinna puta ut också?


Förutom dom stora rörselserna så känns det ofta som om h*n hoppar eller darrar där inne. Hela magen liksom vibrerar då och då. Man ser det väldigt tydligt och jag kan inte låta bli att stanna upp som hypnotiserad och bara stirra.


Jag känner inte alls när jag är kissnödig. Speciellt inte när jag sitter eller ligger. Man vet aldrig hur mycket panik det kommer att bli när man väl ställer sig upp. Kissar inte heller ofta, alls. Fastän jag inte varit på toaletten på hela dagen kan det bara komma ut nån deciliter. Förstår inte vart allt tar vägen? Kanske kroppen samlar på sig vätska nu som bara den? Kanske är jag stor som michellinmannen utan att riktigt se det själv.


Skulle föresten inte förvåna mig för jag märker att jag plötsligt fått jättestora vader. Kanske borde väga mig men jag skippar nog det ett tag till. Det är ju snart helg och Lördagsgodis! ;)


Nu går jag som en gravid kvinna också. Liksom vaggar fram.


Får inte längre igen jackan :)

 







Om Anna-Vera 2 år och 4 månader


Vi får henne att somna i sin säng på kvällarna. Med hjälp av olika knep, några tillsägelser, lite bärande och två nattlampor. Där sover hon så länge det är ljud i huset. Så fort vi släcker ner och går och lägger oss hör jag att hon börjar att skruva på sig. Runt 3-4 brukar hon sen komma in till oss och klättra upp till mig. Där ligger hon och roterar och sparkar E i ryggen men myser något så oerhört. Det blir inte mycket plats kvar till mig men jag har vant mig. Tycker det är skönt att hon vill vara nära och tänker tillbaka på hennes spädbarnstid då hon bara kunde somna om jag låg med min näsa tryckt mot hennes.


Hon är trött på morgonen och vill gärna sova ut till iallafall 8.30 - 9 om hon får bestämma. Helst ligger hon på magen och sover precis som jag gör i vanliga fall.


Säger ofta att hon har ont i magen och vi vet inte riktigt vad det beror på. Ett tag trodde vi det var mjölk hon reagerade på men eftersom hon snarare är hård än lös så är det nog inte det. På senare tid har hon även sagt att hon har ont i hårbotten och i kläderna så det kanske bara är en fas hon går igenom.


Slänger sig med uttryck som "Ja gärna", "okidå mamman (följt av en suck)" och "Oj, nära ögat". Gillar att härmas och skämtar gärna med mamma och pappa.


Hon är väldigt omtyckt på dagis och leker bra med alla barn. Får ofta kramar och pussar. Verkar vara väldigt social de gånger jag iaktagit henne på håll. Har inga problem att söka upp barn av olika åldrar för att leka med dem.


Älskar oliver, fetaost och saltgurka. Mindre förtjust i mjukmackor. Får hon en god limpmacka slickar hon bara bort pålägget och kastar resten. Då går hårdbröd mycket lättare ner. Dricker massor massor av vätska, helst mjölk. Redan innan hon drickit färdigt skriker hon "Mera mjölk" innifrån glaset.


Hennes älsklingsting är en röd liten väska med ett rosa hjärta på. Den har hon runt armen hela tiden och det ligger olika saker där i från dag till dag.


Sjunger gärna och ofta. En snabb version av "huvud, axlar, knä och tå" kan man få höra närsom och det är så gulligt när hon sjunger "sinden kappens få" att jag bara vill gråta en skvätt. Andra favoritlåtar är "lilla snigel", "krokodilen i bilen", "imse vimse spindel" och "björnen sover".


Hon älskar att gömma sig och ett återkommande inslag i vår vardag är att vi gömmer oss när den ena föräldern kommer hem från jobbet. Så fort hon hör nyckeln i dörren stannar hon upp och säger "oj! gömma oss" och springer till närmsta täcke. Hon kan aldrig hålla sig för skratt utan fnittrar och tjoar under täcket tills någon drar av det och säger BU!


Allt kan hon själv nu tycker hon. Man får inte ta på vantarna, mössan, tröjan eller skorna på henne längre. Säger ofta "jag kunde" och är stolt över sin prestation.

Presentation

Maila EVL

ettvanligtliv@hotmail.se

Vissa känsliga inlägg är lösenordsskyddade. Vill du läsa - skicka ett mejl till mig och berätta vem du är. Tack!

Villhabarn.se

Min blogg finns numera också länkad från villhabarn.se

 

 

Det är en jättebra sida där information, articklar, forum och bloggar om barnlöshet samlats på en och samma ställe. Läs mer på www.villhabarn.se

 

 

Fråga mig

28 besvarade frågor

Kategorier

Länkar

Arkiv

RSS Feed

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards